Nieuwe Kawasaki GTR: Verfijnd en geslepen
Op het eerste gezicht lijkt de GTR niet zoveel anders dan zijn voorganger, maar schijn bedriegt. De motor is vooral verfijnd op enkele punten die het in de praktijk nog aangenamer maken.
Het blok, 155 pk sterk, is getuned op nog meer midrange vermogen. de DOHC, variabele kleptiming en de rest zorgen voor een onwijs breed uitgesmeerd vermogen, wat vooral voor toermachines -zoals de GTR- ideaal is. Om makkelijker te kunnen manoeuvreren is de eerste versnelling ook iets korter gemaakt. Als je hier dus nog geen olieplatform mee van z'n plek krijgt weten we het ook niet meer.
Daarnaast is de motor überdik uitgerust met verwarmde handvaten, twee maal 35 liter in de zijkoffers en 47 liter in de topkoffer, elektrische ruit en de bekende cardanaandrijving. Nieuw zadel: anders gesneden zodat de rijder makkelijker bij de grond kan.
En uiteraard is er nog een lading elektronica, waaronder een zuinig-rijden-modus. Verder gecombineerd ABS - iets aangepast zodat de remdrukverdeling wat natuurlijker is, zonder aan veiligheid in te boeten. De ABS unit zelf is kleiner, lichter en nauwkeuriger.
Het dashboard geeft alle informatie en toont ook wat je allemaal kunt selecteren en in welke modus het staat. Dus behalve snelheid, toeren, tripmeter, tijd en buitentemperatuur kun je hier ook zien of je ABS aan staat, of je niet per ongeluk de zuinig-rijden-modus hebt aangezet en noem maar op. Alles wat de motor kan of doet kun je hier teruglezen.
En uiteraard is de motor in een nieuwe jas getrokken. De nieuwe 1400GTR is voor 2015 met €18.999 uiterst scherp geprijsd en direct verkrijgbaar bij de Kawasaki dealer in de kleuren Metallic Spark Black en Metallic Moondust Gray.