Test: Mutt Motorcycles Hilts 250
Betaalbare Britse Custom
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van de Kuilen
De Andere Boeg
Mocht je nog nooit van Mutt Motorcycles hebben gehoord, dan verbaast ons dat niks. Hoewel het in het Britse Birmingham gevestigde merk al sinds 2016 bestaat zijn ze pas sinds vorig jaar in Nederland op de markt en daar komt nog eens bij dat het custombouwer Arjan van den Boom, die voor het importeurschap samen met Paul van Mondfrans een nieuw bedrijf Black Flamingo Moto had opgericht, eigenlijk de tijd ontbrak om het merk goed op de markt te zetten. Pas sinds SilverLine Hoezo een zware je ware? in maart dit jaar als nieuwe importeur van Mutt Motorcycles in de Benelux is aangesteld beginnen de Britten nu ook bij ons langzaam voet aan wal te krijgen. Volgens Mark Stroop van SilverLine staat de teller inmiddels al op zo’n 40 stuks.
Maar wat is Mutt Motorcycles nou precies? Na meer dan 15 jaar custombuild motoren te hebben gebouwd, van Indian cut downs uit de jaren ’20 van de vorige eeuw tot Harley Knuckels en Panheads en klassiek Brits ijzer, besloten custombouwers Benny Thomas en Will Rigg het over een andere boeg te gooien en werd het plan opgepakt om alle ervaring van custombuild Vintage motoren op lichte motorfietsen toe te passen. Omdat lichte motoren veel gemakkelijker te rijden zijn, in een drukke stad of op een bochtige landweg, amper onderhoud vergen en daardoor veel toegankelijker én betaalbaarder zijn. Door net zoveel aandacht aan detail te besteden als een custombuild moest de markt voor lichte en betaalbare motoren naar een hoger plan worden getild. Naar een custombuild plan.
Het idee was ontstaan nadat een klant naar precies die mogelijkheid had geïnformeerd, of ze niet een custom konden bouwen op basis van het blok van de Suzuki GN125, in plaats van altijd maar die zware dingen bouwen. Een 125 Custom zou niet alleen veel makkelijker te rijden, maar ook nog eens veel betaalbaarder zijn. Dat resulteerde in wat als het allereerste Mutt Motorcycles model de geschiedenis in is gegaan: de Mongrel 125. De reacties waren zo positief dat de vraag naar dit soort custom motoren snel groeide, wat resulteerde in een heel pallet aan motoren in twee verschillende uitvoeringen – We hebben het al vaker gezegd en zeggen het opnieuw: "het is veel leuker om met een langzame motor snel te rijden...een 125cc op basis van de Suzuki GN125 en een 250cc op basis van de GN250. Inmiddels is de teller op 10 beland, waarmee Mutt Motorcycles in principe dus 20 verschillende modellen heeft.
Het design van Mutt Motorcycles wordt in Birmingham gedaan, maar een deel van de productie vindt in China plaats, naar verluid in dezelfde fabriek als waar de Mash motoren worden geproduceerd, hoewel we dat alleen van horen zeggen hebben. Het blok komt zoals gezegd van Suzuki, dat in een in China ontwikkeld rijwielgedeelte wordt gemonteerd en daarna naar Engeland en vervolgens de verschillende importeurs wordt verscheept. “De eindmontage gebeurt hier”, zegt importeur Mark Stroop van SilverLine, die jaren geleden wereldnieuws werd nadat hij zelf in Irak een ontvreemde huurauto had teruggehaald. “Dat was me wel een avontuur toen ja. Ik verhuurde toen met SilverLineauto’s en motoren en had meerdere vestigingen in Nederland, maar het werd steeds moeilijker om voertuigen... dan met een snelle motor langzaam." tegen diefstal te verzekeren. Als een huurauto (of motor) niet wordt teruggebracht doet de politie niets, omdat het volgens de letter van de wet geen diefstal maar ontvreemding is. Alle voertuigen waren van een GPS-tracker voorzien en dus ben ik ze zelf maar gaan terughalen.”
