Zoeken

Test: Suzuki GSX-8R

In z'n element

19 februari 2024

Het schitterende berglandschap in de Portugese Algarve is het werkgebied waar de GSX-8R zich in z’n element voelt. Hoe bochtiger de weg, hoe liever de 8R het is, hoewel er wel een kleine kanttekening moet worden geplaatst. Bij tijd en wijle laat de kwaliteit van het asfalt nogal te wensen over en dat blijkt niet het sterkste punt van de GSX-8R te zijn. Waar de 8S met KYB vering is uitgerust heeft Suzuki bij de GSX-8R vering uit huize Hitachi Astemo voorzien, beter bekend als Showa, met een SFF-BP Seperate Toch maar weer eens voorstellen of we hier niet kunnen overwinteren. Schijnen er meer te doenFunction Big Piston upside down voorvork en een centraal geplaatste monoshock met linksysteem, die een sportievere setting heeft gekregen. Met name dat laatste is op dat slechte wegdek duidelijk te voelen, waar mijn onderrug meer dan eens behoorlijke tikken te verwerken krijgt. 

Hoewel de eerlijkheid mij wel gebied te zeggen dat het tempo op dat moment wel erm… bovengemiddeld was. Met dank trouwens aan het volgsysteem, dat het mogelijk maakte dat iedereen zijn eigen tempo kon rijden. In plaats van als een groep de voorrijder te volgen moest bij elke kruising of rotonde de persoon die als eerste achter de voorrijder reed stoppen en wachten tot iedereen voorbij was, om vervolgens achteraan weer aan te sluiten. Waardoor je binnen de groep individueel en daarmee dus je eigen tempo kon rijden. De stuggere vering lijkt trouwens ook een negatief effect op de gasreactie te hebben gehad, waar de A modus voor m’n gevoel net een tikkie agressiever aanvoelde dan bij de 8S het geval is. Buiten dat is er trouwens helemaal
Fraaie achterbrug en dito wielen. De Showa vering is stugger dan de KYB van de 8S. Remmen zijn prima

Dé ijzersterke troef van de 8R, de 776cc paralleltwin. Quickshifter is daarentegen niet vlekkeloos

Hadden we al gezegd dat 'ie best goed smoelt? 

Klinkt trouwens ook nog eens niet verkeerd. Geschroefd subframe, da's wel zo lekker
niets op de gasreactie aan te merken en datzelfde geldt voor de tractiecontrole die helemaal niet overmatig ingrijpt. Zelfs niet wanneer Pluvius besluit om alle hemelsluizen open te trekken, zoals bij ons vlak na de fotolocatie het geval was. 

De GSX-8R gaf ook in dat extreme regenweer ontzettend veel vertrouwen, was onder alle omstandigheden ontzettend gemakkelijk van richting te veranderen en liet daarmee zien in dat opzichten écht een Supersport voor de echte wereld te zijn, wat mede ook te danken is aan het feit dat de zit niet té sportief is en je qua overzicht niet superveel hebt ingeboet ten opzichte van een sportieve naked of allroad met meer ‘rechtop’ zithouding. Wel is het jammer dat de vering niet instelbaar is, dat zou je de keuze geven om de 8R op de situatie aan te passen. 

Dat neemt niet weg dat ook met iets te sportieve demping de 8R geen enkel moment als intimiderend aanvoelt, met dank aan het fantastische motorblok dat echt wondermooi loopt. In de lagere versnellingen brul je er al vanaf 2000 tpm moeiteloos vandoor, in de hogere versnellingen vanaf zo’n 3500 tpm. Als je 110 rijdt in de zesde versnelling, rij je zo’n 4.500 tpm en hoef je niet eens terug te schakelen als je even wilt inhalen. In de bergen reden we het overgrote deel van tijd in derde versnelling, soms terug naar twee en soms op naar vier, met de digitale ‘naald’ zo continue tussen de 3.500 en 8.500 tpm, waarbij onder volle acceleratie rond de 6000 tpm nog even een extra versnelling kon worden gevoeld. Helemaal doortrekken toto de rode streep bij 9.500 tpm is écht niet nodig, boven de 8.500 tpm vlakt het vermogen langzaam af.  

De zesversnellingsbak schakelt licht en direct en ook de slip-assist koppeling doet z’n werk perfect, het enige puntje van kritiek betreft de up/down quickshifter die met name bij deellast en lage toeren niet vlekkeloos werkt, maar dat is niet anders bij de andere modellen van Suzuki’s 800-platform, of elke andere paralleltwin. In sportief tempo en bij hogere toerentallen doet de quickshifter z’n werk perfect en voelt de overgang bij zowel op- als terugschakelen naadloos aan, maar bij deellast is je soms toch een Het blijft een cliché natuurlijk, maar er zijn slechtere manieren om de week te beginnenduidelijke overgang voelbaar. Zoals gezegd is dat wel iets dat inherent is aan het karakter van een tweecilinder, bij een driecilinder of viercilinder zul je daar veel minder last van hebben, maar we willen het wel hebben gemeld.

Hoewel Suzuki de remmen een op een heeft overgenomen van de GSX-8S, met dubbele 310 mm remschijven met radiale Nissin vierzuiger remklauwen en een axiale Nissin rempomp voor, en een enkele 240 mm remschijf met Nissin eenzuiger remklauw achter, lijken ze wat directer en feller aan te voelen, wat ook op het conto van de stuggere vering zou kunnen worden geschreven. Ook had ik het idee dat het ABS later ingreep, helemaal in het kletsnatte deel van de route waar ik veel harder moest knijpen dan ik had gedacht om het ABS in te laten grijpen. Het blijft wel jammer dat Suzuki nog niet voor een bochten-ABS is gegaan, omdat dit de veiligheid écht ten goede komt. Maar goed, dan had dat waarschijnlijk ook z’n weerslag op het prijskaartje gehad.