Zoeken

Lezersactie Arai: leerzame ochtend

30 november 2015
Na een geslaagde lezersactie op deze site mochten de winnaars van deze actie een dagje een kijkje komen nemen in het Arai Inspiration Centre in Hoevelaken. En hoe vaak we daar ook komen, elke keer worden we er weer stil van. 

Het verhaal verandert niet, de noodzaak van een helm evenmin. En toch word je elke keer als je ziet waarom een helm gemaakt is zoals ie is, opnieuw heel bewust van de risico's van het motorrijden en de noodzaak vna goede protectie. Omdat we dit verhaal zelf ook al meermalen hebben verteld, volstaat een linkje naar een eerder artikel: http://www.motorfreaks.nl/report/general/bezoek-arai-inspiration-centre.html

 Toch schrijdt de techniek wel voort. Inmiddels is de nieuwe RX-7V het nieuwe neusje van de zalm. En daarbij is niet per se het design significant veranderd, maar wel de veiligheid. Nou goed, als gevolg daarvan is het design weldegelijk anders, maar niet opvallend en de helm is nog altijd herkenbaar als op en top Arai, voor sommigen wat oubollig, maar laat daar dan ook bij Arai zelf niet de focus op liggen. De RX-7V is echter wél opnieuw een stap verder in veiligheid. http://www.motorfreaks.nl/uit-de-praktijk/kleding/uit-de-praktijk-test-arai-rx-7v.html

 Arai-1De ECE-keuring: Vaste plekken op de helm.

Arai-2Da's nog best zwaar, zo'n stalen hoofd. Toch weegt het precies evenveel als een gemiddelde volwassen schedel.

Arai-3Waarom zo moeilijk doen over stevigheid? Een voorbeeld van de concurrent spreekt boekdelen

Arai-4Daar gaat ie...

Arai-5En dan is dit het resultaat. De impactlokatie wordt aangegeven door de sticker.. de omvang van de klap door de afgebladderde verf. Die is echt kapot.

Arai-6En naderhand wordt nog even doorgenomen hoe de RX-7 in elkaar zit en niet onbelangrijk: uit elkaar kan

Arai-7 ...met volle aandacht wordt het nieuwe viziersysteem onderzocht. En ja, dat is écht eenvoudiger dan het oude. Als je het kneepje doorhebt tenminste

Arai-8Geen prettig gezicht, maar wel pure noodzaak. Per helmschaal worden zo'n zeventig stuks gebruikt bij tests voor een typegoedkeuring. En dat met elke schaal, elk model opnieuw. En jij vraagt je nog steeds af waarom ze kosten wat ze kosten? Eigen veiligheid vriend...