Binnenkort: eerste test Ducati 1299 Panigale S
Was de oorspronkelijke 1199 Panigale al extreem voor wat betreft de overvierkante boring x slag verhouding betreft, bij de nieuwe 1299 Panigale heeft men daar nog een kolenschep bovenop gedaan door de boring van het Superquadro motorblok van 112 naar 116 mm te vergroten, wat de cilinderinhoud op 1.285 cc heeft gezet. Hiermee voldoet de 1299 Panigale niet meer aan het WK Superbike reglement, maar daarvoor heeft Ducati de 1199 Panigale R die veel van dezelfde vernieuwingen van de 1299 Panigale S is ondergaan.
Op het Portugese circuit van Portimao beperkte Ducati zich echter tot de presentatie van de 1299 Panigale S, die naast de vergrote cilinderinhoud met topvermogen van 205 pk en maximum koppel van 144 Nm ook voor wat betreft het rijwielgedeelte en de elektronica flink is vernieuwd. Zo is de door ons geteste S versie standaard van hellingshoek ABS voorzien en werkt de quickshifter in twee richtingen, met op- en terugschakelen dus.
Bij de vernieuwde Öhlins vering is nu de keuze om het afstellen ofwel op de oude manier met gekozen setting voor preload, in- en uitgaande demping via het menu te doen, ofwel op de semi-actieve manier waarbij uit vijf standen te kiezen is, van minst hard tot hardste. En daarmee heeft Ducati een slimme keuze gemaakt: wie niet van semi-actieve vering gecharmeerd is, heeft nog altijd de keus de afstelling van vering op de - weliswaar op digitale wijze via het display - ouderwetse manier te doen.
Dankzij het nieuwe motorblok, dat van onderuit aanzienlijk sterker is geworden en wat koppel betreft weer aan de vergevingsgezinde 1198 doet denken, wordt een versnelling te hoog niet genadeloos afgestraft, maar daarmee is niet gezegd dat de 1299 Panigale gebruiksvriendelijk is. De layout van het circuit, dat veel hoogteverschillen kent, de kwaliteit van het asfalt die er de laatste jaren niet beter op is geworden en de extremere vermogen/gewichtsverhouding maakten dat de grens van de 1299 Panigale opzoeken geen eenvoudige opgave was.
Na vier sessies met de 1299 Panigale in gevecht te zijn geweest die als een wilde stier zijn uiterste best deed ons uit het zadel te werpen bleek de gekozen setting voor de laatste sessie een schot in de roos, waardoor potentieel van de 1299 Panigale ten volle kon worden benut. Een uitgebreide review van de 1299 Panigale zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.