Zoeken

Arturo Magni op 90-jarige leeftijd overleden

4 december 2015
In zijn eigen huis in Samarete ten noordwesten van Milaan is op 2 december op negentigjarige leeftijd Arturo Magni overleden. Magni was ingenieur bij Gilera en later MV Agusta, waar hij verantwoordelijk was voor de successen van mannen als Surtees, Hailwood en Agostini.

Arturo Magni_with_Giacomo_Agostini

Hoewel hij al veertig jaar onder de naam Moto Magni eigenbouw motoren maakt, op basis van onder andere Honda, BMW en Moto Guzzi motorblokken, zal Arturo Magni vooral de geschiedenisboeken ingaan als dé grote man achter de successen van MV Agusta in de 500cc Grand Prix.

In 1950 ging Magni als technische man samen met ontwerper Pietro Remor van Gilera naar MV Agusta en bouwde met Remor samen MV Agusta’s allereerste viercilinder Grand Prix Racer, waarmee John Surtees in 1956 de eerste 500cc wereldtitel voor MV Agusta won.In 1958 trokken Gilera en Moto Guzzi zich terug uit de racerij, waarna een ongeëvenaarde zegereeks van zeventien opeenvolgende wereldtitels volgde onder leiding van Arturo Magni.

In 1959 werd Magni benoemd tot hoofd van de gehele raceafdeling van MV Agusta en hield die rol totdat MV Agusta zich aan het eind van 1976 zich vanwege de aangescherpte geluidseisen noodgedwongen uit de Grand Prix wegrace terugtrok.

In totaal werden in die periode maar liefst 270 Grand Prix overwinningen genoteerd en 75 wereldtitels, waarvan 37 rijderstitels door Sandford, Provini, Ubbiali, Surtees, Hocking, Hailwood, Agostini en Read. Het MV Agusta team won ook 28 keer het Italiaans kampioenschap en behaalde in de roemruchte Isle of Man TT een indrukwekkende 35 overwinningen.

Nadat MV Agusta zich uit de Grand Prix wegrace had teruggetrokken begon Arturo zijn eigen bedrijf EPM, samen met zijn twee zonen Carlo en Giovanni. In eerste instantie concentreerde hij zich op de productie van speciale onderdelen voor de MV Agusta 750S straatfiets, maar EPM was ook een van de eerste leveranciers van aftermarket gietaluminium wielen.

Na verloop van tijd nam zijn oudste zoon Carlo dat deel voor z’n rekening, waarna Arturo en z’n jongste zoon Giovanni zich concentreerden op het bouwen van motoren onder de Moto Magni naam. De eerste Magni’s werden aangedreven voor het MV Agusta 750 Sport motorblok, waarvoor in licentie door EPM de frames werden gebouwd.

Toen bij MV Agusta in 1980 de productie werd gestaakt zag Magni zich gedwongen met andere fabrikanten in zee te gaan. Als eerste werden rond de 300 Magni FZ900 Honda’s gebouwd, gevolgd door een Boxer-BMW caféracer. Het meest werd Magni echter bekend van de Magni-Moto Guzzi’s, in 1985 werd de eerste Magni Guzzi Le Mans gebouwd, waarna meer dan 900 Magni Guzzi creaties zouden volgen.

Arturo Magni was een groot man met een passie voor motorsport en tweewieler ontwerpen die een indrukwekkende bijdrage aan zowel de straat als de racegeschiedenis van Italiaanse motoren heeft geleverd. Hij laat zijn vrouw en twee kinderen na.