Zoeken

Dossier Suzuki GSX-8S - deel 2: het circuit

Spelen op Mettet

23 augustus 2023
Na er zelf al in de heuvelachtige omgeving van Zuid-Limburg mee kennis te hebben gemaakt was ik superbenieuwd hoe Suzuki’s nieuwste wapen in het Naked Sport middensegment, de GSX-8S, zich op het circuit van Mettet zou houden, het circuit ten zuiden van Charleroi wat inmiddels als het “Motorfreaks thuiscircuit” kan worden gezien.

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Manu de Soomer (www.motorsportspics.com)

 

In een ruk

Bij Suzuki importeur B.V. Nimag zagen ze het in eerste instantie niet zo zitten, maar enthousiast als we al vanaf de eerste kennismaking aan de Côte d’Azur waren leek het ons juist wél een ontzettend goed idee, om de nieuwe GSX-8S een dagje op het circuit uit te laten, het circuit van Mettet waar ondergetekende al ontelbare rondjes heeft afgelegd en al meerdere motoren heeft getest tijdens een van de vele Inter Track circuitdagen. En dus werden, nadat ons de GSX voor een langere periode was toegezegd, de plannen gesmeed. Een dagje knallen op Mettet, plus diezelfde dag ’s ochtends afreizen naar het circuit en "Waarom we met de GSX-8S in hemelsnaam op circuit willen rijden, 't is toch een straatfiets", vraagt de importeuraan het eind van de dag weer terug naar huis, waarvan het deel van Eindhoven tot Mettet (en visa versa) geheel binnendoor. Tweehonderdvijfendertig kilometer enkele reis – 470 km in totaal, plus nog eens pak ‘m beet 100 kilometer op het circuit. Ed zou het deel op straat voor z’n rekening nemen, ik de circuitsessies. 

Om iets voor 8 uur ’s ochtends gaat Ed op pad, met volgens TomTom een verwachte aankomsttijd van ongeveer 11:20 uur, wat mij alle tijd geeft om me goed voor deze test voor te bereiden. De GSX-8S mag dan een sportieve Naked zijn voor op straat die wordt aangedreven door de compleet nieuwe 776cc paralleltwin, die ook in de V-Strom 800DE wordt gebruikt, en zit daarmee wat cilinderinhoud betreft niet al te ver van de échte superbike waarmee het sportieve (circuit)avontuur halverwege de jaren ’80 van de vorige eeuw begon: de GSX-R750. En laat ik nou net zelf de eerste generatie GSX-R750 SRAD met benzine-injectie als circuitfiets in bezit hebben. Een mooie manier om de tijd te doden tot Ed is gearriveerd en tegelijkertijd een zeer goede voorbereiding, "Nou, erm... waarom niet? Toch niks gaver dan een dagje knallen op Mettet?"het zal me straks een goed beeld geven van hoe de GSX-8S zich verhoudt tot een GSX-R van enkele decennia terug. 

Na er al wat mee gestoeid te hebben in de Limburgse heuvels weet ik natuurlijk al een beetje wat ik kan verwachten, maar buiten het Suzuki logo, de blauwe witte kleurstelling en ongeveer dezelfde cilinderinhoud gaat de vergelijking wel mank. Want waar mijn oude Gixxer vooral zwaar en dus allesbehalve flitsend stuurt lijkt de GSX-8S uit een compleet andere wereld te komen. Lichtvoetig, met speels gemak van richting te veranderen en een soepel en krachtig motorblok, dát waren in een notendop vooral mijn indrukken op straat. Gezien het leeftijdsverschil van 25 jaar is een deel daarvan natuurlijk toe te schrijven aan de evolutie die ook bij het bouwen van motoren niet heeft stil gestaan waardoor alles compacter en lichter is geworden, maar ook zeker het concept van
Het blijft een fraai aangezicht, van voren én als je op 't zadel zit en op het fraaie TFT-display uitkijkt

LED wat de klok slaat, hoewel de knippers wel in het accessoirepakket zijn ondergebracht

Het boutje ging de eerste sessie er al uit, maar ook zonder dat boutje kwam de GSX grondspeling tekort
een lichte tweecilinder lijnmotor met een sportieve rechtop zithouding en een breed stuur in plaats van een gekuipte viercilinder lijnmotor met clipons speelt hierbij een significante rol.

