Test: Husqvarna Svartpilen 801
Zwarte pijl
Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Husqvarna
Purisme ten voeten uit
Het achterland van de Côte d'Azur wordt beschouwd als een paradijs voor motorrijders vanwege de lage verkeersdichtheid en de extreem bochtige wegen die de loop van de natuur volgen. Dit zorgt voor een heerlijk stressvrije, maar tegelijkertijd boeiende rijervaring, als gebeeldhouwd voor de nieuwste pijl in de Husqvarna-koker, de Svartpilen 801. Het nieuwe topmodel voor op de weg is in feite gebaseerd De Svartpilen 801 mag dan het DNA hebben van de 790 DUKE, maar daar houden alle overeenkomsten meteen mee opop de basiseigenschappen van het bekende oranje neefje, de KTM 790 Duke, zij het in een aanzienlijk gewijzigd ontwerp.
In lijn met het familie-ethos van de zwarte pijlen weerspiegelt het nieuwe topmodel volledig de moderne interpretatie van de scrambler-stijl en laat het de minimalistische gedachte van de hele serie zien: Aan de voorkant krijgt het puristische uiterlijk een opvallende touch door de LED-lichtring, terwijl alle onderdelen zoals de tank, het zadel en de kuipdelen de moderniteit benadrukken met sterke contouren, zonder afbreuk te doen aan het radicalisme van KTM. De moderne stijl in zwart en zilver krijgt een bijzondere twist door de afgesneden achterkant met het vastgeschroefde tweedelige aluminium gietstuk waarin de airbox is geïntegreerd met daarboven een minuscuul zadeltje.
Kloppend hart van de Svartpilen 801 is de 799cc versie van de LC8c paralleltwin zoals die inmiddels al wat jaartjes geleden door KTM in de 790 DUKE is geïntroduceerd en daarna ook in de 790 Adventure is toegepast. Opmerkelijk is dat Husqvarna heeft gekozen voor de eerste versie van die 799 LC8c en niet de meest recente zoals die in Europa is geherintroduceerd in teruggetunede variant van 70 kW, om binnen de wettelijke eisen te blijven van wat maximaal tot 35 kW voor het A2-rijbewijs mag worden teruggetuned. De Svartpilen 801 heeft een topvermogen van 105 pk bij 9.250 tpm en een maximumkoppel van 87 Nm bij 8.000 tpm, waarmee ze in Mattighofen Husqvarna liefhebbende A2-aspiranten dus mooi in de kou laten staan. Net als bij de DUKE komt de aandrijving van de Chinese samenwerkingspartner CFMOTO, maar anders dan de DUKE rolt de Svartpilen gewoon in Mattighofen van de band.
De slechts 52 kilo wegende paralleltwin (da’s exclusief olie maar inclusief componenten zoals de elektrische starter, het gaskleppenhuis, de koppeling en de pijpjes voor de koeling) heeft samengestelde nokkenassen (en niet gesmede, wat gewicht moet hebben bespaard), die via Diamond Like Carbon (DLC) sleeptuimelaars de stalen kleppen (36 mm inlaat en 29 mm uitlaat) bedienen. De ride-by-wire gasklepbediening wordt door het Engine Management System (EMS) aangestuurd dat continue de parameters van het blok met data van Sterker nog, het lijkt in de verste verte niet op elkaar. Knap van Husqvarna om totaal iets anders uit de koker te toverende sensoren vergelijkt. Om interferentie tussen de twee cilinders bij kleine gasklepopeningen te voorkomen, hebben ze elk hun eigen inlaattraject met sensor die de druk in het spruitstuk meet en regelt.
