Erik Buell Racing failliet
Het leek Erik Buell weer voor de wind te gaan: de nieuwe modellen als de 1190RX waren wereldwijd goed ontvangen en dankzij de financiële injectie van India’s grootste motorfabrikant Hero MotoCorp Ltd., dat 49% aandeel in EBR had gekocht, leek er geen vuiltje aan de lucht te zijn.
Het tegendeel was echter het geval. Waar de eerste racemotoren, toen EBR nog kleinschalig was, nog goed verkochten viel de verkoop van de 1190RX en 1190SX in de Verenigde Staten erg tegen, terwijl het te lang duurde voordat de motoren op de Europese markt werden gezet. Ook het WK Superbike project was niet bepaald succesvol, met slechts één wk-punt door Canepa vergaard.
Erik Buell:
Het was een onverwachte wending, we dachten écht vooruit te gaan. We dachten dat we de financiën hadden gezekerd, maar uiteindelijk kregen we het toch niet voor elkaar om dat rond te krijgen. We moeten daarom doen wat het beste voor alle partijen is en wat gezien de omstandigheden nog mogelijk is.
Het bedrijf hoopt nu staatsbescherming te krijgen tegen de crediteuren, een proces dat gelijk staat aan de federale faillissement wetgeving. Als onderdeel van het Chapter 128 proces kan nu een bod op het bedrijf worden gedaan, onder toeziend oog van een door de rechtbank toegewezen curator. Mocht er geen bod worden gedaan, dan zullen alle passiva worden geveild.
Erik Buell:
Wat ik nu voel is dat deze terugslag op z’n zachtst gezegd een teleurstelling is. Ik ben persoonlijk dankbaar voor de steun van onze uitmuntende medewerkers, klanten en verkopers. Hoewel dit een triest einde is, hoop ik persoonlijk op een nieuw en beter begin.