Het is bijna elf uur als Ed de paddock op rijdt, en terwijl hij aan een welverdiende plas- en koffiepauze begint zie ik op het tijdschema van deze Inter Track circuitdag dat het alweer bijna mijn beurt is om voor de 2e keer vandaag de baan op te gaan. Dankzij de stevige rit naar Mettet is het motorblok nog lekker warm en ook in de Dunlop Roadsport2 bandjes zit al een lekker temperatuurtje, dus het enige wat mij nog rest is de bandendruk wat verlagen naar een 1,8 bar achter en 2,2 bar voor, zodat deze dadelijk als ze echt goed warm worden gestookt respectievelijk uitkomen op 1,9/2,00 en 2,3/2,4 bar. Ed heeft er zelfs aan gedacht om de GSX-8S bij de naast het circuit gelegen benzinepomp af te tanken, met als plan dat aan het eind van de dag daar weer te doen en en zodoende dus eenvoudig het verbruik op circuit te kunnen meten, hij is duidelijk al wat langer wakker vandaag dan ik. Als ik de bandenspanning verlaag vertelt Ed opnieuw aangenaan door het verbruik te zijn verrast: 10,58 liter benzine op 235 kilometer, die hij in exact 3 uur rijden heeft afgelegd – inclusief twee stops om foto’s op Facebook en Instagram te posten en mij te appen. Volgens hem had ’t verbruik van 1 op 22,2  (4,5 liter voor de Belgen) nog een stuk lager kunnen zijn, als hij de A2 niet met 130 km/u had afgeragd. Benieuwd wat Mettet met het verbruik gaat doen.

Knallen maar

Na de verstelbare remhendel nog even op mijn handformaat te hebben aangepast rij ik de pitlane uit en selecteer via het fraaie en vooral duidelijke 5” TFT-kleurenscherm de minst ingrijpende Traction Control stand en vervolgens de meest sportieve en directe gasreactie door voor stand A te kiezen in het SDMS menu (Suzuki Drive Mode Selection). Ik heb het al eerder gezegd en zeg het opnieuw: complimenten aan diegene die de layout en gebruiksvriendelijkheid van de
De vering is maar beperkt instelbaar, maar Ron kon d'r prima mee uit de voeten. Een luxere versie met instelbare vering zou echter nog helemaal niet zo'n verkeerd idee zijn

Het blok loopt fantastisch, maar is wel superstil

Da's nou oog voor detail, het logo fraai in het zadel verwerkt 

Quickshifter is superfijn op circuit, Nissin remmen vertragen super
knoppenwinkel en het dashboard heeft bedacht, want dit is echt super makkelijk en overzichtelijk! Bocht 1,2 en 3 op Mettet gaan naar links en deze zijn bijna als één bocht te rijden indien je de goede rijlijn en snelheid hebt. Pitlane uitkomend stuur je direkt naar de apex van bocht 2, en voordat ik het goed en wel in de gaten heb zit ik al met de linkervoetsteun aan de grond. Damn, das waar ook, er zitten van die lange “voelsprieten” op de voetsteunen, die had ik er natuurlijk ook maar beter maar direkt van af kunnen schroeven. Zo zie je maar weer, haastige spoed is zelden goed. 

Dan maar even rustig aan de bochtjes pakken en eerst maar eens kijken, nu de banden nog niet op volle temperatuur zijn en nog geen optimaal gripniveau hebben, hoe hard we kunnen remmen voordat het ABS wordt geactiveerd, aangezien het ABS niet kan worden uitgeschakeld. Nu zou voor mij elke fiets uitschakelbaar ABS mogen hebben (tenzij ’t zó geavanveerd is dat je d’r ook op circuit niks van merkt), maar ik begrijp hier de keuze van Suzuki wel. Het circuit is never nooit het uitgangspunt geweest van de GSX-8S en als als veiligheidshulpmiddel op straat heeft het kunnen uitschakelen van ABS geen toegevoegde waarde. Aanremmen voor de rechtse hairpin is daar de ideale mogelijkheid voor, want daar moet je de motor stevig vertragen van pak ‘m beet een dikke 160 naar circa 50 per uur terwijl je volledig zonder hellingshoek kunt remmen. 

