Test: Harley-Davidson Nightster
Potente instapper
“Een nieuw hoofdstuk in het rijke verhaal van de Harley-Davidson Sportster”, met die woorden wordt door de Amerikanen de wedergeboorte van de Nightster aangekondigd. Wedergeboorte, want in 2007 werd door Harley de XL1200N Nightster gelanceerd als eerste van de Dark Customs serie. De motor had de afmetingen van de XL883L Sportster, maar dan voorzien Na 10 jaar afwezigheid is de Nightster weer terug van weggeweestvan de 1200 V-twin, twee jaar later werd onder de naam Iron de 883 versie van de Nightster op de markt gezet. Het leven van de XL1200N Nightster was slechts van korte duur, na slechts 5 jaar werd de motor in 2012 uit productie genomen.
Strikt genomen heeft de nieuwe Nightster helemaal niets gemeen met z’n voorganger, maar toch begrijp ik wel waarom Harley voor deze naam is gegaan. Alsof de lijnen van z’n voorganger met die van de nieuwe Sportster S zijn vermengd. Harley spreekt van een sprong voorwaarts in design en prestaties, maar onderstreept tegelijkertijd dat het wel een toegankelijk instapmodel is gebleven voor nieuwe Harley-rijders. Het silhouet van de klassieke Sportster met de prestaties van de nieuwe Revolution Max 975T V-twin, voorzien van moderne elektronische hulpjes.
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van de Kuilen
65-jarige erfenis
"De Nightster is een instrument van expressie en verkenning, ondersteund door prestaties", waren de woorden van Jochen Zeitz, Chairman, President en CEO van Harley-Davidson, drie maanden geleden toen de motor online aan het grote publiek werd gepresenteerd. "Door voort te bouwen op de 65-jarige Sportster-erfenis, biedt de Nightster een canvas voor creativiteit en personalisatie, en biedt hij het ultieme platform voor maatwerk en expressie voor nieuwe en bestaande rijders." Mooie woorden die ik heel goed begrijp als ik bij Big Rivers in Heteren Stuurt echt supergemakkelijk, maar ik vrees dat dit wel ten koste van m'n schoenen gaat zooog in oog met de nieuwe Nightster sta. Qua design valt er verdomd weinig op de motor af te dingen, en tegelijkertijd is ‘ie zo minimalistisch gebouwd dat custom-builders d’r best gelukkig mee zullen zijn: mogelijkheden genoeg om ‘m helemaal te personaliseren.
Hoe oogstrelend het design ook mag zijn wanneer je ‘m van een afstandje bekijkt, net als bij de vorig jaar gelanceerde Sportster S bekruipt mij het gevoel dat de Amerikanen alleen aan de rechterzijde oog voor detail hebben gehad. De rechterzijde oogt strak en perfect afgewerkt, met als blikvanger de nieuwe Revolution Max 975T V-twin, die een topvermogen van 90 pk bij 7.500 tpm en een maximum koppel van 95 Nm bij 5.000 tpm uit een cilinderinhoud van… inderdaad, 975cc haalt. Het enige dat wat netter had gekund is sinds Euro5 verplichte tweede lambdasonde achter de katalysator, die als lelijke puist aan de binnenzijde boven het uitlaatsysteem uitsteekt. Had daar geen nettere oplossing voor kunnen worden bedacht?
De strakke rechterkant van de Nightster staat in schril contrast met de linkerzijde van de fiets, die bij de ontwerpers overduidelijk minder prioriteit heeft gehad. De plastic kappen waarachter de cilinders schuil gaan, de verdelerkap van de ontsteking, de slangen van de vloeistofkoeling en de wirwar aan kabels achter de radiateur, het verdient allemaal niet de schoonheidsprijs. Ergens verbaast het ons echter niets, bij de Sportster S vorig jaar was dat van hetzelfde laken een pak en door de lage bouw is de standaardzijde de kant die het minst opvalt. Anders gezegd: als je dan toch kabels en Stevige bouten aantrekken is dus wel aan te bevelenonderdelen ergens kwijt moet raken, dan maar aan de kant die het minst in het oog springt.
