Test: Yamaha MT-07 Y-AMT
Rijpheidstest
Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Yamaha
Gen 4
De eerste proeverij van de volwassen Yamaha MT-07 vindt plaats in het achterland van Benidorm aan de Costa Blanca, waar de natuur ons een eersteklas menu van bochten voorschotelt. In deze perfecte omgeving presenteert Yamaha zijn meest succesvolle roadster van de afgelopen tien jaar - zo lang geleden werd het kleine “hypernaked” model gelanceerd. De vierde revisie markeert de grootste vooruitgang in De MT-07 heeft sinds z'n lancering in 2014 al veel harten veroverd, zeiden ze tijdens de presentatiede geschiedenis van de MT-07 en transformeert hem van een jeugdige herrieschopper in een gedistingeerd roofdier in de bochten.
Desondanks blijft het uiterlijk met het agressieve frontmasker inclusief spleetvormige koplampen en talloze hoeken en randen polariseren. De afzonderlijke elementen lijken echter beter op elkaar afgestemd, waardoor de MT-07 van 2025 er harmonieuzer en volwassener uitziet, op de een of andere manier volwassener. En zelfs toegankelijker: achter het bredere stuur, dat iets vlakker en dichter bij de rijder is geplaatst, is het 805 millimeter hoge zadel net zo hoog als voorheen, maar het smallere deel aan de voorkant verkort de kruisboog en zorgt ervoor dat beide laarzen altijd een veilige ondergrond kunnen vinden. Omgekeerd zorgen voetsteunen die 10 millimeter lager zijn geplaatst voor meer afstand tot de zadelsteun, waardoor er een meer ontspannen kniehoek is ontstaan, en niet alleen voor rijders met lange benen. Ergonomisch gezien is de
Nieuw 'alien' smoelwerk is weliswaar verfrissend, maar nog steeds wel controversieel - je vindt het of supervet, of spuuglelijk. Display is daarentegen een enorme stap vooruit
Net als de schakelaars op het stuur. Best druk met Y-AMT bediening erbij
Blok is hetzelfde pretpakket als voorheen, maar dan met nóg meer beleving dankzij de afdeling sound-engineering, die puik werk heeft afgeleverd
Puike remmen, zonder meer. Radiale klauwen en een upside down voorvork zijn niet wat je op Japanse een middenklasse motor verwacht, maar de MT-07 heeft 't mooi
De ergonomie is verbeterd, dankzij lagere voetsteunen en een smaller zadelvernieuwde MT-07 een echte doorzetter en sluit hij praktisch niemand uit, zelfs niet voor langere periodes in het zadel.
Vanuit het zadel heb je zicht op een compleet nieuw ontwikkeld instrumentarium, inclusief nieuwe bedieningselementen om mee te spelen op het linker stuur. De ontwikkelaars zijn voor een 5-inch TFT-kleurendisplay gegaan dat vier verschillende lay-outs met verschillende mate van informatie biedt en, indien gekoppeld aan een mobiele telefoon, pijl- of zelfs kaartnavigatie, mits de gratis MyRide apps van Yamaha en Garmin Street Cross zijn geïnstalleerd.
Tegelijkertijd fungeert het display als bedieningscentrum voor de nieuwe elektronische functies, die het eenvoudige, eerlijke karakter van de MT-07 aftakken ten gunste van meer finesse: Voor het eerst is de CP2 uitgerust met elektronische gasklepregeling, ook wel ride-by-wire genoemd. Dit maakt drie rijmodi mogelijk (Street, Sport, Custom) met drie mappings voor de vermogensafgifte, evenals de toevoeging van tractiecontrole, die in twee standen kan worden ingesteld, maar ook kan worden uitgeschakeld voor degenen die het tot nu toe niet hebben gemist.
