Zoeken

Test: Mutt Motorcycles Hilts 250

De Andere Boeg

14 november 2022

Mocht je nog nooit van Mutt Motorcycles hebben gehoord, dan verbaast ons dat niks. Hoewel het in het Britse Birmingham gevestigde merk al sinds 2016 bestaat zijn ze pas sinds vorig jaar in Nederland op de markt en daar komt nog eens bij dat het custombouwer Arjan van den Boom, die voor het importeurschap samen met Paul van Mondfrans een nieuw bedrijf Black Flamingo Moto had opgericht, eigenlijk de tijd ontbrak om het merk goed op de markt te zetten. Pas sinds SilverLine Hoezo een zware je ware? in maart dit jaar als nieuwe importeur van Mutt Motorcycles in de Benelux is aangesteld beginnen de Britten nu ook bij ons langzaam voet aan wal te krijgen. Volgens Mark Stroop van SilverLine staat de teller inmiddels al op zo’n 40 stuks.

Maar wat is Mutt Motorcycles nou precies? Na meer dan 15 jaar custombuild motoren te hebben gebouwd, van Indian cut downs uit de jaren ’20 van de vorige eeuw tot Harley Knuckels en Panheads en klassiek Brits ijzer, besloten custombouwers Benny Thomas en Will Rigg het over een andere boeg te gooien en werd het plan opgepakt om alle ervaring van custombuild Vintage motoren op lichte motorfietsen toe te passen. Omdat lichte motoren veel gemakkelijker te rijden zijn, in een drukke stad of op een bochtige landweg, amper onderhoud vergen en daardoor veel toegankelijker én betaalbaarder zijn. Door net zoveel aandacht aan detail te besteden als een custombuild moest de markt voor lichte en betaalbare motoren naar een hoger plan worden getild. Naar een custombuild plan.

Het idee was ontstaan nadat een klant naar precies die mogelijkheid had geïnformeerd, of ze niet een custom konden bouwen op basis van het blok van de Suzuki GN125, in plaats van altijd maar die zware dingen bouwen. Een 125 Custom zou niet alleen veel makkelijker te rijden, maar ook nog eens veel betaalbaarder zijn. Dat resulteerde in wat als het allereerste Mutt Motorcycles model de geschiedenis in is gegaan: de Mongrel 125. De reacties waren zo positief dat de vraag naar dit soort custom motoren snel groeide, wat resulteerde in een heel pallet aan motoren in twee verschillende uitvoeringen – We hebben het al vaker gezegd en zeggen het opnieuw: "het is veel leuker om met een langzame motor snel te rijden...een 125cc op basis van de Suzuki GN125 en een 250cc op basis van de GN250. Inmiddels is de teller op 10 beland, waarmee Mutt Motorcycles in principe dus 20 verschillende modellen heeft. 

Het design van Mutt Motorcycles wordt in Birmingham gedaan, maar een deel van de productie vindt in China plaats, naar verluid in dezelfde fabriek als waar de Mash motoren worden geproduceerd, hoewel we dat alleen van horen zeggen hebben. Het blok komt zoals gezegd van Suzuki, dat in een in China ontwikkeld rijwielgedeelte wordt gemonteerd en daarna naar Engeland en vervolgens de verschillende importeurs wordt verscheept. “De eindmontage gebeurt hier”, zegt importeur Mark Stroop van SilverLine, die jaren geleden wereldnieuws werd nadat hij zelf in Irak een ontvreemde huurauto had teruggehaald. “Dat was me wel een avontuur toen ja. Ik verhuurde toen met SilverLineauto’s en motoren en had meerdere vestigingen in Nederland, maar het werd steeds moeilijker om voertuigen... dan met een snelle motor langzaam." tegen diefstal te verzekeren. Als een huurauto (of motor) niet wordt teruggebracht doet de politie niets, omdat het volgens de letter van de wet geen diefstal maar ontvreemding is. Alle voertuigen waren van een GPS-tracker voorzien en dus ben ik ze zelf maar gaan terughalen.”

In 2018 hield Mark Stroop de verhuuractiviteiten voor gezien, deed ook de franchisevestigingen van de hand en richtte zich weer op waar zijn passie lag: het in- en verkopen van mooie auto’s en motoren. Daarnaast biedt hij zijn ruimte en expertise aan voor aan- en verkoopbemiddeling, transport, stalling en onderhoud en is SilverLine in 2021 officieel dealer geworden van ZERO Motorcycles. En is hij dus sinds maart dit jaar de nieuwe importeur van Mutt Motorcycles voor de Benelux. “Custombouwer en specialist Arjan van der Boom was daar vorig jaar mee begonnen, maar het ontbrak hem simpelweg de tijd om het merk van de grond te krijgen.
Alleen het elementaire, dat is toch precies waar 't om draait bij custombouw?

Je kunt het echter ook overdrijven. Zie je die gele seinlicht schakelaar? Die heeft een dubbele functie, je selecteert er ook de tripmeter mee in het display

Custombuild heeft oog voor detail en dat zit bij Mutt Motorcycles wel snor
Dus heb ik op een gegeven moment zijn voorraad opgekocht en ben die motoren via marktplaats gaan verkopen. Dat ging zo vlot dat vanuit Birmingham mij de vraag werd gesteld of ik niet het importeurschap voor de Benelux op me wilde nemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.”

Het afmonteren van de motoren gaat verder dan het gebruikelijke uit de krat halen van motoren, wat bij veel motoren binnen een half uurtje is gefikst. “Tegenwoordig zitten de meeste motoren al nagenoeg rijklaar in de krat en hoeft alleen de accu te worden gemonteerd, misschien ook nog het voorwiel en het stuur, maar dan heb je het wel gehad”, zegt Mark. “De motoren zitten als compleet bouwpakket in de krat. In grote lijnen kun je zeggen dat het rijwielgedeelte al is afgemonteerd en dat de rest door ons dient te worden gedaan. Dat was meteen ook het probleem. In Portugal was een importeur die het niet zo nauw nam, wat veel klachten tot gevolg heeft gehad. Dat is supervervelend want zo iemand gooit wel een naam te grabbel. Wij lopen de kantjes er niet af en dat heeft ook z’n weerslag, van alle motoren die we hebben gekocht is er maar eentje terug geweest en dat hebben we meteen kunnen fiksen.”