In 2018 hield Mark Stroop de verhuuractiviteiten voor gezien, deed ook de franchisevestigingen van de hand en richtte zich weer op waar zijn passie lag: het in- en verkopen van mooie auto’s en motoren. Daarnaast biedt hij zijn ruimte en expertise aan voor aan- en verkoopbemiddeling, transport, stalling en onderhoud en is SilverLine in 2021 officieel dealer geworden van ZERO Motorcycles. En is hij dus sinds maart dit jaar de nieuwe importeur van Mutt Motorcycles voor de Benelux. “Custombouwer en specialist Arjan van der Boom was daar vorig jaar mee begonnen, maar het ontbrak hem simpelweg de tijd om het merk van de grond te krijgen.
Alleen het elementaire, dat is toch precies waar 't om draait bij custombouw?
Je kunt het echter ook overdrijven. Zie je die gele seinlicht schakelaar? Die heeft een dubbele functie, je selecteert er ook de tripmeter mee in het display
Custombuild heeft oog voor detail en dat zit bij Mutt Motorcycles wel snor
Dus heb ik op een gegeven moment zijn voorraad opgekocht en ben die motoren via marktplaats gaan verkopen. Dat ging zo vlot dat vanuit Birmingham mij de vraag werd gesteld of ik niet het importeurschap voor de Benelux op me wilde nemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.”
Het afmonteren van de motoren gaat verder dan het gebruikelijke uit de krat halen van motoren, wat bij veel motoren binnen een half uurtje is gefikst. “Tegenwoordig zitten de meeste motoren al nagenoeg rijklaar in de krat en hoeft alleen de accu te worden gemonteerd, misschien ook nog het voorwiel en het stuur, maar dan heb je het wel gehad”, zegt Mark. “De motoren zitten als compleet bouwpakket in de krat. In grote lijnen kun je zeggen dat het rijwielgedeelte al is afgemonteerd en dat de rest door ons dient te worden gedaan. Dat was meteen ook het probleem. In Portugal was een importeur die het niet zo nauw nam, wat veel klachten tot gevolg heeft gehad. Dat is supervervelend want zo iemand gooit wel een naam te grabbel. Wij lopen de kantjes er niet af en dat heeft ook z’n weerslag, van alle motoren die we hebben gekocht is er maar eentje terug geweest en dat hebben we meteen kunnen fiksen.”
Kekke Lichtgewicht
Het idee achter Mutt Motorcycles is niet nieuw, in Frankrijk heeft Fred Fourgeaud, voormalig Endurance coureur en importeur van verschillende kleine merken, in feite exact hetzelfde gedaan met Mash, terwijl het merk Brixton het resultaat is van een Oostenrijk-Japan-China Connection. Alle drie hetzelfde doel van kekke, basic motoren met een Europees design die in China zijn geproduceerd,
Nogmaals, oog voor detail
Zou menig custom show niet misstaan. Wel jammer dat de hendels niet instelbaar zijn
Vering is beperkt instelbaar, alleen de veervoorspanning aan de achterkant, maar voelt lekker sportiefmaar daar dan elk op hun eigen manier invulling aan gegeven. Nu wil het toeval dat precies op het moment dat we deze Hilts 250 hebben opgehaald we op de valreep naar Frankrijk moeten gaan voor de presentatie van de Royal Enfield HNTR 350 en de Mash X-Ride Trial, de offroad versie van de twee jaar geleden gelanceerde X-Ride Classic. Waardoor we niet alleen een goede indruk krijgen van de looks, maar ook van de stuureigenschappen en de performance ten opzichte van die Britse Indiër en Franse Chinees.
Het eerste dat opvalt wanneer we de motor van dichtbij bestuderen, is de hoge mate van afwerking. Waar Mash wat design-details betreft als je ’t ons vraagt toch echt wel wat steken heeft laten vallen, is aan de Hilts 250 de custombuild achtergrond van Mutt Motorcycles oprichters Thomas & Rigg duidelijk af te lezen. Van zeer fraaie kleine ronde LED-knipperlichten tot CNC-gefreesde balhoofdmoer en van de afwerking van de spatborden en het zadel toe. Hier staat geen goedkope Chinese meuk, maar een in Engeland ontworpen en in China geproduceerde lichte motorfiets, waarbij echt veel aandacht aan detail is besteed.