Het goede nieuws is dat er niets is veranderd aan het levendige en levendige karakter van de tweecilindermotor met een cilinderinhoud van 689 kubieke meter, en ook het maximumkoppel van 68 Newtonmeter en het vermogen van 73,4 pk zijn behouden gebleven. Sterker nog, de ingenieurs hebben de vermogensafgifte kunnen afvlakken, wat resulteert in een subjectief krachtigere druk, vooral in het toerengebied dat relevant is voor de snelweg vanaf 2000 t/min. Daarbij komt nog meer entertainment dankzij kundige geluidstechniek, want de 270 graden MT-07 paralleltwin trommelt zijn karakteristieke Eerlijk gezegd snappen we dat welpulsatie uit het inlaattraject nog krachtiger door kleine gleufjes op de tankklep wanneer de gaskleppen helemaal open staan - maar alleen voor de rijder, voor de omgeving blijft de Yamaha de vriendelijke, zachtjes rommelende motorfiets.
Het chassis heeft nog ingrijpender veranderingen ondergaan. Voor het eerst neemt een upside-down voorvork het over aan de voorkant, terwijl een nieuwe asymmetrische lichtmetalen achterbrug zorgt voor de wielbevestiging aan de achterkant en het stalen brugframe daartussen is stijver in alle richtingen met hetzelfde lage gewicht van 14,8 kilo. Daarbij passend zijn nieuwe zeventien-inch Dunlop Sportmax Q5A-banden gemonteerd op gesmede gietvelgen, die een paar gram van de geliefde onafgeveerde massa's voor en achter hebben bespaard.
Hoger niveau
Al deze maatregelen tillen de rijervaring van de MT-07 naar een hoger niveau. In de Sport-modus komt de motor echt tot leven en accelereert hij spontaan, de tractiecontrole regelt niet te vroeg en kan bovendien ook worden uitgeschakeld in het vrij programmeerbare Custom-programma. De toch al veelgeprezen We zijn er nog niet uit over uit qua design, maar goed... smaken verschillenmodulatie is nog wat duidelijker, de versnellingen van de zesversnellingsbak glijden nu nog preciezer en gemakkelijker in elkaar - de nieuwe slip-assist koppeling vermindert de benodigde handkracht, een herziene vertanding in de eerste drie versnellingen en aangepaste klauwhoeken in de andere versnellingen zorgen voor soepeler schakelen.
Dankzij de nieuwe ergonomie krijg je snel een goed gevoel bij de MT-07, zodat je de goed uitgebalanceerde 183 kilo moeiteloos kunt indraaien en hem behendig door snelle bochtencombinaties kunt manoeuvreren zonder je overhandig te voelen. De nieuwe ophangingselementen hebben een sportieve, stevige afstelling en verhogen het plezier in bochten nog meer met hun stabiele wegligging en aangename stabiliteit. Zelfs heftige (uit)remacties brengen de niet-verstelbare voorvork niet op de knieën, de voorkant Mocht je denken: hey, een koppelingshendel. Dat klopt, dit is de standaard versieblijft stabiel en op koers. De nieuwe radiale remklauwen met vier zuigers werken hier immers en zijn gemakkelijk te moduleren en bijten hard zonder hard te zijn.
De middenklasse roadster draait licht en luchtig door de scherpste bochten, de Japanse zet noodzakelijke koerscorrecties onder hellingshoek rustig om in onmiddellijke koerswijzigingen. Dit gebeurt allemaal zó zelfverzekerd, zó gemakkelijk en luchtig, dat je bijna zou denken dat de Yamaha zelfs de was kan doen. Bij dagelijks gebruik op kapotgevroren wegen kan het rijcomfort echter wat lijden onder het droge aanspreken van de vering op korte hobbels. Dit doet echter slechts minimaal afbreuk aan de uitstekende algehele indruk.
