2013 R1200GS problematiek: de stand van zaken
Het mysterie rond de 2013 R 1200 GS is nog steeds niet opgelost. Maar: wat in het vat zit verzuurt niet...
Hij heeft aardig wat stof doen opwaaien, onze vergelijkingstest met de 2013 R 1200 GS. Zo lyrisch als we tijdens eerdere testen waren geweest en eigenlijk ook tijdens die vergelijkingstest waren, zo snel veranderde dat nadat door ons alledrie in de zeikende regen de GS meermaals aan de voorkant zijn grip verloor. Het grootste probleem daarbij was dat het gedrag totaal onvoorspelbaar was: we wisten wel dat de fiets zomaar zijn grip kon verliezen en langs de voorkant serieuze stappen opzij zou zetten, maar niet wanneer.
Na afloop van de test werden de bevindingen direct met zowel Metzeler/Pirelli als BMW gecommuniceerd en hadden het idee dat we snel het lek boven zouden krijgen. De voorband zou naar het onderzoekscentrum van Metzeler in Italië worden gestuurd en bovendien stelde Metzeler voor een vergelijkingstest in haar eigen testcomplex te doen, een testcircuit dat volledig onderwater kan worden gezet.
Die test was oorspronkelijk al voor juni ingepland, maar de 2013 R1200GS bleek toen niet beschikbaar te zijn waardoor de Italianen voor ons een 2012 model hadden ingepland. Ons probleem was echter juist met het 2013 model en dus moest de test voor het eerst worden uitgesteld. Daarna werd het alleen maar lastiger om onze agenda's op elkaar af te stemmen, waardoor als eerste optie nu over een termijn ergens in november wordt gecommuniceerd.
Ook met BMW is de eerste maanden ook intensief gecommuniceerd: de motor is volgens BMW onderzocht, maar er zijn geen mankementen ontdekt. Volgens BMW zou er misschien sprake zijn van zeer extreme omstandigheden, maar hoewel het inderdaad best nat was gaat het ons te ver om dat als zeer extreem te bestempelen.
Daarmee is niet gezegd dat er het afgelopen halfjaar niets is gebeurd. Ten tijde van onze publicatie leerde navraag bij BMW dealers ons op dat men nog nooit van het probleem had gehoord of had ervaren, maar inmiddels geven diezelfde dealers al aan de GS niet meer op Metzelers uit te leveren, maar de banden voor Michelins of Conti's om te ruilen.
Inmiddels hebben de problemen zich op diverse fora ook geopenbaard in verschillende vormen. Zelf hebben we al een aantal e-mails van lezers gehad die onder vergelijkbare omstandigheden exact hetzelfde is overkomen, maar die daarbij wél onderuit zijn gegaan. Ook op internationale BMW of GS fora wordt al aardig over problematiek omtrent de 2013 GS gerept en in de Verenigde Staten hebben naar verluid dealers de GS al teruggeroepen om de Metzeler banden voor Michelin of Continental om te wisselen. Navraag bij Metzeler leverde niets op, officieel is er geen recall geweest, hetgeen ons ook door BMW is verteld.
Toch kunnen we verder weinig bevestigen totdat we de test hebben kunnen uitvoeren. Hoewel de reden elke keer logisch en legitiem lijkt zit er weinig anders op dan te wachten totdat alle betrokken partijen hieraan kunnen voldoen.
Uit niet bevestigde bron hebben wij inmiddels vernomen dat BMW de productie van de R 1200 GS zou hebben stilgelegd. Een besluit dat best wel eens zou kunnen samenhangen met het feit dat het 2014 model met een stuurdemper zal worden uitgerust. Nu zal een stuurdemper naar alle waarschijnlijkheid geen effect op onze problematiek hebben, maar het is niet ondenkbaar dat het een met het ander samenhangt.
Dit zou meteen een logische verklaring zijn waarom onze bandentest al meermaals is uitgesteld. BMW Nederland heeft deze week aangegeven -nog steeds- graag hun medewerking te willen verlenen aan onze test, en ook bij Metzeler/Pirelli staat onze test nog steeds op de agenda. De vraag is echter wanneer, maar één ding staat als een paal boven water: uitstel zal ditmaal zeker geen afstel zijn.
-Wordt vervolgd...-