Neem vervolgens plaats en het tweede dat opvalt is hoe ontzettend licht en compact de motor is. Met 830 mm lijkt de zithoogte best aan de forse kant, maar in de praktijk voelt het allesbehalve dat. Sterker, het is dat we het in de beknopte technische gegevens hebben gelezen, maar anders hadden we ’t veel lager ingeschat. Ondanks mijn korte benen krijg ik beide voeten gemakkelijk aan de grond. Hoezo "dat was niet de bedoeling"? Liggen toch noppenbanden onder, niet dan? Nou dan!Het vlakke zadel oogt trouwens niet alleen zeer cool, maar zit ook nog eens prinsheerlijk, geen enkele straf om hier uren op te moeten zitten. Het brede stuur ligt lekker in de hand en in combinatie met de laaggeplaatste voetsteunen heeft dit in een ruime, comfortabele zit geresulteerd.
De motor is niet alleen compact, maar zoals gezegd ook licht. Zeer licht zelfs, ten opzichte van de Enfield Hunter scheelt het een duopassagier, zo extreem licht als deze Hilts 250 is. De Britten claimen een rijklaargewicht van 140 kilo en dat is nog lichter dan een 125 Duke (om maar eens een vlieggewicht te noemen), die KTM voor een rijklaargewicht zonder benzine van 139 kilo opgeeft. Trek van die 140 kilo rijklaar een volle tank benzine (13 liter / 9 kilo) af en je zit op een gewicht van 131 kilo rijklaar zonder benzine. Trouwens, nu we ’t toch over de tank hebben. In de vulopening ontbreekt een flens waar je normaal het pistool in steekt, waardoor bij het tanken de benzine in de hals van het pistool terugslaat en het pistool Lijkt net echt zo...dientengevolge afslaat. Maar nog even over dat gewicht, hij is dus zó licht dat je ‘m probleemloos aan de handgrepen achter van de grond tilt.
Die afwezigheid van totaal overbodige kilo’s heeft ook een zeer positieve indruk op de stuureigenschappen gehad, zo superlicht als de motor van richting te veranderen is. Hoewel daar wel een kanttekening moet worden geplaatst. Noppenbanden geven een fiets weliswaar supercoole looks, maar komen stuureigenschappen over het algemeen niet ten goede. Dat wil zeggen: neutrale stuureigenschappen. Zo ook dus deze Hilts, die in eerste instantie overtuiging vraagt om de bocht in te worden gestuurd, om daarna verder de bocht in wil vallen. Nu is dat een kenmerkende (negatieve) eigenschap van noppenbanden op straat (en zegt het dus alles over de banden en niets over de fiets), wat te ondervangen is door ofwel hard en agressief in te sturen, ofwel de motor (in enduro-stijl) onder je weg te drukken. Dan heb je er de minste last van.
Vet veel lol
Als we de motor terugbrengen wordt dit door Mark Stroop onderkend. “Van alle modellen die je mee had kunnen nemen heeft de Hilts de meest, erm… eigenzinnige stuureigenschappen, je hebt dus volkomen gelijk”, zegt Mark. “Vorm is in dat opzicht duidelijk belangrijker dan functie geweest. Binnen de modellenrange heeft Mutt Motorcycles vier verschillende bandentypes toegepast, van normaal straatprofiel tot noppenbanden en de Hilts heeft de meest avontuurlijke variant. Geloof dat de zomer wel klaar is nu, nog even en de kachel moet thuis weer aanMaar geef zelf toe, ’t oogt wel supervet.” Daar kunnen we hem geen ongelijk in geven en het heeft ons bovendien een zeer mooi excuus gegeven om ‘m nét effe wat meer oneigenlijk te gebruiken dan de klandizie vermoedelijk ooit zal doen. Maar hej… da’s in principe ook ons werk.
