Binnenkort: eerste test Ducati 959 Panigale
De perfecte balans tussen straat en circuit, zo omschrijft Ducati de 959 Panigale, Ducati's kleine Superbike die met een cilinderinhoud van 955cc inmiddels de 916 is gepasseerd. Het grote verschil met de 899 Panigale, die al na twee jaar het veld heeft moeten ruimen, is het doorontwikkelde motorblok dat nu aan de beduidend strengere emissie-eisen van Euro4 - strenger zelfs dan de Californische wetgeving - voldoet.
En dat is de motor meteen aan te zien: aan de rechterkant is een joekel van een dubbele einddemper gemonteerd om het geluid verder te reduceren. Niet dat de Panigale nu als een watje klinkt, het verschil met de oude uitlaat, die in de Verenigde Staten volgend jaar nog mag worden toegepast, is dat het geluid minder donker is geworden. Aan de pitmuur van Valencia was het verschil duidelijk hoorbaar.
Nu heeft Ducati daar gelukkig wel wat op bedacht. Enerzijds heeft Akrapovic een bijzonder fraaie dubbele einddemper in MotoGP look ontwikkeld, voor het prijskaartje van € 1.200, anderzijds is er ook nog een compleet underbelly uitlaatsysteem, hoewel daarvoor ook een andere onderkuip is vereist. Dat systeem levert ook nog een vermogenswinst van enkele procenten op.
De nieuwe 959 Panigale wordt door Ducati opgegeven voor een topvermogen van 157 pk, en dat zijn er maar liefst negen meer dan z'n voorganger. Haast nog belangrijker is echter het koppel, dat vanaf de 5.000 ruim 8% sterker is. De 959 pakt van onderuit al mooi op, maar het vermogen ontvouwt zich vooral boven de 8.000 toeren per minuut. Weet de fiets tussen de 8.000 en 11.000 toeren te houden en een rondje Valencia is in no-time afgelegd.
Een uitgebreide test van de 959 Panigale is binnenkort op Motorfreaks te lezen.