Bimota overgenomen door Zwitsers bedrijf
Het afgelopen jaar werd op de EICMA in Milaan nog deze Tesi 3D Naked aangekondigd
Het Italiaanse Bimota maakte in de jaren '70 en '80 furore met prachtige creaties, waarbij bestaande -veelal- Japanse motoren in een zelf ontwikkeld rijwielgedeelte werden gemonteerd. Met als resultaat motoren die wél strak de hoek om waren te krijgen. Het meest innovatieve ontwerp is tot op de dag van vandaag de Bimota Tesi, 's werelds eerste productiefiets die van naafbesturing is voorzien.
Tegen het eind van de vorige eeuw kwam de klad in het bedrijf uit Rimini, dankzij de gigantische flop die V-Due 500 heette. De 500cc tweetakt V-Twin werd in 1996 gepresenteerd en moest een tegenhanger van de bestaande 1000cc viertakt supersports zijn, waarbij dankzij benzine-injectie en revolutionaire techniek een oplossing was bedacht voor de steeds strenger wordende milieu eisen die tweetakten de das om hadden gedaan.
Na lovende kritieken van ene Britse journalist Alan C., die een wereldprimeur had door als eerste journalist met het prototype van de V-Due 500 te rijden, ging de fiets begin 1997 in productie, maar het definitieve productiemodel bleek -om aan die strenge emissie-eisen te voldoen- verre van perfect te zijn. En dat is nog zacht uitgedrukt: de gasrespons was een drama, het motorblok liep bij constante snelheid ronduit slecht en de vermogensafgifte was extreem giftig.
Hoewel de V-Due licht was en over een goed rijwielgedeelte beschikte, kon de tweetakt qua vermogen niet opboksen tegen de dikke supersports van destijds. Naast dat het motorblok amper te rijden was werd de V-Due ook door elektrische problemen geplaagd, hadden de bougies de neiging om vet aan te slaan en waren er nog technische problemen die leidden tot gescheurde zuigers of carters.
De V-Due 500 liep voor Bimota al snel op een regelrecht drama uit. Het merk begon motoren terug te nemen van zwaar teleurgestelde klanten en bracht in 1998 een nieuw Evoluzione motorblok uit, waarbij de geplaagde benzine injectie voor ouderwetse carburateurs was ingeruild, dat in de reeds verkochte V-Due's werd ingebouwd. Het mocht echter niet baten, in 1999, na 340 van de geplande 500 V-Due's te hebben geproduceerd, ging Bimota failliet.
In 2002 werd Bimota door een Milanese ondernemer opgekocht en werd het merk een nieuw leven ingeblazen. De gouden tijden van 'Japanse motoren in een strak Italiaans rijwielgedeelte' waren echter voorbij, in Japan wist men ondertussen ook verdomd goed hoe een goed sturende motor moet worden gemaakt, waardoor de kracht van Bimota uit andere hoek moest gaan komen.
Het merk gooide het over de nóg exclusievere boeg en kwam met een nieuwe range van modellen die door Ducati motorblokken werden aangedreven: de DB5 tot en met de DB11 en DBx en de Tesi 3D e en 3D Naked. Enkele maanden geleden werd door Bimota nog een unieke samenwerking met de Duitse veringspecialist Wilbers aangekondigd. Niet allen zouden de nieuwe Bimota's van Wilbers vering worden voorzien, daarnaast zou Wilbers in Europa een nieuw verkoopkanaal op gaan zetten.
De recente overname van Bimota door een nog nader te noemen Zwisterse onderneming moet volgens het door Bimota verstuurde persbericht geen invloed hebben op het ooit iconische merk. Zo zal de productie in Rimini blijven en behoudt het merk daarmee haar Italiaanse paspoort.