Moederbedrijf Tenneco trekt stekker uit Marzocchi
Het nieuws dat in september door de Amerikaanse eigenaar Tenneco de stekker wordt getrokken uit Marzocchi is in de motorbranche met een mokerslag ingeslagen. Opgericht in 1949 in Zola Pedrosa aan de rand van Bologna door de gebroeders Stefano en Guglielmo Marzocchi was Marzocchi een begrip in motorland, met merken als BMW, Moto Guzzi, MV Agusta - bijna alle modellen hebben een Marzocchi voorvork - Beta, GasGas en Ducati - wiens nieuwe Multistrada 1200, evenals de Diavel, Streetfighter 848 en Hypermotard SP over een Marzocchi voorvork beschikt - als niet de minste namen in het klantenbestand.
Gevestigd in Lake Forest, Illinois, is Tenneco een automotive vering multinational, met 29.000 medewerkers wereldwijd en fabrieken in China, Europa en -uiteraard- de Verenigde Staten zelf, het afgelopen jaar goed voor een omzet van $8,4 miljard. In 2008 besloten de Amerikanen zich in de toen florerende markt van motoren en mountainbikes te mengen door Marzocchi over te nemen, maar de timing had niet slechter kunnen zijn: enkele weken later hakte de wereldwijde kredietcrisis in.
Nu was het onwaarschijnlijk geweest dat Marzocchi op eigen benen de crisis had overleefd, daarvoor was de schuld van € 15 miljoen te groot en de kwaliteitscontrole te slecht: de mate waarin eerste montage onderdelen door de motorfabrikanten werden teruggestuurd was veel te hoog. Tenneco lanceerde een plan om de kwaliteit te verbeteren en investeerde daarnaast in een nieuwe range veerelementen met als doel het tij in de orders voor motoronderdelen te keren - de productie voor fietsvering was toen al naar Taiwan verplaatst.
Het mocht echter niet baten, vanwege de recessie waren de verkopen sterk teruggelopen, waardoor Tenneco al in 2011 het besluit nam om Marzocchi te sluiten. De vakbonden wisten dat besluit toen nog uit te stellen, door akkoord te gaan met het ontslag van 50 man (van de 170 man) personeel en een vermindering van het aantal werkuren voor het resterende personeel van 35%. Tenneco gaf aan de sluiting tot medio 2015 uit te stellen, wat ondanks het feit dat de motormarkt weer aan het opleven is in september definitief te gebeuren staat.
Motorfabrikanten die gebruik maken van Marzocchi vorken zijn inmiddels geïnformeerd dat zij op andere vering moeten overgaan. Naar verluid is de belangrijkste reden voor Tenneco om zich uit de toenemend competitieve motorsector terug te trekken het gevolg van de nieuwe generatie elektronisch geregelde vering en semi-actieve componenten, die in sneltreinvaart de nieuwe norm voor high-end modellen in de meer ontwikkelde markten aan het worden zijn, en de substantiële kosten die met de ontwikkeling en productie hiervan gemoeid zijn. En het constante updaten ervan.
In andere woorden, de huidige technische wedloop van vering kent zijn eerste slachtoffer, waarmee WP, Sachs en natuurlijk marktleider Öhlins overblijven om de taart te verdelen.