Groei Japanse productie in juli
|
Hoewel de cijfers die recentelijk door de Japanse overkoepelende automotive organisatie JAMA zijn vrijgegeven op het eerste oog zeker niet slecht zijn, geven ze toch een vertekend beeld van de werkelijke situatie. Kwam de groei in export voor rekening van twee merken (Yamaha en Honda), voor wat betreft de productie kwam deze volledig voor rekening van Honda, dat in de maand juli bijna 50% meer motorfietsen produceerde. De overige drie merken bleven redelijk stabiel, waarbij Suzuki met 5,1% de grootste krimp te verwerken had.
Ook bij de export was het voornamelijk Honda dat de totaalcijfers een positieve stimulans gaf. Meer dan twee keer zo veel motoren werden door Honda geëxporteerd, terwijl bij Yamaha de groei 'slechts' 9,5% betrof. Opmerkelijk is dat Suzuki, ondanks de lancering van de nieuwe V-Strom, met 12,7% de grootste krimp in export had, één procent meer dan de krimp bij Kawasaki.
De sterke groei in export kwam voornamelijk voor rekening van Noord Amerika, waar meer dan het dubbele aantal motorfietsen werden afgezet. De export steeg ook in Azië en Zuid Amerika, terwijl in Europa, Australië, Afrika en het Midden Oosten de export afnam.
Motor productie juli 2011:
Merk | Units | verschil (%) |
Honda | 19.798 | 149.6 |
Suzuki | 13.631 | 94.9 |
Yamaha | 15.057 | 98.5 |
Kawasaki | 8.410 | 96.2 |
overige | 0 | 0 |
Total | 54.619 | 99,2 |
Motor export juli 2011:
Merk | Units | verschil (%) |
Honda | 14.110 | 217.8 |
Suzuki | 7.494 | 87.3 |
Yamaha | 12.718 | 109.5 |
Kawasaki | 7.524 | 88.8 |
Total | 41.846 | 119,0 |
Motor export juli 2011, naar bestemming:
Merk | Units | verschil (%) |
Azië | 3.895 | 117.9 |
Midden Oosten | 197 | 48.8 |
Europa | 11.413 | 89.4 |
Europa (EU) | 11.206 | 88.5 |
Noord Amerika | 16.149 | 229.7 |
USA | 14.116 | 259.2 |
Latijns Amerika | 5.710 | 141.6 |
Afrika | 945 | 44.2 |
Oceanië | 3.537 | 64.5 |
Total | 41.846 | 119,0 |