2015 10% meer nieuwe motoren verkocht
Toegegeven, we zijn nog ver verwijderd van de kleine 20.000 nieuwe motoren die voor de kredietcrisis aan de man werden gebracht, maar de meeste importeurs sloten het afgelopen jaar tevreden af. Slechts vier merken sloten het jaar in rode cijfers af, waarvan de grootste klap (Husqvarna onder het nieuwe KTM even buiten beschouwing latend) voor rekening van Honda kwam.
Het schrappen van de Nederlandse importeur heeft ’s werelds grootste motormerk vooralsnog geen goed gedaan. Er werden bijna 10% minder Honda’s aan de man gebracht, waardoor het marktaandeel van Honda terugliep van 12,54% naar 10,35%.
Ook BMW zag haar marktaandeel behoorlijk teruglopen, van 18% naar 15,93%, maar kwam wat totale aantallen betreft wel wat beter uit de bus: hier verloor BMW 2,74%, in plaats van 1.859 motoren in 2014 werden er in 2015 1.808 BMW’s aan de man gebracht.
De grootste klapper werd het afgelopen jaar opnieuw door Kawasaki gemaakt. Sinds Ome Henk bij Team Green met de scepter zwaait is het merk behoorlijk aan het groeien: in 2014 meer dan 60%, het afgelopen jaar 36,24%. Strikt genomen deed MV Agusta het nog een fractie beter met een groei van 37,7%, maar met een totale verkoop van 84 stuks is een enorme groeispurt al snel gemaakt.
Kawasaki was echter niet het enige merk dat het afgelopen jaar goed heeft gescoord. Yamaha zag haar verkopen groeien van 1.334 naar 1.692 stuks en is daarmee hard op weg om BMW van de kroon te gaan verstoten. Met dank aan de nieuwe MT modellen, die als warme broodjes over de toonbank gaan. Van de MT-09 en MT-09 Tracer zijn er meer dan 500 verkocht (in een verhouding van ongeveer 40%/60%), terwijl er van de MT-07 maar liefst 335 op kenteken zijn gezet.
Ook Ducati scoorde het afgelopen jaar ontzettend goed, dankzij de nieuwe Scrambler en Multistrada 1200, die in onze ogen flink wat sportiviteit ten opzichte van haar voorganger heeft verloren, maar daardoor wél veel meer mensen aanspreekt die het oude model juist té intimiderend vonden. Dankzij deze twee klappers steeg de verkoop van Ducati met 25,58%.
Verkoopcijfers
2015 | 2014 | ||||
Merk | aantal | aandeel | aantal | aandeel | verschil |
Aprilia | 74 | 0,65% | 70 | 0,68% | 5,71% |
BMW | 1.808 | 15,93% | 1.859 | 18,00% | -2,74% |
Ducati | 540 | 4,76% | 430 | 4,16% | 25,58% |
Harley-Davidson | 953 | 8,40% | 892 | 8,64% | 6,84% |
Honda | 1.175 | 10,35% | 1.295 | 12,54% | -9,27% |
Husqvarna | 101 | 0,89% | 132 | 1,28% | -23,48% |
Kawasaki | 1.267 | 11,16% | 930 | 9,01% | 36,24% |
KTM | 846 | 7,45% | 744 | 7,21% | 13,71% |
Kymco | 164 | 1,44% | 127 | 1,23% | 29,13% |
Moto Guzzi | 54 | 0,48% | 42 | 0,41% | 28,57% |
MV Agusta | 84 | 0,74% | 61 | 0,59% | 37,70% |
Piaggio | 404 | 3,56% | 325 | 3,15% | 24,31% |
Suzuki | 1.172 | 10,33% | 1.124 | 10,89% | 4,27% |
Triumph | 518 | 4,56% | 532 | 5,15% | -2,63% |
Yamaha | 1.691 | 14,90% | 1.334 | 12,92% | 26,76% |
overig | 500 | 4,40% | 429 | 4,15% | 16,55% |
Totaal | 11.351 | 10.326 | 9,93% |