Kawasaki snelst groeiende merk in Nederland
Populaire jongen, die nieuwe Z. Wij snappen best waarom...
Waar Kawasaki in de grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en Spanje al jaren een van de grootste - zo niet het grootste - merk is, acteerde het eigenzinnige Japanse merk in Nederland een beetje anoniem op de achtergrond. Terwijl uitgerekend in Nederland het Europese hoofdkantoor is gevestigd.
Dát moest veranderen, en werd afgelopen jaar het roer flink omgegooid. Het kantoor van Kawasaki Benelux werd van Brussel naar Hoofddorp verplaatst en Henk Salomons werd als algemeen directeur aangesteld. Henk was geen vreemde in de motorbranche, eerder al stond hij bij Yamaha en Suzuki aan het roer en wist beide merken op de nummer 1 plaats te zetten.
Henk Salomons:
Nederland is natuurlijk een relatief klein land qua volume, dus had nooit 100% aandacht van het management. Vanzelfsprekend dien je in je thuisland gewoon goed te presteren.
We hebben gewerkt aan de zichtbaarheid van het merk door advertising en TV programma’s, hebben vele nieuwe en goede dealers, zijn actief in de motorsport en op evenementen etc. Dan weet je dat je gaat groeien.
Voor Henk Salomons komt de groei niet als een verrassing. Opmerkelijk is ook hoe hard Kawasaki binnen enkele maanden op Facebook is gegroeid, waar het momenteel het populairste Japanse motormerk is.
Henk Salomons:
We zijn binnen 5 maanden het meest gewaardeerde Japanse merk op Facebook, dat zegt iets over de kracht van het merk. We zien in de markt ook dat consumenten kiezen voor motoren met een geheel eigen gezicht. Kawasaki is natuurlijk het meest uitgesproken Japanse merk.
De absolute bestsellers van Kawasaki zijn: de vernieuwde Z800, de nieuwe Z1000 en de nieuwe Z1000SX. Maar ook modellen die al langer worden gevoerd vertonen sterke groei (W800, ER-6f, de cruiserlijn). Er kleeft echter ook een nadeel aan de ongekende groei, de kans is groot dat modellen binnenkort geheel zijn uitverkocht.
Henk Salomons:
Sommige modellen zijn waarschijnlijk binnen een aantal weken geheel uitverkocht, dus of we de groei kunnen vasthouden zullen we zien. Deze start pakt in ieder geval niemand ons meer af, een nieuw begin van een fantastisch merk in Nederland.