Lezersactie Arai: leerzame ochtend
Het verhaal verandert niet, de noodzaak van een helm evenmin. En toch word je elke keer als je ziet waarom een helm gemaakt is zoals ie is, opnieuw heel bewust van de risico's van het motorrijden en de noodzaak vna goede protectie. Omdat we dit verhaal zelf ook al meermalen hebben verteld, volstaat een linkje naar een eerder artikel: http://www.motorfreaks.nl/report/general/bezoek-arai-inspiration-centre.html
Toch schrijdt de techniek wel voort. Inmiddels is de nieuwe RX-7V het nieuwe neusje van de zalm. En daarbij is niet per se het design significant veranderd, maar wel de veiligheid. Nou goed, als gevolg daarvan is het design weldegelijk anders, maar niet opvallend en de helm is nog altijd herkenbaar als op en top Arai, voor sommigen wat oubollig, maar laat daar dan ook bij Arai zelf niet de focus op liggen. De RX-7V is echter wél opnieuw een stap verder in veiligheid. http://www.motorfreaks.nl/uit-de-praktijk/kleding/uit-de-praktijk-test-arai-rx-7v.html
De ECE-keuring: Vaste plekken op de helm.
Da's nog best zwaar, zo'n stalen hoofd. Toch weegt het precies evenveel als een gemiddelde volwassen schedel.
Waarom zo moeilijk doen over stevigheid? Een voorbeeld van de concurrent spreekt boekdelen
En dan is dit het resultaat. De impactlokatie wordt aangegeven door de sticker.. de omvang van de klap door de afgebladderde verf. Die is echt kapot.
En naderhand wordt nog even doorgenomen hoe de RX-7 in elkaar zit en niet onbelangrijk: uit elkaar kan
...met volle aandacht wordt het nieuwe viziersysteem onderzocht. En ja, dat is écht eenvoudiger dan het oude. Als je het kneepje doorhebt tenminste
Geen prettig gezicht, maar wel pure noodzaak. Per helmschaal worden zo'n zeventig stuks gebruikt bij tests voor een typegoedkeuring. En dat met elke schaal, elk model opnieuw. En jij vraagt je nog steeds af waarom ze kosten wat ze kosten? Eigen veiligheid vriend...