Dat de Nightster inderdaad echt supertoegankelijk is zoals Harley-Davidson beweert blijkt meteen als op het comfortabele zadel wordt plaatsgenomen. Niet alleen heeft het een heerlijk lage zithoogte van slechts 698 mm, maar bovendien biedt het ondanks de kuilvorm ruimte om je te verplaatsen: centraal, dicht tegen de tank of je kont zo ver mogelijk naar achteren tegen het opstaande randje gedrukt. Die laatste houding heeft mijn voorkeur, de afstand naar het stuur is dan weliswaar het verst, maar het geeft je wel de bruutste zithouding. Voor het perfecte plaatje hadden de voetsteunen nog net effe wat verder naar voren mogen zitten, maar zoals ze nu zitten is ook zeer goed te leven.
Het minimalisme van het design is ook terug te vinden in de enkele ronde teller met analoge snelheidsmeter en ingebouwd klein LCD-display, waar ondanks klein van formaat toch de nodig informatie uit af te lezen is, waaronder de brandstofvoorraad en gekozen rijmodus. Het minimalisme zie je ook terug bij de armatuur links en rechts op het stuur, links kan door het menu worden gebladerd en rechts kan de rijmodus en mate van tractiecontrole worden ingesteld.
Kleintje Revolution Max
Als voor het eerst op de startknop wordt gedrukt om de Revolution Max 975T tot leven te wekken voelt dat als een ontnuchtering: in plaats van de potato-potato plof zo herkenbaar Harley-Davidson is klinkt de 975T totaal niet des Harley-Davidsons, maar is ook niet met andere bekende V-twins als die van Ducati, Aprilia of Suzuki te vergelijken. Ik kan nou niet zeggen dat ik van de stationaire pruttel opgewonden raak, En dan zijn er nog die zeggen dat Nederland geen klap aan is om te rijden. Echt welmaar dat verandert zodra het blok op toeren raakt. Hoe hoger het toerental, hoe meer de V-twin als muziek in mijn oren klinkt. Hoewel je dat ‘hoge toeren’ wel behoorlijk relatief moet zien, het blok blijkt namelijk veel minder toeren te maken dan m’n gevoel aangeeft. De gevoelsmatige 4.000-5.000 tpm blijkt, zodra in het display de toerenteller is geselecteerd, slechts 2.500 – 3.000 tpm te zijn.
Het laagtoerige karakter van het kleintje Revolution Max heeft als bijkomend voordeel dat je niet snel anderen met geluidsoverlast tegen je in het harnas zult jagen, terwijl je nog steeds behoorlijk vlot van je plek kunt gaan. Voor je het weet heb je ook met deze Nightster hoogst illegale snelheden bereikt. Niet dat je daar tegenwoordig met de uitwas aan 60-km zones nog echt moete voor moet doen, maar dat even terzijde. Echt leuk wordt het echter pas wanneer je in de digitale toerenteller het eerste cijfer op 3 of hoger houdt.
Klassiek ogende koplamp met moderne techniek. Hetzelfde kan van 't display worden gezegd
Eenvoud troef voor wat betreft de knopjes aan het stuur, maar waarom moeilijk doen als 't ook eenvoudig kan
Dat luchtfilter is best hard, weten we inmiddels uit ervaring. Die lambda-sonde zit als een lelijke puist in de uitlaat
Het geluid is in eerste instantie wel wennen, maar dat neemt niet weg dat het blok wel heerlijk soepel loopt en bovenin nog wat extra puf heeft.
