Eerste test QJMotor line-up
Chinees met ambities
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Pien Meppelink, Andrew Walkinshaw, QJMotor
We hebben d’r al veel over geschreven. Hoe de Chinese motorindustrie met een enorme opmars bezig is, hoe China daarmee in de voetstappen treedt van Japan dat in de jaren ’60 van de vorige eeuw exact datzelfde deed, en hoe net als toen dat tot veel controversie heeft geleid. Toch zijn er wel verschillen. Criticasters wijzen op het in hun ogen schaamteloos kopiëren van zowel ontwerp als techniek voor de lokale markt en daarnaast wordt beweerd dat alle Chinese bedrijven in handen van de Chinese overheid zijn, waar je De hypermoderne fabriek in de provincie Zhejiang, op (voor Chinese begrippen) steenworp afstand van Shanghaivanwege mensenrechten issues geen zaken mee zou moeten doen. Dat de Chinese overheid het internationale patentrecht niet erkent, dat het juist de anderen zijn die toenadering hebben gezocht (en daarmee ook knowhow uit handen hebben gegeven) en dat we het aan China te danken hebben dat sommige roemruchte merken nog bestaan wordt voor het gemak vergeten.
Mocht je nog nooit van QJMotor hebben gehoord, dan snappen we dat best. Opgericht in 1985 in Wenling in de provincie Zhejiang richtte de Qianjiang Motorcycle Group zich in eerste instantie op de interne markt, het is pas recent dat het merk haar vizier ook op de internationale markt is gaan richten. In eigen land ging het Qianjiang voor de wind. In 1999 ging de onderneming naar de beurs, een jaar later rolde de 1 miljoenste motorfiets van de band. In 2005 zette Qianjiang zich op de internationale kaart door Benelli in te lijven en daarmee van een zekere ondergang te redden. Hoewel het toch zeker nog10 jaar zou duren voordat dat z’n vruchten af zou gaan werpen. Vanaf 2016 ging het hard, QianjiangDe start van Qainjiang Motorycles in 1985Motorcycles werd onderdeel van de Geely Group, dat in korte tijd is uitgegroeid tot een van de grootste automotive ondernemingen met 66 miljard aan activa, 120.000 man personeel en merken als Volvo, Lotus, Lynk&Co, Smart, Proton en Geely onder haar paraplu.
In 2019 ging Qianjiang Holdings een eerste strategische samenwerking aan, met Harley-Davidson, wat begin 2023 in de X350 voor de Aziatische markt heeft geresulteerd. Sinds 2021 gevolgd door Peugeot en Kymco. Het jaar daarvoor hadden de Chinezen een samenwerking met MV Agusta aangekondigd, waarbij MV gebruik zou maken van het QJ netwerk voor de distributie van hun motoren en QJ de productie op zich zou gaan nemen van de op dat moment nog in ontwikkeling zijnde Lucky Explorer Allroad, maar aan die samenwerking kwam plotsklaps een eind toen eind november 2022 KTM AG, een dochteronderneming van PIERER Mobility AG, 25,1 % aandeel in MV Agusta kreeg.
Om de wereldmarkt te verkennen werd in 2020 de merknaam in QJMotor aangepast, dat internationaal veel beter bekt dan Qianjiang, en sindsdien is een groot offensief gestart om naamsbekendheid te verkrijgen. In 2022 werd QJMotor naamsponsor van het Avintia Racing Team in de Moto3, in 2023 werd de overstap naar de Moto2 gemaakt als naamsponsor van het Gresini Racing team.
1999: notering aan de Shenzhen Stock Exchange. Een jaar later rolde de 1 miljoenste van de band
In 2005 werd Benelli ingelijfd. In 2019 ging Qianjiang Holdings een stategisch partnerschap met Harley-Davidson aan
In 2020 wordt Qianjiang hernoemd naar QJMotor ten behoeve van de internationale expansiedrift
In 2024 wordt QJMotor in de Benelux leverbaarIn september van dat jaar kondigde QJMotor aan in 2024 te debuteren in het WK Supersport met de SRK 800 RR, een 778 cc vier-in-lijn, als opmaat naar het WK Superbike met een nog te onthullen nieuw model.
