Zoeken

Binnenkort: eerste test KTM 690 Duke en 690 Duke R

30 november 2015
Een week na de officiële presentatie van de vijfde generatie van Duke - en tevens de derde generatie van de 690 Duke - werd KTM’s dikke ééncilinder op Gran Canaria aan de wereldpers voorgesteld. Een uitgebreide test van zowel de 690 Duke alsmede de 690 Duke R zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.

KTM 690 Duke

“Dit is de meest geavanceerde ééncilinder én middenklasse naked op de markt,” zo begint KTM’s marketing manager Thomas Kuttruf de presentatie van de voor 2016 compleet vernieuwde 690 Duke en 690 Duke R. “De 690 Duke is de lichtste in zijn segment, met de sterkste én soepelste ééncilinder en state of the art elektronica.”

Straffe woorden van Kuttruf. Met Euro 4 voor de deur had het ontwikkelingsteam van KTM bovendien de ondankbare taak de 690 Duke daarnaast ook aan de beduidend strengere emissie-eisen te laten voldoen. Afgaand op de technische gegevens durven we gerust te stellen dat de Oostenrijkers daar zonder meer goed in zijn geslaagd.

Zo is de compleet nieuw ontwikkelde ééncilinder, die dankzij een grotere boring een grotere overvierkante boring x slag verhouding heeft en daardoor meer toeren maakt, niet alleen 6 pk sterker (8 in het geval van de 690 Duke R) dan z’n voorganger, maar zijn dankzij een tweede balansas in de kop de bekende ééncilinder trillingen met maar liefst 41% gereduceerd.

Daarnaast zijn in navolging van de tweecilinder LC8 modellen nu ook deze LC4 ééncilinder modellen van een uitgebreid elektronicapakket voorzien, dat bij de 690 Duke R bij de standaard uitrusting hoort en bij de gewone 690 Duke als Trackpack voor slechts € 299,00 kan worden bijbesteld.

In een notendop beschikt de 690 Duke nu over tractiecontrole (TC), motorslip gerulator (MSR), drie rijmodi (Rain, Street, Sport), instelbaar ABS met Supermoto setting en in het geval van de 690 Duke R ook nog eens aan de hellingshoek sensoren gekoppeld. Nu waren we op voorhand nogal sceptisch of zaken als tractiecontrole en rijmodi voor een 73 pk ééncilinder middenklasse motor niet een beetje overdreven zouden zijn, maar een dagje knallen op Gran Canaria heeft ons aangenaam verrast.

De 690 Duke rijdt zeker in de Street modus soepeler dan ooit en beschikt daardoor over een heel nuttige en brede powerband. Voor gemiddeld gebruik op straat geniet deze modus de voorkeur, dan is de Sport modus té direct waardoor de Duke bij tempo 45 door dorpjes nerveus reageert. In knaltempo geniet de Sport-modus echter zeker de voorkeur. Voor wie z’n lokale stuurweggetje als een privé circuit ziet is de 690 Duke R de betere keus, die over beduidend betere WP vering en een Brembo Monoblock remklauw met radiale rempomp beschikt.

Een uitgebreide test van de 690 Duke en 690 Duke R zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.