Eerste test 2025 QJMotor modellen
Speeddate
“Het gaat goed met QJMotor”, begint Jan Ykema, Managing Director van MotoMonto, importeur van QJMotor in de Benelux, de presentatie van de nieuwe QJ modellen aan de Maaskade in hartje Rotterdam. Het merk bestaat dit jaar exact 40 jaar en is in die korte periode uitgegroeid van een klein merk voor de lokale markt tot een giga-speler op de internationale markt. Het merk is leverbaar in meer dan Drukste dag of niet, we zijn wel weer op pad. Had ook achter m'n bureau kunnen zitten130 landen wereldwijd, via een netwerk van meer dan 2.500 dealers, en heeft inmiddels meer dan 30 miljoen klanten wereldwijd, die rondrijden op QJ-motoren variërend van 50-1.200cc. Dat zijn op z’n zachtst gezegd indrukwekkende cijfers te noemen, voor een merk dat nog geen halve eeuw bestaat.
Opgericht in 1985 richtte de Qianjiang Motorcycle Group zich in eerste instantie op de eigen Chinese markt. In 1999 ging de onderneming naar de beurs, een jaar later rolde de 1 miljoenste motorfiets van de band. In 2005 zette Qianjiang zich op de internationale kaart door Benelli in te lijven en daarmee van een zekere ondergang te redden. Vanaf 2016 ging het hard, Qianjiang Motorcycles werd onderdeel van de Geely Group, dat in korte tijd is uitgegroeid tot een van de grootste automotive ondernemingen met 66 miljard aan activa, 120.000 man personeel en merken als Volvo, Lotus, Lynk&Co, Smart, Proton en Geely onder de paraplu.
Om de wereldmarkt te verkennen werd in 2020 de merknaam in QJMotor aangepast, waarna een groot offensief werd gestart om naamsbekendheid te verkrijgen. In 2022 werd QJMotor naamsponsor van het Avintia Racing Team in de Moto3, in 2023 werd de overstap naar de Moto2 gemaakt als naamsponsor van het Gresini Racing team, terwijl het afgelopen jaar QJ haar debuut maakte in het WorldSSP met de SRK 800 RR,




Absoluut vette looks en het mooiste display, maar de bediening had intuïtiever gemogen




De verschillen met de SRK 550 zijn klein, maar ze zijn er wel. Al moet we wel goed kijken




Nieuw in het gamma, de SRT 600 SX, die standaard met 3-delige kofferset wordt geleverd




De SRT 700 SX heeft voor 2025 een nieuw design gekregen
Na Europese marktintroducties in landen als Spanje, Portugal en Italië werd QJMotor door privé importeur MotoMondo naar de Benelux gehaald, dat in korte tijd een dealernetwerk op wist te tuigen. Tijdens de presentatie van het merk in de Biesbosch waren dat er nog maar een paar, maar inmiddels zijn in de Benelux 18 dealers aangesteld, waarvan 7 in Nederland. Dat heeft weliswaar nog niet tot een stormvloed aan verkopen geleid, maar Ykema zegt de afgelopen MOTORbeurs Utrecht aangenaam te zijn verrast door de reacties van het publiek.
“Ik was echt aangenaam verrast hoeveel mensen het merk QJMotor al kenden, hoeveel mensen zeiden het fijn te vinden om de motoren nu voor het eerst met eigen ogen te kunnen zien”, zegt Jan. “QJMotor is vorig jaar pas in mei op de markt gekomen en we konden pas in juni/juli echt leveren, het is dus nog maar relatief kort op de Nederlandse markt. En dan al zo veel naamsbekendheid is gewoon zeer positief.”
Het harde werk begint inmiddels zijn vruchten af te werpen. Het afgelopen jaar (in feite het tweede halfjaar 2024) werden in Nederland 38 QJ’s op kenteken gezet, terwijl er in 2025 tot nu toe 44 QJ motoren op kenteken zijn gezet. En dat zijn volgens Jan ook nog eens 2024 modellen, aangezien de 2025 modellen nu pas leverbaar worden. De eerste 2025 modellen beter gezegd, later dit jaar zal nog een tweede en misschien zelfs nog een derde presentatie gaan volgen. Bij onze zuiderburen zijn cijfers trouwens niet veel anders: 44 registraties in 2024 en 33 registraties in 2025 YTD (Year To Date). En om die cijfers in perspectief te zetten: afgelopen jaar zijn er bij ons in Nederland 35 MV Agusta’s verkocht.