Momenteel is QJMotor naar eigen zeggen de grootste fabrikant van tweewielers in China, met een productie van 1,2 miljoen units en 2 miljoen motorblokken verdeeld over in totaal 13 fabrieken: 3 lokaal en 10 buiten China, met in totaal meer dan 5.000 man personeel. De 3 hypermoderne fabrieken in Wenling op 500 kilometer van Shanghai met 67 hectare productiegebied nemen daarvan jaarlijks 200.000 units voor hun rekening. Sinds 1985 zijn er meer dan 30 miljoen tweewielers verkocht via een netwerk van 2500+ dealers in 130 landen wereldwijd, de afgelopen 11 jaar is QJ marktleider in eigen land in het segment boven de 250cc.
Dat het QJMotor menens is om ook buiten China uit te groeien tot de groten der aarde wordt tijdens de presentatie van het merk in de bioscoop van het Louwman museum in Raamsdonksveer door Jan Ykema, de grote baas van QJ Benelux importeur Moto Mondo, nog eens benadrukt. “Sinds onze aankondiging medio april zijn de reacties zeer positief en hebben al veel dealers hun interesse getoond”, zegt Ykema. “We zijn ervan overtuigd nog deze zomer een zeer sterk dealernetwerk uit te kunnen rollen, waar de complete line-up leverbaar zal zijn.” Dat eerste moeten we nog maar afwachten, op dit moment van schrijven staan er 3 dealers op de lijst (Motoport Almere, Motoport Leek en Hoegee Suzuki Center), maar het tweede is zeker indrukwekkend. Niet voorzichtig aftasten met een of twee modellen en dan kijken of het aanslaat, maar meteen de volledige line-up voor zover als ze naar de Benelux worden gehaald. Een volledige line-up waar vandaag in de prachtige Brabantse Biesbosch mee kennis kan worden gemaakt. Uniek en slim, want hoewel het slechts korte indrukken zijn, geeft het ons wel een goed beeld van de nieuwste speler op de motormarkt in de Benelux.
SRK 800 RR
Het model waar mijn grootste interesse naar uit gaat is de SRK 800 RR, de 778cc viercilinder Supersport waarmee QJ dit seizoen z’n debuut heeft gemaakt in het WK Supersport en leg mijn helm dan ook meteen op de tank achter het ruitje van een van de twee demo’s, als een Duitser die zijn handdoek ’s ochtends vroeg op een ligstoel aan het zwembad legt. Zo, die is van mij! De RR heeft absoluut een uniek
Een "CBR600RR met iets meer cc", volgens de criticasters. Snap jij dat? Wij ook niet
De vier-in-lijn voelt veel sterker dan 95 pk. Klinkt trouwens helemaal niet onaardig
Strak, toch?
design dat met geen enkele andere Supersport te vergelijken is (hoezo China het land van Knip & Plak?) en zeer tot de verbeelding spreekt, hoewel ‘ie voor m’n gevoel wel forser oogt dan z’n concurrenten in dat segment, de CBR600RR en ZX-6R 636. Volgens Ykema heeft de SRK 800 RR echter weliswaar de looks van een echte Supersport, maar is ‘ie minder hardcore als die fietsen waarmee hij in het WK Supersport aantreedt en zou je ‘m eerder in lijn met de CBR650R moeten zien.
QJMotor claimt een topvermogen van exact 95,2 pk, ofwel 70 kW, bij 10.000 tpm en een maximumkoppel van 78 Nm bij 8.500 tpm, waarmee de motor (net als die CBR650R) naar 35 kW voor het A2 rijbewijs kan worden teruggezet, maar de motor voelt veel sterker aan. Als me een cijfer van rond de 110 pk was genoemd had ik dat ook geloofd. Buiten de aerodynamische winglets op de kuip en het TFT-kleurendisplay met bluetooth connectiviteit is de SRK 800 RR heerlijk oldskool. Geen uitgebreide elektronica met instelbare tractiecontrole, geen up/down quickshifter en geen instelbare motorrem, maar gewoon een heerlijke rechttoe rechtaan Supersport. Zeg nou zelf, da's toch een plaatje?Wel heb je de keuze uit twee rijmodi, maar in alle eerlijkheid voelde ik tijdens onze korte kennismaking geen verschil tussen de twee. Het enige negatieve aan het blok was de initiële gasrespons, die in beide modi behoorlijk aan/uit was.
