Zoeken

Binnenkort: eerste test Yamaha 2015 YZF-R1

5 maart 2015
Op het Australische Sidney Motorsports Park werd door Yamaha de nieuwe YZF-R1 en R1M gelanceerd. Onze buitenlandse medewerker Alan Cathcart nam voor Motorfreaks de honneurs waar, een uitgebreide test met alle ins en outs van Yamaha's nieuwe vlaggenschip op supersport gebied is dan ook binnenkort op Motorfreaks te lezen.

Yamaha 2015 YZF-R1

We hebben er lang op moeten wachten, maar eind vorig jaar werd op de EICMA in Milaan door Yamaha de nieuwe YZF-R1 onthuld, een compleet nieuw model waarbij veel technologie van de M1 MotoGP racer was toegepast. Van de eerste tot de laatste schroef is de nieuwe R1 vernieuwd. De cilinderinhoud is met 998 cc nog steeds gelijk, net als de crossplane krukas die ook in deze nieuwe R1 is gebruikt, maar boring x slag is met 79 x 50.9 mm wel aangepast.

De nieuwe R1 is goed voor een topvermogen van 200 pk bij 13.200 toeren per minuut, wat 18 pk meer dan z'n voorganger is, maar pas bij een toerental dat 1.000 toeren hoger ligt wordt vrijgegeven. Het maximale koppel is 112 Nm bij 11.500 toeren per minuut. Door gebruik te maken van exotische materialen als magnesium voor de carterdeksels en de carterpan is alleen al op het motorblok 4 kilo aan gewicht bespaard.

Naast meer vermogen en minder gewicht is de 2015 R1 van misschien wel het meest uitgebreide elektronicapakket op de markt voorzien, wat dankzij een nieuwe 6-assige Inertial Measurement Unit (IMU) kon worden gerealiseerd. Hellingshoek afhankelijke tractiecontrole (TCS), Slide Control System (SCS) dat het glijden van het achterwiel beperkt, wheeliecontrole, launch control, een quickshifer en natuurlijk de welbekende rijmodi. Om het nog vetter te maken kan via een app op je smartphone of tablet met de R1 worden gecommuniceerd.

Een uitgebreide test met alle ins en outs zal binnenkort op Motorfreaks.nl te lezen zijn.