ACEM bant agressieve rijstijl in reclameuitingen
De Europese motorindustrie heeft uit monde van de ACEM een vrijwillig verbod afgeroepen op advertenties waarin 'agressieve rijstijlen en elke afbeelding van onveilig rijgedrag op openbare wegen' worden geportretteerd.
Dit mag van de ACEM dus niet meer. Tenminste, door de fabrikanten...
De ACEM, het representerende orgaan van de motorindustrie dat meer dan 90% van de fabrikanten vertegenwoordigd, is tot die beslissing gekomen in reactie tot het Road Safety Action Programme van de Europese commissie, waarin de nadruk is gelegd op de kwetsbare verkeersdeelnemers.
Volgens ACEM voorzitter Stefan Pierer, die tevens baas van KTM is, kunnen de motorfabrikanten een significante rol spelen in verbetering van de verkeersveiligheid via communicatie en marketing. Daarom zou de motorindustrie hebben ingestemd om haar toewijding jegens verkeersveiligheid te versterken door nieuwe advertentierichtlijnen af te spreken, waarin helder afspraken zijn gemaakt ter beinvloeding van houding en gedragsverandering en daarmee de verkeersveiligheid op Europese wegen te verbeteren.
Ironisch genoeg was het juist KTM dat in het verleden de meest agressieve en spraakmakende promotionele video's wist te maken.