Ik gebruik om te beginnen het 150 meter bord als brakemarker en knijp ter hoogte van het bord het remhendel van de radiale Nissin rempomp hard in, waarna beide eveneens Nissin 4-zuiger remklawuwen de remblokken tegen de 310mm remschijven persen. Er volgt een stevige vertraging, maar geen ABS activering. Pas als ik in de laatste meters vol doorrem voel ik het ABS kort in werking schieten, check! Mooi zo, gelukkig geen ABS Ben de tel kwijtgeraakt, maar een rondje of 50 zullen 't er vandaag wel weer zijn geweestdat zoals bij sommige andere motoren in dit segment al snel in werking schiet.Kunnen we met een gerust hart mooi wat andere rijders eruit gaan remmen, het blijft met een straatmotor toch altijd superleuk om circuitmotoren op deze manier te passeren! 

Na 2 rondjes schrapende voetsteunen vind ik het mooi genoeg geweest en rij de pitstraat in waar de behulpzame crew van Inter Track al snel een passende ringsleutel tevoorschijn tovert en vakkundig de pinnetjes van de voetsteunen worden geschroeft, bijna een full factory pitstop dus! Met slechts weinig verloren rijtijd vervolg ik mijn sessie en constateer dat dit een aanzienlijke verbetering van de grondspeling heeft opgeleverd. Totdat ik wederom op zoek naar de grens de voetsteun tegen de grond rij, oké, hier ligt dus de limiet voor vandaag. Aangezien dit pas gebeurt als je een meer dan behoorlijke hellingshoek rijdt zal dit voor de meeste rijders die af en toe eens een circuitdagje willen meepikken geen enkel probleem moeten zijn. 

Sterk middengebied

Het motorblok biedt dankzij het 270° ontwerp voldoende trekkracht onderin en beschikt over een sterk en liniair opbouwend middengebied. Kenmerkend voor het 270° concept is dat een eindschot onbreekt en dat geldt ook voor deze GSX-8S, waar vooral op trekkracht en souplesse in het middengebied is ingezet. Suzuki claimt een vermogen van 84 pk bij 8.500 toeren en een maximum koppel van 78 Nm bij 6.800 tpm, maar het sterke middengebied maakt dus dat doortrekken tot het rode gebied dat begint bij 9.750 tpm totaal niet zinvol is. En dat met 11 liter benzine. Da's best veel voor een fiets met nog geen negentig pk, maar van de andere kant...Proefondervindelijk geeft het motorblok te kennen dat doortrekken makkelijk toe te laten, indien gewenst loopt deze twin zo de begrenzer in,maar het snelst zijn we daar zeker niet mee. Het rondje Mettet wordt het snelst afgelegd door de digitale naald ergens zo rond de 8.000 toeren houden. 

Toch overkomt het me een paar keer in het begin dat ik de motor vol in de begrenzer rij, simpelweg vanwege het feit dat ik met oordoppen in het motorgeluid niet hoor, zo stil als het uitlaatsysteem is. De mensen die naar het platteland zijn verhuisd om te genieten van ruimte en rust zal dat ongetwijfeld een zegen zijn, maar iets meer geluid had van mij wel gemogen. Na een paar rondjes weet ik inmiddels waar ik het beste kan op en terug schakelen met de probleemloos werkende up en down quickshifter en op het rechte stuk passeer ik meermaals zo kort als mogelijk langs de pitmuur waar wat mensen staan te kijken om ze dadelijk te ...twintig euro aan benzine om een dagje lol te hebben, da's toch lachen?kunnen vragen “ en hoe klinkt ie?” Bij terugkomst in de paddockklinkt echter een “we hebben je eigenlijk niet gehoord” als eenduidig antwoord.“Ja, maar ik heb ‘m zelfs een keer tot in de begrenzer gereden waar jullie stonden, dat moeten jullie dan toch wel hebben gehoord?” “Uh… nope…”  

Instelbare vering zou de GSX-8S zeker niet hebben misstaan, om deze motor nog net effe wat beter af te kunnen stellen, maar helaas is dat niet geval. Gelukkig is de demping van zowel voor als achterzijde voor sportief gebruik zeker acceptabel, mits je ervoor zorgt dat je vooral vloeiend rijdt en je zithouding voor het insturen van een bocht al in orde hebt, want elke verandering van je houding of zitpositie vertaalt zich in wat onbalans.

