Britse regering wil snelheidsovertreding snelweg verhogen tot £10.000
In het verleden liet de Britse overheid nog zien over gezond verstand te beschikken door het plaatsen van duidelijk zichtbare flitspalen te beperken tot zogenaamde black spots, plaatsen waar in het verleden aantoonbaar veel ongelukken waren geweest, maar dat gezonde verstand is bij de huidige regering ver te zoeken.
Waar boetebedragen voor (verkeers)overtredingen proportioneel horen te zijn, is de huidige regering van plan om de maximale boetetarieven flink te gaan verhogen. Wat heet, als het voorstel wordt aangenomen zullen de hoogste boetebedragen verviervoudigd gaan worden. Bij een snelheidsovertreding op de snelweg kan door de rechter dan een boete tot £ 10.000 worden opgelegd, waar het maximale bedrag momenteel nog £ 2.500 is.
Ook het maximale tarief op vierbaans autowegen gaan met een factor 4 omhoog, van £ 1.000 naar £ 4.000. Dat bedrag kan niet alleen bij snelheidsovertreding, maar ook bij het vasthouden van een mobiele telefoon worden opgelegd.
Auto en motor belangenorganisaties zijn fel tegenstander van het wetsvoorstel. Volgens Rupert Linton van de MAG zijn de plannen buiten proportie en draconisch en zal het risico met het maximale bedrag van £ 10.000 te worden beboet onschuldige verkeersdeelnemers ervan weerhouden een oneerlijke snelheidsovertreding aan te vechten.
De MAG wordt in haar mening ondersteund door de Automobile Association, die uit monde van president Edmund King zich afvraagt of de bedragen niet buiten proportioneel zijn. De boete moet in verhouding met de overtreding staan en daar is met het verviervoudigen van tarieven totaal geen sprake meer van. Meer blauw op straat zou volgens de AA veel effectiever zijn.
De Britse minister van Justitie Jeremy Wright is het met de tegenstanders niet eens. Volgens Wright kunnen financiële boetes een effectieve manier zijn om criminelen te straffen en af te schrikken. De aanpassingen zullen rechters grote macht geven om draaideur overtreders aan te pakken die met hun gedrag een grote impact op lokale gemeenschappen hebben.