Zoeken

Test: Suzuki GSX-R1300 Hayabusa Gen3

Conclusie

30 april 2021

Dat snelheidsmeterstaren een heel andere dimensie krijgt wanneer je met de Hayabusa aan het rijden bent is niets nieuws onder de zon, dat was bij Gen 1 en Gen 2 ook al het geval, een keer niezen en je mag thuis op de bank heel lang nadenken over het mooie herfstzonnetje en wat je daar allemaal mee had kunnen doen, als je maar beter op je teller had gelet. Hayabusa is echter nog zoveel meer dan het Dus, ik kom die bocht uitmeest asociale blok dat uit de Suzuki fabriek in Hamamatsu rolt. Dat waren Vincents wijze woorden in 2007 over de Gen 2 en exact hetzelfde kan nu weer van Gen 3 worden gezegd. 

Het feit dat Suzuki een derde generatie van de Hayabusa op de markt heeft gezet is misschien wel het beste nieuws in jaren uit de Hamamatsu fabriek. Hoewel Suzuki het afgelopen decennium nog de nodige nieuwe modellen op de markt heeft gezet ontbrak het de Japanners een écht boegbeeld en dat probleem is met de lancering van de nieuwe Hayabusa in een klap gefikst. En hoe, de nieuwe Hayabusa is op alle fronten totale overkill, maar wel o-zo verdomd lekker. En wie loopt te zeiken over dat ‘ie 7 pk minder heeft en 4 kilo zwaarder is dan het 2008 model (updates – waaronder ABS in 2012) maakten Gen 2 in totaal 6 kilo zwaarder, waardoor Gen 3 in feite dus 2 kilo lichter is dan z’n voorganger), die snapt het niet. Busa is back! Dat de eerste levering al 100% is uitverkocht, nog voordat er ook maar één test was gepubliceerd, zegt eigenlijk al meer dan genoeg. 

We hadden alle punten op kunnen noemen, maar om het in een paar woorden samen te vatten: "Busa is back!"

Je kunt wel op alle slakken zout gaan leggen, maar what the f#ck: "Busa is back!"