Bosch krijgt Gelber Engel voor e-CBS remsysteem
De grootste Europese automobilistenvereniging – het Duitse ADAC - heeft onlangs ABS-fabrikant Bosch met een 'Gelber Engel' bekroond voor hun bijdrage aan een grotere rijveiligheid op de motorfiets.
Bosch ontwikkelde het eerste universele remcontrolesysteem ter wereld specifiek voor motorfietsen. Het is het kleinste en lichtste antiblokkeer remsysteem op de markt dat door zijn kostenefficiënte benadering ABS-technologie toegankelijk maakt voor alle motorklassen.
Hoewel steeds meer motorfietsen met ABS leverbaar worden is in Europa slechts één op de tien nieuwe motoren uitgerust met ABS. Wereldwijd gaat het om amper één motor op de honderd. Ter vergelijking: het percentage bij auto’s bedraagt wereldwijd 80 procent.
Volgens onderzoek door het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) zou 28% van alle dodelijke motorongevallen kunnen worden vermeden als alle motorfietsen met ABS zouden zijn uitgerust. Een studie uit 2009 van Vägverket, de Zweedse snelwegenautoriteit, toonde eveneens aan dat 38% van alle motorongevallen met gewonden en 48% van alle ernstige en dodelijke ongevallen met ABS voorkomen kunnen worden.
Met de ‘Gelber Engel’ (Gele Engel) beloont ADAC het potentieel van deze Bosch-technologie om bij te dragen aan een grotere rijveiligheid. Het modulaire design van deze ondertussen alweer 9e ABS-generatie van Bosch bestaat in verschillende versies: van een systeem met basisfuncties tot een hoogwaardige sportieve variant. De basisversie weegt amper 0,7 kilogram en is half zo licht en groot als de vorige generatie.
De eerste varianten van deze 9e generatie gingen in november 2009 al in serieproductie bij de Kawasaki 1400 GTR en VN 1700 terwijl het systeem is toegepast bij de BMW S1000RR.