Eenmaal aan het stuurkarakter gewend zul je merken dat de motor ontzettend licht, gemakkelijk én precies van richting te veranderen is. Hoe krapper de bocht, hoe liever dat de Hilts het heeft. Tijdens de eerste dik 100 kilometer die wordt afgelegd heb ik sterk het gevoel dat de 250 cc eencilinder best wel wat meer puf had mogen hebben dan die 17 pk waar ‘ie voor wordt opgegeven, hoewel daar wel bij aan mag worden getekend dat de kilometerstand nog behoorlijk maagdelijk is en het blok wanneer het helemaal los is net effe wat meer pit zal krijgen, maar terug uit Bij de hoge gasprijs van tegenwoordig komt zo'n budget custom mooi te pasFrankrijk met de ervaring van de 21 pk Enfield Hunter in het achterhoofd moet ik die mening bijstellen, zo vlot als de Hilts nu aanvoelt. Veel vlotter dan de Hunter, maar dat is ook niet vreemd gezien het verschil in gewicht tussen de twee. Zo zie je maar weer dat alles relatief is.
De 5-versnellingsbak schakelt lekker licht, maar is niet 100% trefzeker. Dat wil zeggen: wanneer je net als ik de koppeling alleen met wegrijden gebruikt en de rest van de dag het schakelen zonder de koppeling doet. Het zit nu eenmaal zo’n beetje in m’n systeem ingebakken om zonder koppeling op én terug te schakelen, dat ik echt moet nadenken om 'm wel erbij te nemen. Het terugschakelen zonder koppeling gaat trouwens probleemloos, het is opmerkelijk genoeg juist bij het opschakelen dat de bak af en toe een steekje laat vallen. Meer dan eens komt het voor dat ‘ie vanuit de 4e versnelling ofwel naar de 3e versnelling terugschiet, ofwel in een valse neutraal schiet. Waarna ‘ie wel probleemloos
Vertraging zit wel snor, maar het lijkt alsof het ABS vroeg ingrijpt. Noppen ogen cool, maar komen 't sturen niet ten goede. Tenzij je agressief instuurt
Geen pk-monster, de 249cc eencilinder. Maar dat hoeft ook niet, hij weegt maar 140 kilo rijklaar
Best lange einddemper, maar echt storen doet 't nietweer terug in 4e versnelling te tikken is, dat dan weer wel. Schakelen mét gebruikmaking van de koppeling heb ik de bak daarentegen op geen enkel foutje kunnen betrappen.
Dan de remmen. Van de summiere technische informatie worden we niet veel wijzer, dus zijn we zelf maar aan het meten gegaan. Aan de voorkant is een enkele 300 mm remschijf met klassieke tweezuiger remklauw voorzien, terwijl het achterwiel door middel van een 210 mm remschijf met eenzuiger remklauw wordt afgeremd. In eerste instantie lijkt het alsof het ABS vrij vroeg ingrijpt, als bij fors aanleggen het remhendel begint te pulseren, maar als er fors wordt doorgeremd blijkt dat pulseren alleen bij het aanleggen te zijn. Vol het anker uitgooien vertaalt zich dus naar een rem die eerst even pulseert om daarna écht stevig door te pakken. De vering slikt dat trouwens als zoete koek, wat best opmerkelijk te noemen is. Comfort zal ongetwijfeld een belangrijkere rol hebben gespeeld dan sportiviteit, maar we zouden haast durven te stellen dat de gekozen setting het beste van beide werelden is. Comfortabel genoeg om niet gebroken van de motor af te stappen na een ritje door de Ardennen en sportief genoeg om ‘m als een 125cc tweetakt over een mooie bochtige weg te jagen.
