Test: Honda ADV350
Klinkend succes
Honda heeft het eiland Sicilië gekozen om de ADV 350 te introduceren, en eerlijk gezegd konden we geen betere plek bedenken dan dit mooie eiland in de Middellandse zee. Tijdens de presentatie wordt ons al snel duidelijk dat er Honda veel aan gelegen is dat het model net zo succesvol gaat worden als de 750. Sinds de lancering van de X-ADV reden er maar liefst 44.000 exemplaren over de drempels van de dealers, en daarmee is deze crossover zelfs het bestverkochte model Zeg nou zelf, die heeft toch duidelijk de X-factor? De ADV350 dan hèvan Honda in Europa. Blijkbaar snakt de markt naar iets anders dan het conventionele scootermodel zoals we dat al jaren kennen.
Yasuo Shinde, projectleider van de ADV 350, gaf zijn team de opdracht om een concept te ontwerpen dat tussen een maxiscooter en de X-ADV in zit. Maar wellicht vraag je je af waarom de X uit de typenaam is gebleven? De X staat meer voor offroad, adventure en dat gaat bij de ADV 350 net iets te ver. Toch hebben de ontwerpers wel de juiste set up gebruikt om hem als een echte crossover te lanceren. Bij de koplampunit met strakke LED-lampen en de inkepingen zien we overeenkomsten met de 750, de Showa 37mm upside down voorvork en 125mm veerweg is zelfs de langste in z’n klasse! Achter monteert Honda Showa schokdempers met piggyback reservoir met eveneens een flinke veerweg van maar liefst 130 mm, die hem net even wat hoger op de benen zet.
Het brede uit 22,2 mm buis getrokken aluminium stuur zorgt verder voor een ervaring zoals we die al kennen van de X-ADV. Onder de tunnel is niet alleen de 11,7 liter tank gehuisvest maar ook de accu. Waar de Forza aan de achterzijde vrij slank is, zien we bij ADV opvallend dikke heupen zodat hij er net even wat stoerder uitziet. Het ontwerp van het twee-kleuren zadel is direct afkomstig van de X-ADV en kent eveneens een verhoging in de rug. Onder het zadel is het feest in de balzaal een stuk groter dan bij de 750, want Honda claimt dat je er 2 volwaardige integraalhelmen in kwijt kunt en goed is voor 48 liter. Samen met de optionele topkoffer (50L) wordt het aantal liters daarmee behoorlijk indrukwekkend. Dat Honda zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde ledverlichting monteert zal je waarschijnlijk niets verbazen. Helemaal van deze tijd is het LCD kleurendisplay dat een goede
Overduidelijk het DNA van de X-ADV
Oogt net zo stoer als de X, uiteraard keyless
LCD display met Bluetooth connectiviteit, maar dan alleen voor Android
Aan opbergruimte geen gebrek. Topkoffer is optioneel, maar wel verdomd handig voor als je boodschappen moet doen
indeling kent, goed afleesbaar is en beschikt over alle functies die je wenst als rijder. Voor Android gebruikers is er een bluetooth koppeling mogelijk met gebruik van de Honda RoadSync app, zodat je over nog meer mogelijkheden beschikt.
Waar in de auto-industrie steeds vaker hybride of volledig elektrische auto’s van de band rollen, en Honda zonder twijfel ook over deze kennis beschikt, zien we er op de ADV 350 nog niets van terug. Wel lanceerde het merk als eerste een start-stop systeem op de PCX 125, wat ook nog eens heel goed werkt, maar de ADV 350 moet ook dit ontberen. De 330cc eSP+ is overigens wel het neusje van de zalm als het op techniek aankomt. Honda gebruikt geforceerde zuigerkoeling zoals je ook terugvindt op de CRF450R en Fireblade. Het komt erop neer dat de onderzijde van de zuiger door olie gekoeld wordt en er een juiste ontsteking ontstaat zonder dat hij gaat ‘pingelen’.
De nokkenasketting wordt automatisch gesteld door een hydraulische nokkenaskettingspanner zodat je daar met onderhoud geen omkijken naar hebt. De van de CRF afkomstige oliepomp houdt de olie onder druk in de carter en verlaagt tegelijkertijd ‘high pressure’ in het carter. Verder beschermt deze oliepomp de wrijving bij de nokkenas en verlaagt het drukverlies in het carter. Dit alles moet zorgen voor nog minder wrijving, een soepele loop en weinig trillingen. Een balansas zorgt verder voor nog minder trillingen en vermogensverlies, wat uiteraard heel veel bijdraagt aan de rijdynamiek van deze 350.