Zoeken

CeraCarbon inside: grootste innovatie sinds upside down?

9 juni 2015
Zelf zeggen ze dat het de grootste innovatie op voorvork gebied is sinds de lancering van de upside down voorvork, en eind deze week is in Zolder de eerste circuittest. Waar we het over hebben? Ceracarbon, een in Stein ontwikkeld nieuw ijzersterk materiaal met eigenschappen van koolstofvezel en keramiek, dat voor binnenpoten van een upside down voorvork is gebruikt.

Cera Carbon
Het verschil in gewicht: links de stalen binnenpoot, rechts de CeraCarbon

CeraCarbon was een van de elf producten uit meer dan 5.000 aanmeldingen dat werd uitgenodigd deel te nemen aan de Smart Materials Accelerator op Brightlands Chemelot Campus, een wereldwijde competitie om veelbelovende starters naar de innovatieve campus in Sittard-Geleen te halen. De voorselectie ging in januari van start, waarna op 31 maart de 11 overgebleven bedrijven op de campus aan de slag konden gaan om hun product verder te ontwikkelen.

Het door Ceradure Products BV ontwikkelde ceramisch gecoate carbon werd gebruikt om een nieuw gepatenteerd voorvork concept te ontwerpen, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle voordelen van het upside down concept en tegelijkertijd het grootste probleem is geëlimineerd.

Het grote voordeel van een upside down ten opzichte van een conventionele voorvork is de grotere torsiestijfheid die is ontstaan doordat de binnenbuis een grotere glijafstand heeft. Omdat de binnenpoot van staal is gemaakt zijn de verschillen voor wat betreft het onafgeveerd gewicht echter minimaal, zeker bij ‘right side up’ voorvorken waar de buitenpoten van aluminium of magnesium zijn gemaakt.

Vijfentwintig jaar na de introductie van de upside down voorvork heeft CeraCarbon dit grote nadeel op weten te lossen door binnenpoten van ceramisch gecoat carbon te maken. Ceracarbon claimt dat bij een 43 mm upside down voorvork het verschil in onafgeveerd gewicht 1,5 kg is, de binnenpoot is 75% lichter dan een stalen exemplaar.

Minder onafgeveerd gewicht betekent minder massatraagheid, ofwel een beter en sneller reageren van de voorvork op oneffenheden in het wegdek. Voor het gemiddelde toertochtje op straat misschien niet zo interessant, maar op raceniveau is dat een heel ander verhaal. Dan wil je juist zoveel mogelijk feedback van de voorkant, zodat je precies kunt aanvoelen hoe ver je nog kunt gaan. Bovendien hoeft de voorband niet meer de klappen van massatraagheid op te vangen, waardoor er meer grip ontstaat.

De CeraCarbon voorvork heeft inmiddels in Italië een volledige WSBK testprogramma positief doorlopen, waardoor op vrijdag 12 juni in Zolder voor het eerst met de voorvork op het circuit kan worden getest. CeraCarbon heeft hiervoor twee GSX-R’en van een CeraCarbon voorvork voorzien, waarbij beide voorvorken met een verschillende PTFE coating zijn afgewerkt. Motorfreaks is exclusief uitgenodigd om bij deze eerste test aanwezig te zijn.