Dat wat de tank lijkt is het niet, maar een kap om de airbox, de tank zit onder het zadel
Niet alleen omdat het blok dan mooier klinkt, maar vooral ook omdat het dan echt als een zonnetje loopt. Dankzij balansassen zijn trillingen de Nightster vreemd en de fiets gaat dan echt goed van z’n plek. Het grappige is dat ondanks dat ook op toeren het blok niet des Harleys klinkt, het me nu totaal niet meer stoort.
Door het lage zwaartepunt en het brede stuur is de Nightster gemakkelijk van richting te veranderen, maar hou er wel rekening mee dat in een sportief tempo je schoeisel sneller dan je lief is over het asfalt schuurt. En als dat zo is, laat het asfalt dan maar het puntje van je zool afslijten. Een poging om vlak voor de bocht mijn rechtervoet te verzetten teneinde te voorkomen dat mijn schoeisel over het asfalt schraapt resulteert in een zool die plots in het asfalt hapt, waardoor mijn schoen tegen de voetsteun klapt en mijn been ineens ongecontroleerd naar binnen zwaait en ik met de binnenkant van mijn rechterknie vól tegen het luchtfilter klap. Even stoppen om tot adem te komen, nondeju… wat een klap, waar ik een week later nog last van heb. Niet meer doen dus, gewoon de voet op de voetsteun laten, ook in de wetenschap dat dit ten koste van de levensduur van je schoen kan gaan.
Heel subtiel is de manier waarop Harley-Davidson de Nightster van uitgebreide elektronica heeft voorzien. Te beginnen met de tractiecontrole, die in elke rijmodus uit te schakelen is wanneer de Nightster stilstaat en Revolution Max 975T draait. Geen enkel moment hebben we het gevoel gehad dat deze te vroeg ingreep, waardoor het eigenlijk als onzichtbaar net ervoor zorgt dat je wordt opgevangen wanneer je onverwacht van het koord valt. Naast tractiecontrole hebben de Amerikanen ook Drag-Torque Slip Control System (DSCS), in de volksmond beter bekend als een antihop koppeling die voorkomt dat het achterwiel rare dingen gaat doen wanneer je te abrupt terugschakelt of snel het gas loslaat op nat of glad wegdek.
Tot slot de genoemde rijmodi, te kiezen valt uit 3 modi genaamd Sport, Road en Rain, welke met fraaie pictogrammen in het LCD-scherm worden aangeduid. Voor Road en Rain dan, want voor de Sport-modus is slecht een ‘simpele’ S voorzien. In de Rain modus zijn de gasrespons en het vermogen geprogrammeerd om de acceleratie aanzienlijk te beperken en dat voel je wanneer je de gaskraan vol opendraait. Prima wanneer je gewoon ontspannen aan het tokkelen bent, Geen straf om dit de hele dag te moeten doenmaar wanneer je een beetje gas wilt geven voelt het al snel tam aan. Waar op zich niets mis mee is, per slot van rekening is het voor mindere (regen) omstandigheden bedoeld.
In de Road-modus gaat de Nightster voelbaar beduidend rapper van z’n plek en voelt de Nightster never nooit meer als tam aan, ondanks dat ‘ie dan nog steeds niet het volle potentiaal tot z’n beschikking heeft. De stap van Road naar Sport is veel kleiner dan die van Rain naar Road. In de Sport-modus staat alles weliswaar in de sportiefste stand, maar ook in de Road kom je niets te kort. Volgens Harley is naast de mate van tractiecontrole en de gasrespons ook het niveau van ABS aan de rijmodus gekoppeld, maar ook dit hebben we niet als een nadeel ervaren. Hoewel wel als kanttekening moet worden geplaatst dat we ons niet in stop-and-go tempo hebben verplaatst, maar in sportief tempo vooral de motor hebben laten rollen en er juist een sport van hebben gemaakt Hoewel... mits d'r vaak genoeg bij een terras wordt gestopt natuurlijk. Hoor ik iemand 'koffie' roepen?om zo min mogelijk te remmen voor de bocht, wat dankzij de stevige motorrem ook prima kan.
