Amerikaan zet nieuw 278mph snelheidsrecord met Hayabusa
De Amerikaan Bill Warner heeft op de Texas Mile met een 650 pk sterke turbo aangedreven Hayabusa een nieuw snelheidsrecord voor straatfietsen gezet. Hij bracht het tot een snelheid van 278,6 mph en verbrak daarmee het oude record met dik vijf mijl per uur.
Het is niet voor het eerst dat het Wild Brothers Racing team een nieuw record heeft gezet. Eerder dit jaar al zette rijder Bill Warner een nieuw snelheidsrecord in Maxton, North Carolina (272 mph), Loring, Maine (273 mph en nu het afgelopen weekend dus in Goliad, Texas. Warner reed op vrijdag een snelheid van 255.1 mph en verbeterde op zaterdag al het bestaande Texaanse record van 261,5 mph met een snelheid van 270,7 mph. Op zondag deed Warner daar met een snelheid van 278,6 mph (da's een heftige 448,36 km/u!) nog een schepje bovenop.
Mocht je dat nog niet indrukwekkend genoeg vinden, de pogingen werden gedaan vanuit een staande start, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bonneville waar na een lange aanloop de gemiddelde snelheid over een bepaalde afstand wordt gemeten. Nog moeilijker dan de fiets bij die snelheid vanwege zijwind in rechte lijn te houden was volgens Warner de Hayabusa weer tijdig tot stilstand te krijgen. Na de sprint van een mijl had Warner, die in het dagelijkse leven bioloog en kweker van tropische vissen is, nog eens een halve mijl nodig om weer tot stilstand te komen.
Bill Warner:
We hebben geleidelijk aanpassingen aan de fiets gedaan om de acceleratie in elke versnelling te maximaliseren. Het hele weekend konden we maar vijf runs maken, terwijl we normaal gesproken vier tot vijf runs per dag doen. De Texas Mile is erg vlak en breed, maar er is niet veel ruimte om weer tot stilstand te komen. Ik moest dan ook alle zeilen bijzetten om de fiets tijdig tot stilstand te krijgen.
Elke dag begon het flink te waaien, waardoor ik twee runs nodig had (een op vrijdag en een op zaterdag) om te leren op de baan te blijven. Een keer hing de motor zover over dat ik mijn knie aan de grond had kunnen leggen, maar da's geen goed idee als je bij 240 mph rechtdoor wilt gaan.
De poging op zondagmorgen was waarschijnlijk mijn beste start ooit. De motor zwabberde in het begin maar kreeg al snel grip waardoor ik als een kanon werd afgeschoten. De fiets bleef perfect in lijn gedurende de hele run en het ging zo soepel dat het langzaam aanvoelde.