Zoeken

Dubbeltest: Moto Morini Seiemmezzo SCR vs STR

Wie van de Twee

3 oktober 2023
Met de lancering van de Seiemmezzo heeft Moto Morini in het populaire tweecilinder Naked middensegment niet één, maar twee fietsen op de markt gezet: de Seiemmezzo SCR en de Seiemmezzo STR. Twee motoren met elk op hun eigen manier super coole looks, maar welke is nou het leukst? Om antwoord te vinden op die vraag ging Motorfreaks met beide fietsen op pad.

Ik moeten je eerlijk bekennen dat ik toch wel gemengde gevoelens had toen nu exact vijf jaar geleden in het najaar van 2018 het nieuws kwam dat Moto Morini, het roemruchte Italiaanse merk uit Bologna (inderdaad, op steenworp afstand van Ducati) door de Chinese Zhongneng Vehicle Groupwas opgekocht van de Milanese ondernemers die in 2011 een poging haddenSeiemmezzo, da's dus zesenhalf op z'n Italiaansgedaan het merk van de ondergang te redden, maar er niet in waren geslaagd het roemruchte merk weer levensvatbaar te maken. Het roemruchte merk dat in 2006 op indrukwekkende wijze uit haar as was herrezen en met de Corsaro 1200 een Big Bang mokerslag had uitgedeeld, maar drie jaar later het slachtoffer werd van de wereldwijde kredietcrisis. 

Met de overname door de Zhongneng Vehicle Group leek de toekomst van Morini weliswaar gered, maar de grote vraag op dat moment was in welke hoedanigheid. Zouden de Chinezen het bestaande gamma gaan verbeteren en versterken, of zouden ze een totaal andere koers gaan varen en de overname dus puur en alleen voor het verkrijgen van de merknaam hebben gedaan. Dat nieuws kwam echter al snel, terwijl in Milaan de beperkte productie van de bestaande “Bialbero CorsaCorta” line-up werd voortgezet kondigden Zhongneng aan een compleet nieuwe line-up te gaan ontwikkelen, waarvan de eerste modellen binnen drie jaar zouden worden onthuld. 

En inderdaad, amper drie jaar na de overname werd de X-Cape 650 gepresenteerd als eerste model van een compleet nieuw 650 platform, een middenklasse ‘Allroad’ met een zeer verfrissend – écht Italiaans – ontwerp, aangedreven door een 650 paralleltwin die bij CFMoto was ingekocht en qua specificaties verdomd veel op de Kawasaki-twin leek. En daar zat ‘m wat mij betreft precies de crux, qua design vond ik de X-Cape oogstrelend mooi, maar dat blok, ik wist niet of ik daar echt vrolijk van zou worden – in de CFMoto line-up was de 650 twin namelijk allesbehalve spannend gebleken. Heb jij dat ook wel eens, dat gevoel alsof je met jezelf op stap bent?Nee, de X-Cape zou zeker geen Big Bang indruk achterlaten, zoals de Corsaro 1200 dat wel had gedaan. Mijn Corsaro 1200.

Tot begin vorig jaar de X-Cape in eigen land door ons stevig aan de tand kon worden gevoeld en we tot de ontdekking kwamen dat ‘ie qua sturen en beleving eigenlijk niet onder deed voor z’n uiterlijk. Tuurlijk, met een cilinderinhoud van iets meer dan de helft van die van de Corsaro zijn de klappen die worden uitgedeeld een stuk kleiner, maar ook een vlieggewicht bokser kan rake klappen uitdelen waar je wel degelijk van knock-out kunt gaan. Wat een leuke fiets. Dus toen een half jaar later het tweede model, de Seiemmezzo, werd gepresenteerd, waren we meteen enthousiast. Wat design betreft net zo verfrissend als de X-Cape, in combinatie met hetzelfde blok, dus het kon haast niet anders of ook dit moest een verdomd leuke motor zijn. Of beter gezegd: motoren, want de Seiemmezzo werd meteen in twee uitvoeringen op de markt gezet: de Seiemmezzo SCR (Scrambler) en de Seiemmezzo STR (Street). En mocht je je afvragen wat die naam betekent, da’s zesenhalf op z’n Italiaans.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van de Kuilen