Dat de Nightster gemakkelijk van richting is te veranderen heeft de fiets mede te danken aan 11,7 liter benzinetank die onder het zadel is geplaatst, waardoor het gewicht veel dichter bij het zwaartepunt van de motor ligt. Harley heeft hiervoor gekozen om ruimte te scheppen voor een grote airbox op de plek waar normaal de benzinetank zit. De druppelvormige ‘tank’ is dan ook geen tank, maar een stalen afdekkap voor de airbox. Laat je trouwens niet afschrikken door de beperkte tankinhoud van slechts 11,7 liter, in sportief tempo is 200 kilometer nog steeds geen enkel probleem. Het gemiddelde verbruik lag op 1 op 22,4 (4,46 liter op 100 km voor de Belgen onder ons), waarmee 250 km zelfs haalbaar is. Tuurlijk, met een GS adventure leg je op een volle tank met gemak de dubbele afstand af, maar met de Forty-Eight stonden we al na 80 km weer bij de pomp.
Conclusie
Met de lancering van de Nightster heeft Harley-Davidson een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het rijke verhaal van de Sportster, die sinds 1957 met uitzondering van Europa onafgebroken in productie is geweest. De Nightster combineert het silhouet van de Sportster met de nieuwe Revolution Max 975T aandrijflijn, die op elektronisch vlak van moderne hulpjes als rijmodi en tractiecontrole is voorzien.
Volgens Harley moet de Nightster als nieuw instapmodel van de Sportster familie worden gezien, en als je kijkt naar z’n toegankelijkheid, rijgemak en ontzettend soepele motorblok dan is dat een waarheid als een koe, maar z’n prijskaartje is een ander verhaal. De adviesprijs van de Vivid Black is bij ons in Nederland meer liefst € 18.495 (€ 15.495 BE), terwijl voor de andere kleuren zelfs € 18.825 (€ 15.795 BE) moet worden afgetikt en dat zijn best forse bedragen voor een instapmodel.
Ziet er gelikt uit, soepele twin, toegankelijkheid, rijgemak
Stationair geluid niet des Harleys, grondspeling, prijskaartje
Technische gegevens
Merk/model | Harley-Davidson Nightster |
Motor | |
Type | Revolution Max 975T 60° V-twin |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 975 cc |
Boring x slag | 97 x 66 mm |
Compr. verh. | 12:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder, variabele kleptiming |
Ontsteking | digitaal, 3 rijmodi, tractiecontrole |
Starter | elektrisch |
Benzinetoevoer | sequentiele elektronische benzine inspuiting (ESPFI) |
Smering | dry sump |
Vermogen | 90 pk @ 7.500 tpm |
Koppel | 95 Nm @ 5.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | riem |
Koppeling | Nat, meervoudige platen, kabelbediend, slip-assist |
Chassis | |
Frame | buisframe van hoge rekgrens staal, blok dragend deel constructie |
Wielbasis | 1.556 mm |
Balhoofdhoek | 30° |
Naloop | 137 mm |
Vering voor | Showa 41 mm Dual Bending Valve telescoop, niet instelbaar |
Vering achter | Dubbele achtershocks, veervoorspanning instelbaar |
Veerweg voor | 114 mm |
Veerweg achter | 76 mm |
Voorrem | Enkele schijf 320 mm, 4-zuiger remklauw, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, 1-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | 110/90 19" |
Achterband | 150/80 B 16" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.206 mm |
Breedte | 836 mm |
Hoogte | 1.108 mm |
Zadelhoogte | 705 mm |
Gewicht | 218 kg rijklaar |
Tankinhoud | 11,7 liter |
Reserve | 3 liter |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 18.495,00 |
Adviesprijs BE | € 15.995,00 |
Importeur NL | Harley-Davidson Benelux |
www.harley-davidson.com |