Ook wat sturen betreft staat de SKR 800 RR veel dichter bij de CBR650R dan de CBR600RR. Wat minder flitsend en lichtvoetig dan een middenklasse Supersport, maar wel precies en erg koersvast. Hoewel daar nog wel ruimte voor verbetering is, de Marzocchi vering is zowel voor als achter namelijk volledig instelbaar, dus daar moesten we een volgende keer maar iets mee doen. Hoe het ook zij, alleen al qua looks is de SRK 800 RR absoluut missie geslaagd, voor het prijskaartje van nét geen tienduizend euro heb je zonder meer veel motor voor je geld.
Technische gegevens
Model | SRK 800 RR |
Motor | |
Type | viercilinder lijnmotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 778 cc |
Boring x slag | 67 x 55,2 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | EFI Benzine-injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 95 pk @ 10.000 tpm |
Koppel | 78 Nm @ 8.500 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Diamant stalen frame |
Wielbasis | 1.450 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Vering voor | Marzocchi upside-down, instelbaar |
Vering achter | Marzocchi monoshock, instelbaar |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 180/55 ZR 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.070 mm |
Breedte | 790 mm |
Hoogte | 1.130 mm |
Zadelhoogte | 810 mm |
Gewicht | 207 kg rijklaar |
Tankinhoud | 16 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 aanpasbaar |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | € 9.999,00 |
Adviesprijs BE | € 9.299,00 |
Importeur NL | Moto Mondo |
qjmotor-benelux.com |
SRT 700 X Touring
De overstap van de SRK 800 RR op de SRT 700 X, die in de Benelux alleen als Touring editie leverbaar is, is een heuse cultuurshock, zó groot als het verschil is tussen de twee. Logisch, hoor ik je denken, het zijn twee totaal verschillende modellen uit twee totaal verschillende segmenten, en in principe is dat ook wel zo, maar toch. De SRT 700 SX voelt op alle vlakken haast als het tegendeel
Mocht het je bekend voorkomen. Zet er maar eens een Benelli TRK naast. De driedelige kofferset krijg je d'r gratis bij
Dezelfde schakelaars als Moto Morini. Die shoppen blijkbaar bij dezelfde toeleverancier. Ook hier een TFT-kleurendisplay met Bluetooth tralala
van die SRK 800 RR. Fris, vrolijk, enorm wendbaar en een tweecilinder blok dat weliswaar niet zoals die RR veel sterker aanvoelt dan de cijfers op papier, maar wel lekker snel en vlot reageert en over een zijdezachte gasrespons beschikt. Een Versys 650, maar dan met iets meer pit, is het eerste dat in me opkomt. Net als de SRK oogt ook deze SRT behoorlijk fors, maar eenmaal plaatsgenomen op het zadel en de wielen aan het rollen voel je daar helemaal niets meer van. Sterker nog, de motor voelt vele malen lichter aan dan de 239 rijklare kilo’s (da’s exclusief de driedelige kofferset waarmee deze Touring-versie standaard is uitgerust)
Dat de motor als een Versys aanvoelt snap ik wel. De 698 cc paralleltwin heeft dezelfde 180° ontstekingsvolgorde en 83 mm boring als die (649 cc) Kawa twin, alsof ze dat blok als uitgangspunt hebben genomen en van een langere slag (64,5 mm t.o.v. 60 mm) hebben voorzien. Zo simpel zal het echter niet zijn geweest, QJ claimt een topvermogen van 73,4 pk bij 8.000 tpm en een maximumkoppel van 67 Nm bij 6.000 tpm en dat is serieus meer dan de 64 pk en 61 Nm van die Kawasaki 650-twin. Zolang je aan het sturen bent is 't een verdomd leuk dingOok hier weer onderdelen van Italiaanse makelij: instelbare Marzocchi vering en Brembo M4.32 radiale remklauwen met Bosch-ABS, terwijl de spaakwielen in 19”/17” formaat van Duits/Italiaans Metzeler Tourance rubber zijn voorzien.
