Lightning SuperBike verslaat verbrandingsmotoren tijdens Pikes Peak
Maar liefst 82 motoren stonden er dit jaar aan de start van de 91e Pikes Peak International Hill Climb, de oudste bergbeklimmingsrace in de Verenigde Staten, waar naast motoren ook auto's en zelfs trucks aan de start verschijnen. Bij de motoren werd het evenement voor het vierde jaar op rij door de Ducati Multistrada gewonnen, maar dat was buiten de Lightning motorfiets die in de elektrische categorie had ingeschreven.
De Pikes Peak International Hill Climb wordt verreden in de Pikes Peak regio van Colorado Springs over een afstand van 12,42 mijl (20 km) en begint op een hoogte van 2.862 meter om 156 bochten later op 4.300 meter hoogte te eindigen. Door de ijle lucht verliezen verbrandingsmotoren tot wel 30% aan vermogen, wat in het voordeel van de elektrisch aangedreven motor speelt.
Het Lightning team heeft vier jaar naar dit succes toegewerkt. De Lightning SuperBike verkreeg zijn energie via Trina solar panelen, waarmee via een SMA inverteer het EnerDel accupakket werd opgeladen. In het totale klassement, dat begrijpelijk door auto's wordt gedomineerd, eindigde de Lightning SuperBike op de negende plaats. Het verschil met de vierde plaats bedroeg minder dan 15 seconden.
Richard Hatfield, oprichter en CEO van Lightning Motorcycle:
De overwinning in Pikes Peak laat zien dat superieure performance op topniveau ook met schone technologie kan worden bereikt. Het Lightning team is er trots op een leidende rol te hebben in de racewereld, test- en rij-technologie voor de toekomst. We houden van het idee om het raceplatform te gebruiken om de grenzen van technologie te verleggen en tegelijkertijd aan een basis voor toekomstige industrieën te werken. We hopen dat deze mijlpaal onze collega's, concurrenten en andere bedrijven zal stimuleren om groene producten te ontwikkelen, opdat klanten ze niet alleen kunnen kiezen omdat ze groen, maar ook omdat het de beste producten in hun klasse zijn.