Zoeken

TrackTest: Triumph Speed Triple 1200 RS

Conclusie

14 oktober 2021

Triumph heeft met de volledig nieuwe Speed Triple 1200 RS niet alleen een motor op de markt gebracht die een lust is voor het oog, maar ook eentje waar de kwaliteit vanaf druipt met een mooi TFT scherm met duidelijke lay-out en een volledig elektronicapakket compleet met zelfs verlichte stuurschakelaars. Er is geen compromis gesloten ten aanzien van kwaliteit/prijs en Dat smaakt naar meer...er zijn in Triumph-traditie enkel kwaliteitsmaterialen gebruikt. Dat dit de rijeigenschappen ten goede is gekomen zijn we ondanks deze korte circuit-test (slechts 3,5 sessie tot het echt begon te regenen) absoluut van overtuigd. 

In een notendop? De Speed Triple 1200 RS is een sportieve naked die zijn mannetje zelfs bij het meest sportieve rijgedrag absoluut kan staan, dankzij hoogwaardige sportieve Öhlins vering, een goed gebalanceerd rijwielgedeelte met dito remmen en een zeer krachtig, soepel draaiend en perfect schakelend (en heerlijk klinkend) motorblok. Mocht dat je nog niet hebben overtuigd, dan heeft Triumph nog een extra troef achter de hand: voor al dat moois ben je 'slechts' € 20.250,- kwijt (€ 17.800,- BE) en dat is toch een flink stuk goedkoper dan bij z'n concurrenten op tafel moet worden gelegd.

Valt er dan echt niets op de RS af te dingen? Als we ons puur en alleen tot het circuit beperken eigenlijk helemaal niets, behalve dat een sleutelloos contact niet handig is - want waar laat je de 'sleutel'? Dat het op contact zetten niet altijd even soepel ging is onhandig, net als dat de vrijstand moeilijk te vinden is en je om de kap van de duozit te verwijderen een Torxsleutel nodig hebt, maar dat doet helemaal niets aan z'n circuit-capaciteiten af. Dat moesten we volgend jaar nog maar eens overdoen, met wat concurrenten ernaast als het zonnig (en voor al droog) is. 

 

Dat blok - soepel én beresterk, TFT, remmen, messcherp sturen (mits vering goed afgesteld)

Sleutelloos contact (waarom?), vrijstand lastig te vinden, ruimte onder het kontje alleen met Torx sleutel bereikbaar