Ik heb het echt zeer goed naar m’n zin en bedenk me dat ik echt geen minpunt kan ontdekken, als het noodlot toeslaat: meerijdend met het verkeer bij een constante snelheid van tussen de 40 en 70 km/u word ik door een zeer onaangenaam konstantfahrtruckeln verrast, zoals onze Oosterburen daar een mooi woord voor hebben bedacht. Een onregelmatige loop om zeeziek van te worden en dat precies in het snelheidsgebied waar je in de praktijk heel veel rijdt. Met een prijskaartje van € 9.599 blijft de motor echter wel het overwegen waard. Dan maar linea recta naar een specialist om ‘m onderin wat rijker af te laten stellen, fuck dat milieu.
Technische gegevens
Model | SRT 700 X |
Motor | |
Type | Paralleltwin |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 698 cc |
Boring x slag | 83 x 64,5 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Benzine-injectie |
Smering | Semi-dry sump |
Vermogen | 73 pk @ 8.000 tpm |
Koppel | 67 Nm @ 6.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Stalen vakwerkbuisframe |
Wielbasis | 1.505 mm |
Balhoofdhoek | 25° |
Naloop | n.b. |
Vering voor | Marzocchi upside-down, instelbaar |
Vering achter | Marzocchi monoshock, instelbaar |
Veerweg voor | 145 mm |
Veerweg achter | 160 mm |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS |
Voorband | 110/80 R 19" |
Achterband | 150/70 R 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.220 mm |
Breedte | 925 mm |
Hoogte | 1.480 mm |
Zadelhoogte | 825 mm |
Gewicht | 240 kg rijklaar (excl. Touringpakket) |
Tankinhoud | 19,5 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 aanpasbaar |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | € 9.599,00 |
Adviesprijs BE | € 8.299,00 |
Importeur NL | Moto Mondo |
qjmotor-benelux.com |
SRT 800 SX Touring
Van de SRT 700 SX Touring stap ik over op z’n grotere broer, de € 11.699 kostende SRT 800 Touring, die ook als SRT 800 SX (dus zonder aluminium kofferset) kan worden geleverd voor de minderprijs van € 1,000. Waarmee de 800 trouwens aanzienlijk goedkoper is dan z’n concurrenten, de Honda Transalp en Suzuki V-Strom 800DE. De overstap voelt wederom als een cultuurshock. Zo fris een fruitig als de 700 was, zo saai voelt deze 800 aan.
Marzocchi, Brembo, Metzeler. QJ heeft niet bij Ali-Express geshopt. Lekker groot TFT-display
Het blok loopt mooi, de valbeugels zijn een veilige gedachte. Zonder koffers is 'ie € 1000 goedkoperDe motor oogt niet alleen plomp en zwaar, maar is dat ook. Volgens een Belgische collega die zegt zelf in het verleden een GS te hebben gehad hoort dat ook en is dat wat de mensen willen, iets dat groot en waar oogt, maar zoals de Britten dat mooi zeggen: “I beg to differ.” Nu zou het wel hebben gescheeld als de 800 net zo lichtvoetig als de 700 was geweest, maar dat is helaas niet zo. Nee, deze SRT 800 SX Touring is duidelijk niet “my cup of tea.”
Toch denken we wel dat er zeker een markt voor deze 800 zal zijn. Wie van stoer, zwaar en robuust houdt wordt op z'n wenken bediend en bovendien is 'ie ook nog eens zeer compleet, met onder andere standaard handvat- en zadelverwarming. Met de temperaturen van nu denk je misschien "boeie", maar met het weer van het afgelopen halfjaar weten we wel dat dat geen overbodige luxe is. Bovendien loopt de paralleltwin ontzettend mooi en heb je koppel genoeg om met je wederhelft achterop er een weekendje op uit te gaan.
