Megelli zoekt nieuwe importeur voor Nederland
Megelli, het nieuwe Britse motormerk dat in 2007 haar debuut maakte op de EICMA in Milaan, zoekt voor de Nederlandse markt een nieuwe importeur, nu de huidige importeur er het bijltje bij wil neerleggen.
De huidige importeur, Tracopen in Lelystad, heeft naar eigen zeggen te weinig kijk op de motormarkt, en dus wordt er bij Megelli naarstig gezocht naar een nieuwe importeur voor de Nederlandse markt. Tracopen was sinds 2008 importeur van het merk, maar had in twee jaar tijd geen dealers aangesteld.
Mocht je nog nooit van Megelli gehoord hebben, hoewel de naam anders zou vermoeden werd het merk zes jaar geleden in North Hykeham, Engeland, opgericht door Barry Hall, die daarvoor was gepecialiseerd in Aeon ATV's, minibikes en pitbikes. In drie jaar tijd wist Hall vanuit het niets een range van drie modellen uit de grond te stampen.
In juli 2005 waren de eerste schets-ontwerpen gereed en in september 2007 begon de productie van de eerste testmodellen. Twee maanden later maakte het merk haar debuut op de EICMA in Milaan, en nog voor het eind van het jaar waren de modellen wereldwijd te koop.
De drie modellen (een supermotard, naked en supersport) zijn alledrie gebaseerd op dezelfde 15 pk sterke 125cc viertakt ééncilinder. Hoewel de motoren in Engeland zijn ontworpen, worden ze niet in eigen land maar in China geproduceerd. Ongeveer 75% van de onderdelen is daarbij afkomstig van Taiwanese leveranciers.
Daar onze Nederlandse regering de Europese regelgeving omtrent het rijden van 15 pk motorfietsen met een B-rijbewijs nog steeds niet wil overnemen is er in ons land momenteel niet écht een markt voor Megelli's huidige modellen. De Britse fabrikant wil in de toekomst haar modellen echter gaan uitbreiden met 49cc, 250cc en zelfs 500cc, en dan zou het wel eens een heel ander verhaal kunnen worden.