Nieuwe Honda 'Global Standaard' 125cc
|
Tijdens de ontwikkeling is nadruk gelegd op de volgende kenmerken:
-een krachtige motor die tegelijk een stuk duurzamer is
-zuinigheid
-lage CO2-uitstoot
-tegelijkertijd ook nog betaalbaar
Om dit te bewerkstelligen heeft Honda alles uit de kast getrokken wat betreft nieuwe technieken voor lage interne wrijving, zoals een offset cilinder en een 'roller rocker arm', samen met 'intelligent control' tot nieuw ontworpen lagers.
Daarnaast is zo ongeveer alles aangepakt wat je maar verzinnen kunt: behalve de offset van de cilinder (om het contact tussen de zuiger en cilinder te reduceren) is de zuiger CAD ontworpen voor een zo laag mogelijk gewicht. De lagers en leidingen zijn zo ontworpen dat ze minder olie verbruiken. Het blok heeft verder nieuwe lagers met lagere wrijving, nieuw nokkenasprofiel, efficientere koeling door een herontworpen radiateur (ongeveer anderhalf keer zoveel koelcapaciteit).
De lijst gaat vervolgens verder met: minder transmissieolie, Nog meer specifiek ontworpen lagers, toegespitst op de krachten die ze te verwerken krijgen. Herontworpen verbrandingskamer, herontworpen inlaatspruitstuk voor meer koppel, optimale ontstekingstiming (mogelijk door betere klopvastheid door herontworpen verbrandingskamer)
Stil startsysteem emt start-stopfunctie, een 'swing back'systeem dat de zuiger in de ideale positie zet voor het herstarten, samen met een slim decompressissysteem wat de weerstand bij compressie reduceert.
Kortgezegd: een hele boel. Zoals gezegd zullen we de nieuwe 125 in verschillende motoren terugvinden, waarvan de eerste voor 1012 al op het programma staan. Tegen die tijd zullen we er opnieuw op in gaan.