Zoeken

Belgie neemt superflitspaal in gebruik

25 november 2016
In België is afgelopen week een nieuw wapen tegen snelheidsovertreders ingezet, de superflitspaal. De nieuwe superflitspaal kan tegelijkertijd 32 voertuigen controle op 8 rijstroken.

Te snel, door rood, zonder gordel of over de vluchtstrook aan het rijden, de nieuwe superflitspaal die op 18 november in het Belgische Namen in gebruik is genomen kan het allemaal. De Mesta Fusion kan door zijn dopplercamera zowel overdag als ’s nachts foto’s maken in een resolutie van 36 megapixels. De camera kan voertuigen tot 200 meter volgen en snelheden tot 300 km/u registreren. 

Snelheid is echter niet het enige waar de superflitspaal op controleert. Ook rijden door rood, het niet dragen van de gordel, niet handsfree bellen, bumperkleven, rechts inhalen en rijden over de vluchtstrook wordt op de gevoelige plaat vastgelegd. 

Mesta Fusion maakt daarvoor gebruik van dezelfde lasertechnologie als zelfrijdende auto’s als de Google Car en LIDAR. De laser scant de hele omgeving en detecteert het minste obstakel in een straal van minstens 70 meter. De camera maakt daarbij automatisch beelden van kentekenplaten en stuurt deze rechtstreeks naar een controlekamer. De camera heeft een foutmarge van amper een procent.

De superflitspaal werd begin dit jaar al een Frankrijk geïntroduceerd, daar werd het eerste exemplaar in februari al getest. In de loop van het jaar zouden daar nog 250 palen volgen. Als de Mesta Fusion het bij Namen goed doet, zal de paal ook op andere plaatsen in gebruik worden genomen, veel politiezones houden de prestaties van de superflitspaal nauwlettend in het oog.