Zoeken

MV Agusta wil 25% aandeel Mercedes AMG terugkopen

6 mei 2016
Het financieel geplaagde MV Agusta wil het 25% aandeel terugkopen van AMG Mercedes, zo heeft MV’s president Giovanni Castiglioni tegenover de Italiaanse website Il Giorno verklaard.

Brutale-61

Het wil MV Agusta maar niet lukken om uit de rode cijfers te komen. Tien jaar geleden leek Harley-Davidson de reddende engel te zijn, maar na het bedrijf te hebben gereorganiseerd en in nieuwe modellen te hebben geïnvesteerd moest Harley-Davidson gedwongen door de wereldwijde kredietcrisis pas op de plaats maken en werd het merk voor het symbolische bedrag van 1 euro weer aan MV Agusta terugverkocht.

Enkele jaren geleden ging MV Agusta met Mercedes AMG in zee, dat noodgedwongen haar handen van Ducati had moeten aftrekken nadat dat merk door Audi was opgekocht en naar een nieuwe partner in de motorbranche op zoek was. Mercedes AMG nam 25% aandeel in MV Agusta, maar de samenwerking was voor beide partijen niet wat men had verwacht.

Zo heeft Mercedes AMG tot op heden veel minder geïnvesteerd dan zou zijn afgesproken, waardoor MV Agusta ondanks de enorme groei in zowel productie als omzet in de rode cijfers bleef en begin dit jaar bij de leveranciers zelfs uitstel van betaling moest worden aangevraagd.

Als reactie op de geruchten dat MV Agusta failliet zou zijn kwamen de Italianen met een officieel persbericht waarin de enorme groei van de afgelopen jaren nog eens werd benadrukt, evenals de indrukwekkende investeringen in nieuwe modellen die zijn gedaan.

Tegenover de Italiaanse website Il Giorno heeft Giovanni Castiglioni nu verklaard in gesprek met Mercedes AMG te zijn om de 25% aandelen terug te kopen. Het voorstel is onderdeel van een groter plan om het bedrijf te reorganiseren en de schuldenlast van inmiddels meer dan 50 miljoen euro terug te brengen tot een acceptabel niveau.

Volgens Castiglioni heeft de deal met Mercedes AMG niet gebracht wat was verwacht en wordt er momenteel hard naar nieuwe investeerders gezocht. In de tussentijd wordt een plan uitgewerkt dat geld moet genereren en de schuldenlast te herstructureren. Als direct gevolg zal de productie naar verwachting van 9.000 naar 6.000 terug gaan vallen, waarna weer een groei tot 7-8.000 motoren wordt verwacht. Het bedrag aan investeringen zal van 15 miljoen naar 7 miljoen euro worden teruggebracht.

Bron: Il Giorno