Conclusie
Waar in Azië het bouwen van een custom op basis van een lichte motorfiets de normaalste zaak van de wereld is – wie daar wel eens is geweest zal zich daar ongetwijfeld over hebben verbaasd – hebben custombouwers zich bij ons in Europa voornamelijk op dikke motoren gericht. Zo ook bij de Britse custombouwers Benny Thomas en Will Rigg, tot een klant met het verzoek kwam een custom te bouwen op Opmerkelijk genoeg zijn 't niet de jonkies, maar de krasse knarren die ervoor in de markt zijn. Voor ernaast. Snap ik wel...basis van het blok van de Suzuki GN125. Het resultaat was zó’n klinkend succes dat de twee zich realiseerden dat dit in potentie wel eens een hele grote markt zou kunnen zijn en het stoute besluit namen op basis van dat blok een complete lijn te gaan ontwikkelen, met naast de 125cc een tweede lijn op basis van het GN250 blok, die onder de merknaam Mutt Motorcycles op de markt werden gezet. Waarom Mutt Motorcycles? Mutt is de Engelse term voor een bastaardhond, waarmee Mutt Motorcycles letterlijk vertaald dus voor een bastaard motorfiets staat – een mix van onderdelen dat in een motor heeft geresulteerd.
Wat in 2016 met de Mongrel 125 begon is in zeven jaar tijd uitgegroeid tot een sterke line-up van maar liefst 11 modellen (strikt genomen 22 als je de 125cc en 250cc als aparte modellen ziet) met pakkende namen als Mongrel, Fat Sabbath, Mastiff en de door ons gereden Hilts, een line-up die met het aantrekken van SilverLine als nieuwe importeur sinds dit jaar ook in de Benelux leverbaar is.
Gezien de reacties onderweg scoort de Hilts 250 op de coolheid-schaal absoluut een dikke tien, mede ook dankzij z’n grove banden met noppenprofiel, hoewel die banden de stuureigenschappen niet ten goede zijn gekomen. Zet je daar echter overheen en je hebt een supercoole fiets voor een betaalbare prijs. Dat het grootste deel van de klandizie niet de beginnend motorrijder, maar juist de ervaren rot is verbaasd ons eerlijk gezegd niet. Voor vijfduizend euro heb je ontzettend leuk speelgoed voor ernaast in je garage staan.
Maar wees gewaarschuwd, dikke kans dat je vanaf nu je dikke fiets nog maar amper uitlaat…
Coole looks, weegt drie keer niks, best pittig voor 'maar' 17 pk, prima zadel en zit, prijs/kwaliteit
Noppenbanden en lekker sturen zullen nooit de beste vrienden worden, Opschakelen niet trefzeker wanneer je zonder koppeling schakelt, hendels niet instelbaar
Technische gegevens
Merk/model | Mutt Motorcycles Hilts 250 |
Motor | |
Type | Staande eencilinder |
Koelsysteem | lucht |
Cilinderinhoud | 249 cc |
Boring x slag | 72 x 61,2 mm |
Compr. verh. | 8.9:1 |
Klepaandrijving | SOHC, 4 kleppen |
Ontsteking | elektronisch |
Starter | elektrisch |
Benzinetoevoer | benzine-injectie |
Smering | wet sump |
Vermogen | 13 kW / 17 pk |
Koppel | n.o. |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 5 |
Eindoverbrenging | ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | stalen dubbel wiegframe |
Wielbasis | n.o. |
Balhoofdhoek | n.o. |
Naloop | n.o. |
Vering voor | telescoop, niet instelbaar |
Vering achter | stereo vering, niet instelbaar |
Veerweg voor | n.o. |
Veerweg achter | n.o. |
Voorrem | enkele schijf 300 mm, 2-zuiger remklauw, ABS |
Achterrem | enkele schijf 210 mm, 1-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | 4.10" x 18" |
Achterband | 4.10" x 18" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.060 mm |
Breedte | 810 mm |
Hoogte | 1.150 mm |
Zadelhoogte | 830 mm |
Gewicht | 140 kg rijklaar |
Tankinhoud | 13 liter |
Reserve | n.o. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 5.090,00 |
Adviesprijs BE | € 4.590,00 |
Importeur | SilverLine |
www.muttmotorcycles.nl |