Ducati sluit 2013 af met verkooprecord
Waar met name de Japanse merken sinds de kredietcrisis hun verkoopcijfers flink hebben zien kelderen lijkt de crisis aan sommige Europese merken voorbij te gaan. Maakten eerder BMW en KTM hun verkooprecords bekend, ook Ducati heeft het afgelopen jaar een recordaantal motorfietsen verkocht.
Ducati’s netwerk van 817 dealers in 88 landen leverde het afgelopen jaar in totaal 44.287 motorfietsen aan klanten, wat een lichte stijging is ten opzichte van de 44.102 verkochte motorfietsen in 2012. Ducati heeft het personeelsbestand uitgebreid met 83 personen tot een totaal van 1.281 werknemers.
Een deel van de groei komt voor rekening van opkomende markten als Azië, Brazilië en China. Als continent wordt in Europa met 51% nog de meeste omzet gehaald, maar landelijk gezien is de Verenigde Staten met 24% de belangrijkste markt, voor Italië (11,3%0 en Duitsland (10,7%).
Claudio Domenicali, CEO van Ducati:
We zijn erg trots en tevreden met onze resultaten in 2013. Ondanks onzekerheden in de markt, vooral in Zuid Europa, heeft Ducati positieve resultaten geboekt, wat de kracht van onze producten en de waardering van onze klanten bevestigd. Voor het tweede opvolgende jaar hebben we recordresultaten behaald, met de verkoop van meer dan 44.000 motorfietsen, waarbij de introductie van nieuwe modellen zoals de Hypermotard en 899 Panigale hebben bijgedragen aan ons succes.
De resultaten van 2013 bevestigen ook de positieve verkoopontwikkeling in opkomende markten zoals Azië, dat groeide met 26% ten opzicht van 2012 met 5.200 verkochte motorfietsen en Brazilië, waar Ducati pas in de tweede helft van 2013 verkoopactiviteiten heeft opgestart en al 700 motorfietsen heeft geleverd in deze periode. De Verenigde Staten, goed voor 24% van de omzet, blijft onze grootste markt, gevolgd door Italië met 11,3% en Duitsland met 10,7%. Continue ontwikkeling van de productlijn en het succes op nieuwe markten, geven ons het vertrouwen dat ons bedrijf verder zal groeien in 2014.
Deze resultaten stellen ons in staat om onze betrokkenheid bij de nieuwe product-ontwikkelingsplannen voort te zetten, wat in lijn ligt met onze belangrijkste aandeelhouder– de Audi Group. Voortdurende technologische en design innovatie blijven de hoeksteen van onze industriële strategie.
De komst van nieuwe 2014 modellen, zoals de nieuwe Monster 1200 (vanaf volgende maand verkrijgbaar bij de Ducati dealers) en de 1199 Superleggera (een gelimiteerde oplage van slechts 500 stuks, die reeds voor 90% was uitverkocht voor de officiële presentatie op de Milaan show) zorgt ervoor dat Ducati vooruitkijkt met vertrouwen en optimisme. Hiermee bevestigd het bedrijf haar prestigieuze rol van “Made in Italy” producten op het gebied van technologie, design en prestaties.