Zoeken

Test: CFMoto 700 CL-X

Een nieuw hoofdstuk

1 november 2021

Het is alweer even geleden dat we van de ene op de andere vlucht werden gezet voor een introductie van een nieuwe motorscooter of motorfiets. Ook nu konden we het bezoek aan de luchthaven overslaan en lag de eindbestemming een kilometer of 250 verderop, midden in de Ardennen. Er is BW Import (CFMoto-importeur van de Benelux) veel aan gelegen dat de media aan de nieuwe CL-X-lijn komt proeven, want ze reppen zelf over een nieuw hoofdstuk voor het merk. Wij rijden met de 700CL-X Waarom helemaal naar het zuiden van Spanje vliegen, als je op een paar uurtjes rijden in de Ardennen zit?Heritage, maar dit jaar wordt hier nog de Sport en volgend jaar de Adventure aan toegevoegd. Allebei de modellen zullen technisch zeer sterk gelieerd zijn aan de Heritage, maar cosmetisch en daarmee ook op details verschillen voor -in het geval van de Sport – sportievere, dan wel – in het geval van de Adventure – avontuurlijkere uitstraling.  

Het is niet onze eerste kennismaking met de modellen van de Chinese fabrikant. Sinds er een nieuwe importeur voor de Benelux achter het merk staat hebben al een tripletest met de naakte 650 NK (die in z’n beginjaren verdacht veel op de Kawasaki ER-6n leek), de Allroad 650 MT en de toersportieve 650 GT gedaan, drie modellen die serieus kunnen wedijveren met de concurrentie. De modellen zijn simpelweg een ‘good bargain for the money’. Dat laatste wil CFMoto voor de nieuwe modellijn natuurlijk ook, maar het wil ook gelijk een nieuwe standaard neerzetten voor wat we in de nabije toekomst van het merk mogen verwachten. Dit betekent een fris en een geheel nieuw design, Hoewel, ik bedenk me nu dat het op deze plaatjes net lijkt alsof we alleen rechtdoor zijn gegaan. Geloof me, de werkelijkheid was écht totaal anderseen compleet nieuw – en eigen - motorblok plus een duidelijke positionering in de markt. Hier hoort natuurlijk ook een groter dealernetwerk bij, iets waar de importeur momenteel druk mee bezig is om te bewerkstelligen. 

Terug naar de nieuwe CL-X, want ondanks dat we her en der misschien wat kleine stijlelementen van andere merken terugzien, is het vooral een ontzettend gave motorfiets waarmee je gezien mag én wil worden! De X-vormige rand om de ronde led-koplamp is één van de kenmerken die zeker het benoemen waard is. Hierin zit de dagrijverlichting, maar wie zijn ogen de kost geeft ziet meerdere X’en terug in het design. Het design is voor de rest eigenlijk wars van tierelantijnen, een echte naked dus, maar wat er wel opzit, ziet er goed afgewerkt uit en voelt degelijk aan. Persoonlijk vind ik het zadel erg geslaagd, evenals de korte gedrongen uitlaatdemper en het dashboard. Ondanks dat het geen TFT-scherm is zoals we steeds vaker tegenkomen, is het lcd-display informatief en ook op een zonnige dag goed afleesbaar. De bediening geschiedt middels de twee knoppen naast het display, maar voorziet je te allen tijde van de meest belangrijke informatie zoals de snelheid, toerenteller en de brandstofvoorraad. De bedieningsknoppen op de CL-X zijn nieuw en anders dan op de 650’s. Opvallend is de aanwezigheid van de cruise control, een van de standaard aanwezige features van deze 700.