Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 400

Totaal en aangenaam verrast

19 april 2018

Nu is buiten de racerij topsnelheid allesbehalve bepalend en heb je d’r op straat geen ene klote aan – tenzij de Duitse Autobahn in je achtertuin ligt, maar om die hogere topsnelheid te bereiken is Team Green wel heel erg grondig te werk gegaan. “Een goede vriend van mij die bij KMS (Kawasaki Motor Sport USA, red.) werkt en bij de R&D van de Ninja 400 betrokken is geweest had me er al het een en nader over gezegd, maar toen de motor in de werkplaats stond was ik alsnog totaal – en aangenaam – verrast,” Ongeacht of 't nou op het circuit is, of gewoon op straat, lol gegarandeerdzegt de Britse monteur van het Motorsport Kawasaki team tegen mij. “Alles wat er aan de Ninja 300 niet goed was heeft Kawasaki met de Ninja 400 aangepakt. Werkelijk, ik bekeek de motor en vroeg me af wat ik hier nog aan zou moeten verbeteren. Zó goed is de nieuwe Ninja 400!”

Om dát compliment van de monteur die Scott Deroue de titel best geclassificeerde Kawasaki coureur in het eerste seizoen WK Supersport 300 gaf in z’n zak te kunnen steken zijn ze in Akashi grondig te werk gegaan. Meest voor de hand liggende vernieuwing is het tweecilinder motorblok, waarvan Kawasaki de cilinderinhoud nu op 399cc heeft gezet, waar z’n voorganger het nog met 296cc moest doen. De compleet nieuw ontwikkelde twin, die volgens Kawasaki wat afmetingen betreft vergelijkbaar met een 250cc is, levert een topvermogen van 33,4 kW, ofwel op z’n oudhollands 45 pk bij 10.000 toeren per minuut en dat is 6 pk meer dan de Ninja 300.
Dezelfde 'kin' als de ZX-10, met LED-verlichting. Display ziet er volwassen uit en is goed afleesbaar

Het geluid is bescheiden, maar daar heeft Akra gelukkig een oplossing voor. Van de vering is alleen de veervoorspanning achter instelbaar, maar we hebben ook geen behoefte om te schroeven gehad

Zit als een Supersport, maar dan met comfort. Uiteraard LED-verlichting standaard
Naast de grotere cilinderinhoud heeft de Ninja 400 z’n surplus aan vermogen te danken aan de nieuwe verticaal geplaatste luchtinlaat in combinatie met de grotere (van 4,7 naar 5,8 liter) airbox en 32mm grote inlaatkelken, waardoor het hele inlaattraject efficiënter is geworden. 

Pochen aan de bar

Voor wie nog meer wil pochen aan de bar: door toepassing van een vlakkere zuiger is de compressieverhouding op 11,5:1 gezet, bovendien worden de zuigers nu langs de onderkant met oliestralen gekoeld, wat een lichtgewicht ontwerp mogelijk heeft gemaakt. De constructie met cilinderbussen is gelijk aan het concept van de Ninja ZX-10R en ZX-6R, dankzij een lichtgewicht vliegwiel klimt het blok gemakkelijk in toeren, op de gesmede nokkenassen – normaal voorbehouden aan dikke fietsen – is 200 gram aan gewicht bespaard en ook de afmeting en lift van de kleppen is er ten opzichte van de 300 op vooruit gegaan. Interessant is ook dat ondanks de grotere cilinderinhoud en de bijna 10 pk meer topvermogen het ontwikkelingsteam erin is geslaagd juist een Hoezo met 45 pk ben je niet vooruit te branden. Geloof me als ik je brom dat dit niet snel gaat vervelenkleinere koppeling toe te passen, uiteraard net als bij z’n voorganger slipper-assist, wat de bediening in het hendel met nog eens 20% moet hebben verlaagd. 

Het compleet nieuw ontwikkelde motorblok is -uiteraard- in een eveneens compleet nieuw ontwikkeld rijwielgedeelte gemonteerd, waarbij het blok nu als dragend deel in de constructie is opgenomen. Door het blok 20° voorover in het vakwerk buizenframe (hetzelfde ontwerp als de Ninja H2) te monteren kon de wielbasis met 35 mm worden ingekort naar nu 1.370 mm, wat de wendbaarheid enorm ten goede is gekomen, zo blijkt al snel op het naast het grote circuit van Motorland Aragon gelegen kartbaantje, waar de Ninja 400 een halve dag bijna non-stop aan de tand kan worden gevoeld, maar daarover zometeen meer. Eerst nemen we de vernieuwingen nog even snel onder de loep. Naast de kortere wielbasis is ook het balhoofd een stuk steiler gezet (van 27° naar nu 24,7°), wat in principe ook in een veel kortere naloop zou hebben geresulteerd, maar door de offset van de voorvork te vergroten is deze met 92 mm nagenoeg gelijk (vooruit, 1 mm kleiner) aan de Ninja 300. Het nieuwe frame heeft een flinke bijdrage geleverd aan het rijklaargewicht, dat met 168 kg maar liefst 8 kilo lichter dan de Ninja 300 is.