Technische gegevens
Model | SRT 800 SX Touring |
Motor | |
Type | Paralleltwin |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 799 cc |
Boring x slag | 88 x 65,7 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Benzine-injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 92 pk @ 9.000 tpm |
Koppel | 77 Nm @ 8.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Stalen vakwerkbuisframe |
Wielbasis | 1.540 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Vering voor | Marzocchi upside-down, instelbaar |
Vering achter | Marzocchi monoshock, instelbaar |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS |
Voorband | 110/80 R 19" |
Achterband | 150/70 R 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.260 mm |
Breedte | 950 mm |
Hoogte | 1.405 mm |
Zadelhoogte | 835 mm |
Gewicht | 263 kg rijklaar |
Tankinhoud | 24 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 aanpasbaar |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | € 11.699,00 ( |
Adviesprijs BE | € 10.199,00 |
Importeur NL | Moto Mondo |
qjmotor-benelux.com |
SRK 550
Het vierde model op de lijst is de SRK 550, een sportieve Naked die – net als alle andere modellen – op de 35 kW van het A2-rijbewijs kan worden teruggezet. De paralleltwin heeft cilinderinhoud van 554 cc en valt daarmee precies tussen de A2-modellen als de Z500 en CB500 – die specifiek voor het A2 rijbewijs zijn ontwikkeld – en het 650-segment met modellen als de SV650, Z650 en MT-07,
Lijkt nergens op, en dan bedoelen we dus niet dat het nergens op lijkt, maar dat het ehmm... afijn, je snapt wat we bedoelen
Blok voelt tammer aan dan 61 paardenkrachten doen vermoeden. Zit is extreem kort
met grotere longinhoud en meer vermogen. Om de cijfers er even bij te pakken: QJ claimt uit een cilinderinhoud van 554 cc een topvermogen van 61,2 pk bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 55 Nm bij 6.000 tpm, waar een MT-07 73,4 pk en 67 Nm uit 689 cc perst en bij de CB500 en Z500 de 35 kW richtlijn de beperkende factor is.
Toch is het “none of the above” waar ik aan moet denken als ik op de SRK 550 ben overgestapt, maar doet de motor me meteen denken aan de KTM 790 DUKE. Dat wil zeggen, een zeer geknepen versie van die DUKE. De zit is net zo extreem kort als die oranje twin uit Mattighofen (die trouwens gewoon bij CFMOTO in China wordt geproduceerd, maar dat even terzijde), waardoor het voelt alsof je op de voorvork zit en je in een bocht dan ook de neiging hebt in Supermoto stijl je binnenste poot uit te steken. Helemaal super als dat je ding is, maar helemaal ruk als je dat niet aanstaat, waardoor er dus eigenlijk maar twee opties zijn: of je vindt ‘m geweldig, of je vindt ’t helemaal niks, een gulden middenweg is Netjes binnen de lijntjes gebleven. Met de wielen tenminsteer helaas niet. Dat alleen al vind ik wel stoer, beter dit dan zo'n saaie grijze muis die naar vlees noch vis smaakt.
Daarnaast hoi ik persoonlijk wel van een lekker agressieve zit en kan de SRK 550 op dat vlak dus absoluut wel waarderen, wel vind ik het jammer dat de prestaties van de twin niet in lijn liggen met het stuurkarakter van de sportieve Naked. Bij 140 km/u is de grootste puf er wel uit voor een motor van 61 pk zou je toch echt wel wat meer mogen verwachten, maar dat is meteen het enige dat ons in negatief aspect aan de motor opvalt. De SRK 550 stuurt verder goed, de set-up van de Marzocchi vering is goed gekozen en bovendien instelbaar (da’s een dikke plus ten opzichte van z’n concurrenten). Net als de andere modellen is ook deze SRK 550 van remmelarij uit huize Brembo voorzien. Voor het prijskaartje van € 6.999 krijg je ook hier veel motor voor je geld.
