100 pk grens weer op Europese agenda
De discussie rondom de 100-pk grens voor motoren is terug van weggeweest. Volgens onze Britse collega's van motorcyclenews zal de Europese Commissie hierover nog deze zomer toe gaan besluiten.
Nadat begin jaren '90 van de vorige eeuw de Europese commisie een 100-pk grens voor motorfietsen wilden invoeren, ontstond een hevige discussie tussen de motorrijders belangenvereniging MAG en de Europese Commissie. Lange tijd leek het er naar uit te zien dat de Europese Commissie zijn zin toch door zou drijven, maar nadat studie op studie had aangetoond dat er geen enkel verband was te leggen tussen vermogens en ongevallen statistieken ging de Commissie overstag en leek de discussie eindelijk van de baan.
Leek... want naar nu bekend is geworden wil de Europese Commissie de 100-pk grens opnieuw op de agenda zetten, ditmaal onder het mom binnen Europa een grens te willen trekken. Met Frankrijk als enig land binnen Europa waar 100-pk wetgeving voor motorfietsen van kracht is, zouden de overige EU landen zich daar naar moeten richten.
Volgens een woordvoerder van de Britse afdeling van de MAG heeft het Britse departement voor Transport de belangenverenigingen hun mening omtrent de plannen gevraagd. De 100-pk grens zou onderdeel van een pakket aan controlerende maatregelen zijn, waaronder het verplicht stellen van ABS op motorfietsen.
In een ruwe versie van de nieuwe voorstellen, die het afgelopen jaar werd gepubliceerd, wordt gesteld dat de inconsequentie tussen landen een vreemde situatie toelaat, waar een motorfiets in het ene land een type-goedkeuring krijgt, terwijl die in een andere land niet wordt toegelaten. Aangezien dit niet strookt met het beeld van een Europese interne markt, zou de Europese Commissie de wetgeving op dit vlak aan willen passen.
Het lijkt ons dat, mocht men de regelgeving binnen de EU gelijk willen trekken, het eerlijker is om Frankrijk te dwingen de 100-pk grens te laten varen, dan dat de overige 26 EU landen zich aan Frankrijk moeten aanpassen.
Bron: MCN