Honda presenteert zelfrijdende motor op CEV 2017
Op de CES show in Las Vegas, dé toonaangevende beurs waar elk jaar door gevestigde bedrijven evenals start-ups innovatieve ideeën van de toekomst worden gepresenteerd, onthulde Honda een aantal prototypes en concept technologieën onder de noemer Cooperative Mobility Ecosystem. Met het concept is volgens Honda de kracht van kunstmatige intelligentie, robotica en Big Data met elkaar gebundeld voor de mobiliteit van de toekomst, die de kwaliteit van het leven moet verbeteren.
Het Cooperative Mobility Ecosystem schetst een wereld waarin voertuigen met elkaar en de infrastructuur communiceren om verstoppingen in het verkeer te verzachten en verkeersongevallen te elimineren, terwijl tegelijkertijd de productiviteit van de weggebruikers wordt verbeterd en nieuwe vormen van in-vehicle entertainment worden geboden. Voertuigen gaan nieuwe waardes creëren door autonome service aan te bieden wanneer ze niet door de eigenaren worden gebruikt.
Tijdens de presentatie kondigde Honda ook technische samenwerking met Visa, DreamWorks Animation en innovatieve startups aan via de Honda Developer Studio en het Honda Xcelerator open innovatie programma van het Honda Silicon Valley Lab.
Ter illustratie van het Cooperative Mobility Ecosystem onthulde Honda de NeuV, een volledig geautomatiseerde elektrische auto die met kunstmatig intelligent ‘emotie motorblok’ en geautomatiseerde persoonlijke assistent is uitgerust, waarmee nieuwe mogelijkheden voor menselijke interactie worden gecreëerd.
Nu is dat niet echt spectaculair, bijna iedereen lijkt zich op zelfsturende auto’s te gaan richten, die - als we onze overheid mogen geloven - over vijf jaar al gemeengoed zijn, maar wat Honda daarna presenteerde was pas écht revolutionair: een zelfrijdende motorfiets. Met de Honda Moto Riding Assist liet zien dat dankzij robotica technologie een motor zichzelf kan balanceren.
De Honda Moto Riding Assist technologie verkleint volgens Honda de kans aanzienlijk dat een motor nog om kan vallen als ‘ie stilstaat. In plaats van te vertrouwen op gyroscoop-technologie, wat in veel extra gewicht zou resulteren dat daarmee de rijervaring zou veranderen, maakt Honda gebruik van technologie die in eerste instantie was ontwikkeld voor de UNI-CUB.
De Honda UNI-CUB is een persoonlijk mobiliteit apparaat, waarmee je jezelf kunt verplaatsen door je lichaamsgewicht te verplaatsen. Doordat de UNI-CUB vrijelijk vooruit, achteruit, van links naar rechts (en visa versa) en diagonaal kan bewegen, kan ‘ie snel en gemakkelijk door mensen manoeuvreren. Bezoekers van de CES kunnen zelf de technologie ervaren middels een proefrit op de UNI-CUB.
Frank Paluch, President Honda R&D Americas:
Het autonome tijdperk is aangebroken en net als alle andere fabrikanten werkt Honda aan het verfijnen en verbeteren van deze technologie om ons doel, een ongevalvrije samenleving in 2040, te realiseren. De gebruik te maken van voertuig-tot-voertuig en voertuig-tot-infrastructuur communicatie en te leunen op Big Data en kunstmatige intelligentie, zal Honda met anderen gaan samenwerken om een omgeving te creëren waarin wegcondities zijn voorspeld en erop is geanticipeerd, en botsingen worden voorkomen.
Nu is dit nog maar het begin en zit er de gang nog niet bepaald in, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Met zelfrijdende motoren kunnen we motoren gaan testen thuis op de bank en kunnen Rossi en consorten tijdens de MotoGP race gewoon op de tribune gaan zitten (of handtekeningen uitdelen). Nu nog een zelfschrijvende website en we kunnen gaan verkassen naar de Bahama's.