Technische gegevens
Model | SRK 550 |
Motor | |
Type | Paralleltwin |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 554 cc |
Boring x slag | 70,5 x 70,3 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Benzine-injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 61 pk @ 8.500 tpm |
Koppel | 55 Nm @ 6.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Stalen buisframe |
Wielbasis | 1.420 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Vering voor | Marzocchi upside-down, instelbaar |
Vering achter | Marzocchi monoshock, instelbaar |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/70 R 17" |
Achterband | 160/60 R 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.100 mm |
Breedte | 868 mm |
Hoogte | 1.156 mm |
Zadelhoogte | 790 mm |
Gewicht | 176 kg rijklaar |
Tankinhoud | 15 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 aanpasbaar |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | € 6.999,00 |
Adviesprijs BE | € 6.199,00 |
Importeur NL | Moto Mondo |
qjmotor-benelux.com |
SRV 600 V
De grootste verrassing van de dag is echter de SRV 600 V, waarmee ik onze eerste kennismaking afsluit. Met de SRV 600 V heeft QJMotor een cruiser op de markt gezet die qua styling bij Harley-Davidson lijkt te zijn weggekaapt – inclusief de Harley-typische schakelaars op het stuur – en wat sturen betreft wat van de Fat Bob wegheeft, maar dankzij z’n 561 cc V4 een totaal andere dimensie aan een het
Komt het je bekend voor? Harley en Indian zijn goede inspiratiebronnen geweest
Te bizar, een Cruiser met V4. Zit is precies wat je van een Cruiser verwacht
idee van een Cruiser heeft gegeven. Wie verzint zoiets? Te gek en te bizar voor woorden, maar tegelijkertijd ook te lollig en vet. Het doet me nog het meest denken aan enerzijds de V-Rod, die vanwege z’n 60° V-hoek totaal anders aanvoelde dan de traditionele 45° Harley V-twin.
Anderzijds is het de rijervaring van de Harley’s Break Out tijdens de presentatie van de complete (en geheel vernieuwde) Softail line-up in Barcelona waar ik aan moet denken. Van alle Softail modellen had de Break Out de minste stuureigenschappen, maar we hadden er wel de grootste lol op en exact datzelfde gevoel heb ik nu van de SRV 600 V: de minst flitsende stuureigenschappen, maar wel de meeste lol. Gewoon de motor wat meer de bocht in dwingen en vervolgens genieten van het schraapgeluid van het slijtboutje dat elke bocht wat staal op het asfalt achterlaat, terwijl het rijwielgedeelte onder je aan het dansen is. Oneigenlijk gebruik, absoluut! Maar wel verdomd leuk, helemaal als je dan ook nog eens die gast voor je bijhoudt die op een veel betere stuurfiets zit.
Technische gegevens
Model | SRV 600 V |
Motor | |
Type | V4 |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 561 cc |
Boring x slag | 61 x 48 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Benzine-injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 68 pk @ 10.500 tpm |
Koppel | 54 Nm @ 8.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Stalen buisframe |
Wielbasis | 1.580 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Vering voor | Marzocchi upside-down, instelbaar |
Vering achter | Marzocchi monoshock, instelbaar |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | Dubbele schijf 300 mm, radiale 4-zuiger remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS |
Voorband | 130/90 R 16" |
Achterband | 180/65 R 16" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.280 mm |
Breedte | 820 mm |
Hoogte | 1.115 mm |
Zadelhoogte | 720 mm |
Gewicht | 219 kg rijklaar |
Tankinhoud | 16,5 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 aanpasbaar |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | € 8.699,00 |
Adviesprijs BE | € 7.599,00 |
Importeur NL | Moto Mondo |
qjmotor-benelux.com |
Conclusie
Na een dagje sparren met het grootste deel van de line-up die nog deze zomer leverbaar zal zijn – we hadden ook nog een extra sessie met de 125cc modellen kunnen doen, maar vonden het voor één dag wel mooi geweest – hebben we een goede indruk opgedaan van QJMotor, de Chinese fabrikant onder de Geely paraplu met grote ambities. Of het een succes gaat worden zal de toekomst ons leren, maar aan de line-up en de gedrevenheid van Benelux importeur Moto Mondo zal het zeker niet liggen.