Hoewel de Svartpilen 801 een soortgelijk chroommolybdeen stalen vakwerkbuisframe heeft als de 790 DUKE, waarbij het blok als dragend deel in de constructie is opgenomen, zijn de geometrische en technische verschillen enorm. Zo heeft de Svartpilen een beduidend kortere wielbasis van 1.388 mm (1.475 mm voor de 790 DUKE), wat ‘m op papier een stuk wendbaarder maakt en om te voorkomen dat ‘ie nerveus gaat aanvoelen is het balhoofd een halve graad onderuit gezet (24,5° i.p.v. 24°). En dat merk je, Svartpilen 801 voelt veel meer als de grote broer van de 401 dan als het een halfbroertje van de 790 DUKE. De korte wielbasis komt volledig voor rekening van het frame, dat zo compact mogelijk is gehouden om ruimte te creëren voor een lange achterbrug. Volgens Husqvarna moet dit in een En het mooiste is, in tegenstelling tot die KTM wordt deze gewoon in Mattighofen geproduceerd toonaangevende straatfiets hebben geresulteerd, met lichte en sportieve handling op straat, maar tegelijkertijd comfortabel op lange afstanden.
De KTM was ook de inspiratiebron voor de vering: het WP ensemble heeft een DUKE-achtige veerweg van 140 mm voor en 150 mm achter. Het grote verschil met de 790 DUKE is echter dat de WP APEX vering nu instelbaar is. Voor het snel instellen van de in- en uitgaande demping heeft de 43 mm upside down voorvork vleugelverstellers met vijf standen die tijdens het rijden kunnen worden bediend en die het dempingsgedrag aanzienlijk beïnvloeden, maar hebben geen invloed op de directe en sportieve manier waarop de vering aanspreekt. Van de achtershock, schuin geplaatst om de zithoogte zo laag mogelijk te houden, kan de veervoorspanning en uitgaande demping worden ingesteld.
Dynamic PretPack
De 801 wordt standaard geleverd met een bundel elektronica, waaronder drie rijmodi (Street, Road, Rain), instelbare tractiecontrole (dat via het 5” TFT-kleurendisplay kan worden ingesteld en standaard Bluetooth connectiviteit heeft), een up/down quickshifter en Bosch bochten-ABS. Het Dynamic Pack dat tegen een meerprijs van € 389 verkrijgbaar is, maakt het pakket compleet - iets wat we kennen van KTM en BMW. Het pakket omvat een vierde “Dynamic” rijmodus met instelbare tractie- en wheeliecontrole (9 standen voor de tractiecontrole, die bovendien hellingshoek afhankelijk werkt, en 5 standen voor de wheelie controle,
KTM DNA, maar toch heel herkenbaar Husqvarna Svartpilen
Deze armatuur kost je extra, maar dan heb je wel cruise controle. TFT heeft optioneel turn-by-turn navigatie
Het zadel is minimalisme ten voeten uit. Subframe dient tevens als airbox
Bochten-ABS met Supermoto 'blij dat ik glij' optie. WP APEX vering is volledig instelbaar
Oog voor detail
dat daarnaast ook helemaal kan worden uitgezet), individuele selectie van de gasrespons plus een additionele “Dynamic” setting en MSR Motor Slip Regulatie, die trouwens ook los kan worden geleverd. Tot slot kan het pakket nog met cruise controle worden uitgebreid, waarvoor wel nog een aangepaste armatuur op het stuur een vereiste is.
Plaatsgenomen op het zadel van de Svartpilen 801 ontvouwt zich achter de heel herkenbare ronde koplamp een compacte zit, met dankzij het naar boven gebogen conische aluminium stuur een recht bovenlichaam dat zicht op het voorwiel zit, waardoor je voelt wat er onder je gebeurt en tegelijkertijd veel controle over de fiets hebt. Als gevolg van de krappe knieruimte onder de flanken van de kunststof tankcover, waaronder de 14 liter brandstoftank (waarvan 2 liter reserve) huist, en relatief hoge voetsteunen voelt het contact met de Husky als redelijk intiem, voor veel Zuid-Frans bochtenplezier.
