Japanse motorindustrie zwaar getroffen door recessie
Niet alleen de Amerikaanse industrie heeft te kampen met sterk teruggelopen verkoopcijfers, ook de Japanse motorindustrie is in twee jaar tijd hard onderuit gegaan, zo blijkt uit cijfers van de Japanse Motorindustrie.
Van de grote vier kreeg Suzuki de afgelopen twee jaar de grootste klappen te verduren. Het merk ging van 500.696 in Japan geproduceerde motorfietsen naar 161.640 in 2009, een daling van maar liefst 67,7%. De totale Japanse productie kromp in diezelfde periode met 61,5%, van 1.676.097 naar 644.901 units.
Vooral het afgelopen jaar was heel erg zwaar voor de Japanse motorindustrie, met een daling van de productie ten opzichte van 2008 van 47,4%. In 2008 was er nog sprake geweest van een totale krimp van 36,6%. Vertaald naar absolute aantallen werden in 2008 449.258 minder motorfietsen geproduceerd dan het jaar daarvoor, terwijl in 2009 dat er zelfs 581.938 minder waren dan het jaar daarvoor.
Per werelddeel bekeken vielen in de periode 2007 t/m 2009 de grootste klappen in Japan (-342.279 units, ofwel -77,2%), Noord Amerika (-315.403 units, ofwel -63,3%) en Europa (-254.264 units, ofwel -54,6%). Opmerkelijk daarbij is dat de Japanse thuismarkt al in 2008 een krimp van bijna 50% te verwerken kreeg, terwijl in Europa en Noord Amerika in dat jaar beperkt de krimp bleef tot ongeveer 20%.