Zoeken

Test: 2021 Yamaha MT-07

Succes geprolongeerd

8 februari 2021

Op het smalle zadel, dat met een hoogte van 805 mm zeer toegankelijk is, is het minimale verschil in performance conform de technische sheet niet merkbaar. Eerder het tegenovergestelde is het geval: het nieuwe uitlaatsysteem van de 270° tweecilinder klinkt net effe wat vetter en maakt dat bij het accelereren het Crossplane-typische pulseren tastbaar sterker voelt – zonder daarbij sterker te trillen, de balansas levert goed werk. De lineaire vermogensafgifte, die nog een tikkie beter te doseren is, en de gasrespons, Vroeger was Yamaha rood-wit of geel-zwart, maar inmiddels mag je dit coolblue wel Yamaha's nieuwe huiskleur noemendie over het hele bereik vriendelijk aanspreekt, maken dat de MT-07 niet alleen ongelofelijk gemakkelijk rijdt, maar dat je er verbazingwekkend snel thuis op voelt. 

Dat is Yamaha echter alleen gelukt door ook de rest van het pakket naadloos aan het formidabele blok aan te laten sluiten. Dat begint met de zithouding: op het smalle zadel voelen gestaltes van 165 tot 190 centimeter zich meteen thuis en hebben ze een goed gevoel voor de motor onder zich. Met dank aan de zeer goede uitsparingen om de knieën tegenaan te leggen, de ontspannen kniehoek en de toegewijde, edoch ontspannen zithouding achter het 30 mm bredere, taps toelopende aluminium stuur, dat ietwat naar boven en richting de rijder is gepositioneerd. De zit is net zo geschikt om bochten op te snuiven als om over de boulevard te slenteren, wie dat wil kan ook zo kilometer na kilometer afleggen, zonder van vermoeidheid van de bok te vallen. 

Veel leuker is het echter om over kronkelende asfaltstroken te zwaaien, daar is de MT-07 voor gemaakt, hier kan ze stoom afblazen. De kleinste bevelen om van richting te veranderen voert ze vertrouwenwekkend uit, rechtlijnig en precies, zonder daarbij nerveus of geprikkeld op dingen te reageren. Lichtvoetig en neutraal legt ze alle bochten af, laat zich moeiteloos insturen en van het ene op het andere oor leggen bij steeds indrukwekkendere hellingshoeken. Niets komt als een verrassing, niets werkt onwillig, de MT is een motorfiets die haar rijder op elk vlak van de rijdynamiek het gevoel geeft hem of haar tot dienst te staan. At your service. 

Het geringe rijklaargewicht van net 184 kilo draagt daar ook z’n steentje aan bij – tegenover het Euro 4 model is de MT-07 weliswaar drie kilo zwaarder geworden, maar wie heeft er het afgelopen jaar geen coronakilo’s bij zien komen? Bovendien heeft Yamaha de setup van de telescoop voorvork en de monoshock achter aangepast:zowel de voor- als achterkant reageert niet alleen beduidend beter op oneffenheden in het wegdek, maar dempt duidelijk beter en zorgt voor een strakke wegligging, ook wanneer de kraan flink wordt opengedraaid. De MT is zo goed uitgebalanceerd dat haar 73 paardenkrachten voldoende zijn voor volwaardig rijplezier 
Iets grotere schijven in combinatie met 4-zuiger klauwen zorgen voor betere vertraging, zodat dat het ten koste van de doseerbaarheid in het hendel is gegaan

Achterbrug is een lust voor het oog, grotere inlaat voor betere ademhaling

Plaatje, toch?
dat op binnenwegen niets te wensen over laat – meer dan dit heb je niet nodig. Zelfs op minder vertrouwenwekkende en soms nog vochtige ondergronden neemt het vertrouwen niet af, omdat de nieuwe Michelin Road 5 – aan de voorkant in specifieke A-uitvoering – banden veel feedback geven en over een groot grensbereik beschikken. 

De Yamaha technici hebben het nieuwe remsysteem op het vriendelijke karakter van de MT-07 afgestemd. Grotere remschijven met semi-Monobloc vierzuiger remklauwen voor zorgen voor zeer effectieve, maar zeker niet giftige vertragingen, die ook minder ervaren piloten zouden doen afschrikken. Het vijfvoudig instelbare remhendel geeft je een goed gevoel om de motor effectief te vertragen, waardoor het gebruik van ABS tot echte noodsituaties blijft beperkt. 

Daarnaast is de MT-07 ook praktischer geworden, zonder op kleine details te hebben bespaard: de kentekenplaathouder is nog steeds uit solide metaal en niet uit goedkoop kunststof, de hevels zijn nu versierd in hoogwaardig zwart en het nieuwe monochrome LCD-display met donkere ondergrond is beter afleesbaar en sinds kort vanaf de linker armatuur aan het stuur om te zetten. Ten opzichte van KTM en Kawasaki, die met een TFT kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit zijn uitgerust, loopt de MT weliswaar achter, maar zolang je niet op een van die motoren stapt weet je niet beter en is er niets op het display aan te merken.