Desondanks biedt de met volle tank 191 kilo wegende Svartpilen 801 een zeer substantieel rijplezier, op een totaal andere manier dan de 790 DUKE. KTM mag dan het sportieve merk zijn, maar afgaand op deze eerste indruk zouden we zeggen dat wat sportiviteit betreft het de Husqvarna is die hier de KTM naar de kroon steekt. De Svartpilen 801 voelt lichtvoetig en sportief en is dus met speels gemak van het ene op het andere oor te leggen, maar voelt tegelijkertijd als Lingens Blond: dat je dus alles onder controle hebt. Vanaf 2.500 tpm pakt de tweecilinder mooi op en serveert zijn koppel op een perfect doseerbare – en dus controleerbare – manier en zonder te hikken of slikken. Indien nodig gooit de perfect werkende standaard schakel-assistent, in combinatie met het Dynamic rijprogramma, nog wat extra KTM mag dan Ready To Race zijn, maar deze jongen lust 'm anders ook wel hoorkolen op het vuur, zodat zelfs de meest ambitieuze sportievelingen aan hun trekken zullen komen. Soepel vooruitkomen is echter altijd mogelijk, zelfs zonder constant het blok op toeren te hoeven houden.
Ongeacht het tempo slingert de zwarte pijl zeer betrouwbaar en behendig op zijn zeventien-inch banden door het gevarieerde bochtenterrein, moeiteloos en veilig gestuurd via het brede stuur. Uitgerust met Pirelli MT 60 RS rubber met semi-grof noppenprofiel wordt niet de vlijmscherpe precisie van pure wegbanden bereikt, maar het rubber rolt comfortabel en wordt gekenmerkt door een goedmoedig grensbereik. Zelfs het gas vol op de lolly houdt de Husqvarna het hoofd koel en is er geen sprake van instabiliteit, met dank ook aan de stuurdemper die onopvallend z’n werk goed doet. De J.Juan remmen voelen ietwat houterig aan, maar weten wel een behoorlijke vertraging te realiseren en ook op het Bosch 9.3MP bochten-ABS valt echt niets af te dingen.
Conclusie
Twee jaar na de lancering van de Norden 901 heeft Husqvarna haar tweecilinder platform uitgebreid met de Svartpilen 801, die weliswaar over hetzelfde DNA beschikt als de KTM 790 DUKE, maar toch duidelijk de genen van de Svartpilen heeft. Dezelfde looks, maar dan met de gepeperde prestaties van de door CFMOTO geproduceerde LC8c paralleltwin, standaard voorzien van 3 rijmodi met instelbare tractiecontrole, bochten-ABS en een 5” TFT-kleurendisplay. Bijgevolg is € 13.050 (€ 11.399 BE) een redelijke prijs voor het grote plezier dan de Husqvarna Svartpilen biedt – en niet alleen in de Provence.
Technische gegevens
Merk/model | Husqvarna Svartpilen 801 |
Motor | |
Type | paralleltwin 270° |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 799 cc |
Boring x slag | 88 x 65,7 mm |
Compr. verh. | 12,7:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Bosh EMS (3 rijmodi, tractiecontrole, instelbare wheelie- en slide control optioneel) |
Starter | elektrisch |
Benzinetoevoer | DKK Dellorto injectie, ride-by-wire |
Smering | wet sump |
Vermogen | 105 pk @ 9.250 tpm |
Koppel | 87 Nm @ 8.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | o-ring ketting |
Koppeling | Nat, meervoudig platen, MSR antihop, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Stalen buisframe |
Wielbasis | 1.388 mm |
Balhoofdhoek | 24,5° |
Naloop | 98 mm |
Vering voor | WP APEX 43 upside down, volledig instelbaar |
Vering achter | WP APEX monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping nstelbaar |
Veerweg voor | 140 mm |
Veerweg achter | 150 mm |
Voorrem | dubbele schijf 300 mm , J.Juan 4-zuiger radiale remklauw, Bosch 9.3MP bochten-ABS met Supermoto modus (uitschakelbaar) |
Achterrem | enkele schijf 240 mm, J.Juan 2-zuiger remklauw, Bosch 9.3MP bochten-ABS met Supermoto modus(uitschakelbaar) |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 180/55 ZR 17" |
Afmetingen | |
Lengte | n.b. |
Breedte | n.b. |
Hoogte | n.b. |
Zadelhoogte | 820 mm |
Gewicht | 181 kilo rijklaar zonder benzine |
Tankinhoud | 14 liter |
Reserve | 2 liter |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 13.050,00 |
Adviesprijs BE | € 11.399,00 |
Importeur NL | Husqvarna Nederland |
www.husqvarna-motorcycles.com/nl |