Bonhams gaat unieke Bimota 970cc HB1 veilen
De Bimota 970cc HB1 is in meerdere opzichten uniek te noemen. Niet alleen is het de eerste motor die Massimo Tamburini voor Bimota ontwierp, daarnaast zijn er van de motor slechts 10 kits geproduceerd. In die tijd waren Bimota's alleen leverbaar als assemblage kits, die door de kopers zelf in elkaar moesten worden geschroefd.
De HB1 kit bestond destijds uit een stalen buisframe met achterbrug, een Ceriani voorvork, Marzocchi achtervering, aluminium velgen, drie remschijven, een oliekoeler, fiberglas benzinetank, zitje en spatborden, slip-ons en een rem-schakelset. Zelfs met het CB750 motorblok nog origineel was de HB1 in alle opzichten superieur aan de Honda vierinlijn.
Naast de originele 970cc HB1 racer werden door Bimota nog negen complete kits geproduceerd, waarvan deze te veilen motor er dus een is. Deze HB1 werd als kit nieuw gekocht door de Zwitser Louis Garneret, eigenaar van een motorzaak in Porrentruy. De HB1 kit werd geassembleerd en verkocht aan de in de Franse Vogezen woonachtige Michel Georges, die er een Honda CB750 motor in monteerde. Opmerkelijk genoeg koos de nieuwe eigenaar ervoor om de motor als Georges in plaats van Bimota te registreren.
In 1977 en 1978 verwisselde de motor enkele keren van eigenaar, om in 2010 in handen van de huidige eigenaar te komen. De motor werd daarna door Bernard Delung onderhanden genomen, die een Japauto VX1000 big-bore kit van JPX monteerde, waarmee de cilinderinhoud op z'n huidige 970 cc kwam.
Naar verwachting zal deze Bimota 970cc HB1 tussen de € 67.000 en € 79.000 op moeten gaan leveren, maar met het recente overlijden van z'n geestelijk vader zal het ons niet verbazen als deze unieke creatie veel meer zal gaan opleveren.
Bron: Bonhams