Yamaha gaat nog een grote stap verder in 2025: met alle nieuwe functies zal de MT-07 voor het eerst leverbaar zijn met de eigen geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak Y-AMT, die vorig jaar zijn première vierde in de driecilinder MT-09. Deze versnellingsbak maakt de handmatige koppeling overbodig. De rijder kan kiezen uit twee vooraf ingestelde schakelprogramma's of schakelen met een tuimelschakelaar aan de linkerkant van het stuur. Indien nodig schakelt hij hiermee ook de automatische programma's uit. Grofweg bestaat het systeem uit twee servomotoren - eentje voor het koppelen en eentje voor het schakelen - inclusief een aangepaste schakeltrommel, waarbij de neutraal onderaan staat en alle andere versnellingen naar boven schakelen. En nu zitten we weer op de Y-AMTDe semi-automatische transmissie brengt 2,8 kilo op de schaal, wat strikt genomen eigenlijk meer is als je bedenkt dat bij Y-AMT het traditionele schakelpedaal en koppelingshendel ontbreekt, maar dat even terzijde. Het Y-AMT heeft het rijklaargewicht op 186 kilo gezet, nog steeds een heel nette waarde.
Of het nu automatisch of handmatig is, elke schakeling wordt in 0,1 seconde uitgevoerd. Dit gebeurt zo precies, snel en absoluut zonder lastwisselingen dat zelfs de meest vaardige bestuurder dit niet zou kunnen. De Y-AMT ontlast de menselijke centrale computer en maakt capaciteit vrij voor visuele begeleiding en koersselectie, zelfs bij het veelvuldig handmatig schakelen in de jungle van bochten van de Costa Blanca. Maar dan moet je wel voor lief nemen dat 'ie eerder schakelt dan je zelf zou doen, in dat opzicht blijft semi-automatische transmissie wel een dingetje.
Conclusie
Yamaha heeft het succesvolle recept van de MT-07 op een verstandige manier doorontwikkeld: de combinatie van een opgefrist chassis en een robuuste, goed gelijnde motor, verpakt in een stijlvolle behuizing en nu voorzien van moderne elektronica is volledig overtuigend.
De grote olifant in de kamer is echter z'n prijskaartje: voor de standaard versie moet maar liefst € 9.299 op tafel worden gelegd en dat is op z'n zachtst gezegd een best forse prijs. De meerprijs van € 500 voor het Y-AMT is in dat opzicht een koopje, helemaal als je bedenkt dat je voor dat geld ook nog eens cruise controle krijgt, maar ja, dan moet je wel die automatische transmissie willen. Het is dan ook de vraag of Yamaha zich met deze 2025 versie niet uit te markt heeft geprijsd.
Technische gegevens
Merk/Model | Yamaha MT-07 Y-AMT |
Motor | |
Type | tweecilinder paralleltwin |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 689 cc |
Boring x slag | 80 x 68,6 mm |
Compr. verh. | 11,5:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | TCI, 3 rijmodi, tractie controle |
Starter | electrisch |
Benzinetoevoer | benzine-injectie, ride by wire |
Smering | wet sump |
Vermogen | 73,4 pk @ 8.750 tpm |
Koppel | 68 Nm @ 6.500 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, Y-AMT semi-automatisch met 2 schakelmodi en manuele bediening via flippers |
Finale reductie | ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, elektronische bediening via Y-AMT |
Chassis | |
Frame | diamant stalen buisframe |
Wielbasis | 1.400 mm |
Balhoofdhoek | 24,3° |
Naloop | 93 mm |
Vering voor | 41 mm upside down, niet instelbaar |
Vering achter | monoshock, veervoorspanning instelbaar |
Veerweg voor | 130 mm |
Veerweg achter | 130 mm |
Voorrem | dubbele schijf 298 mm, 4-zuiger remklauw, ABS |
Achterrem | enkele schijf 245 mm, 1-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 180/55 ZR 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.065 mm |
Breedte | 780 mm |
Hoogte | 1.110 mm |
Zadelhoogte | 805 mm |
Gewicht | 186 kilo rijklaar |
Tankinhoud | 14 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijs | A2 na aanpassing |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 9.799,00 |
Adviesprijs BE | € 9.099,00 |
Importeur NL | Yamaha Benelux |
www.yamaha-motor.eu |