Vering en banden geven echter voldoende feedback en straffen zeker niet direkt op een resolute manier iets af, waardoor je naarmate een circuitdag vordert al snel aanvoelt  hoe het beste te gaan zitten. Vloeiend rijden is de boodschap! Enkel de veervoorspanning van de achterveer is instelbaar en we hebben er serieus over nagedacht om met wat extra veervoorspanning de achterzijde iets te verhogen om zo nog iets meer grondspeling te verkrijgen en de motor ook iets meer op zijn neus te zetten wat het sturen nog wat direkter zou kunnen maken. Echter de beperkte toegankelijkheid van deze verstelmogelijkheid, met hoogstwaarschijnlijk (net als bij veel andere motoren) afgeschraapt vel van je knokkels tot gevolg, heeft ons wijselijk doen besluiten maar geen poging te doen.

Conclusie

Als aan het eind van mijn laatste sessie het benzinelampje in het overzichtelijke TFT-kleurendisplay oplicht weet ik niet waar ik meer van onder de indruk ben: van de rijkwaliteiten van Suzuki’s nieuwste aanvalswapen in het Naked Sport middensegment, of van dat benzinelampje dat mij doet vermoeden dat de GSX-8S op Mettet veel dorstiger is geweest dan ik op basis Wat nou 'minder dan 200 pk is niet vooruit te branden'...van de ervaringen op straat had verwacht. Wat even later bij het tankstation inderdaad wordt bevestigd: 11,45 liter op 113 kilometer, ofwel 1 op 9,9 (10,1 liter voor de Belgen). 

Dat weegt echter niet op tegen de lol die ik er vandaag mee heb gehad. De GSX-8S mag dan zijn ontwikkeld als een sportieve naked voor op straat, maar slaat op circuit helemaal zo’n slecht figuur nog niet. Wat heet, volgens de chronometer was mijn snelste geklokte tijd een 1’18.6, wat nog eens een seconde sneller had kunnen zijn als ik niet vanwege een gele vlag iets van het gas was gegaan. Met een volledig standaard fiets die niet voor het circuit is bedoeld, met standaard (straat)remmen, standaard (straat)banden en standaard (straat)vering. Ik ben er van overtuigd dat met wat kleine aanpassingen aan de Suzuki een 1’15 haalbaar moet zijn en met een dergelijke rondetijd laat je op een circuitdagje Mettet toch ongeveer tweederde van de deelnemers achter je… 

 

Technische gegevens

Merk/model Suzuki GSX-8S
Motor
Type 270° paralleltwin
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 776 cc
Boring x slag 84,0 x 70,0 mm
Compr. verh. 12,8:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking digitaal
Starter elektrisch
Benzinetoevoer benzine-injectie
Smering wet sump
Vermogen 84 pk @ 8.500 tpm
Koppel 78 Nm @ 6.800 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6, up/down quickshifter
Finale reductie ketting
Koppeling nat, meervoudige plaat, kabelbediend, sip-assist
Chassis
Frame stalen buisframe
Wielbasis 1.465 mm
Balhoofdhoek 25°
Naloop 104 mm
Vering voor KYB upside down, niet instelbaar
Vering achter KYB monoshock, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor 130 mm
Veerweg achter 130 mm
Voorrem dubbele schijf 310 mm, Nissin radiale 4-zuiger remklauw, ABS
Achterrem enkele schijf 260 mm, 1-zuiger remklauw, ABS
Voorband 120/70 ZR 17"
Achterband 180/55 ZR 17"
Afmetingen
Lengte 2.115 mm
Breedte 775 mm
Hoogte 1.105 mm
Zadelhoogte 810 mm
Gewicht 216 kg rijklaar
Tankinhoud 14 liter
Reserve 4 liter
Gegevens
Rijbewijs A2 na aanpassing
Garantie 6 jaar
Adviesprijs NL € 9.999,00
Adviesprijs BE € 8.999,00
Importeur NL B.V. Nimag
www.suzuki.nl