BMW in gesprek met India's TVS Motor Company
Momenteel het vlaggenschip bij TVS, de Phoenix 125
Met de ophanden zijnde samenwerking tussen BMW en TVS hebben beide partijen eenzelfde doel voor ogen als KTM en Bajaj dat hadden: TVS krijgt beschikking over de technische knowhow van BMW, terwijl BMW een sterke voet tussen de deur van de Indiase motormarkt krijgt. TVS is momenteel in India van de derde naar de vierde plaats afgegleden, achter Hero MotoCorp, Bajaj Auto en Honda.
Hero MotoCorp brak recentelijk met Honda en is met Erik Buell Racing een samenwerking aangegaan voor de ontwikkeling van nieuwe motoren. Bajaj heeft inmiddels een aandeel van 47% in KTM, deze samenwerking heeft inmiddels al geresulteerd in verschillende nieuwe modellen als de KTM 125, 200 en 390 Duke en de Bajaj Pulsar 200ns. Sinds de breuk met Hero heeft Honda zich in India al tot derde motormerk opgewerkt.
TVS heeft in het verleden al een buitenlandse partner gehad, tot 2001 was het merk gelinkt aan Suzuki, een samenwerking die dat jaar door beide partijen na 19 jaar werd beëindigd. TVS had een groot aandeel in de Indiase motormarkt met haar motoren tot 100cc, maar de Indiase markt is duidelijk aan het groeien waarbij de vraag naar lichte commuters plaats aan het maken is voor motoren met meer cilinderinhoud.
Met de technologie van BMW zal TVS zich in die nieuwe Indiase motormarkt kunnen gaan mengen en daarmee haar aandeel weer kunnen gaan vergroten. Voor BMW betekent de deal dat het toegang tot de Indiase markt gaat krijgen, momenteel heeft BMW in India maar drie dealers. Niet alleen zal BMW met de deal het aantal dealers in India aanzienlijk kunnen vergroten, bovendien kan een deel van de productie van BMW motoren naar TVS worden overgeheveld (net als KTM bij Bajaj heeft gedaan), waarmee flink wat productiekosten kunnen worden bespaard.