Zoeken

Tripletest: CFMoto 650 NK, 650 MT en 650 GT

Chinese Premium

18 maart 2020
Na in nog geen vijftien jaar tijd marktleider te zijn geworden in het vierwieler quad segment heeft het Chinese CFMoto in Europa z’n pijlen op het tweewieler segment gericht. In oer-Hollandse weersomstandigheden maakten we in de Franse Opaalkust kennis met de 650 familie en waren aangenaam verrast over wat de Chinezen in korte tijd hebben neergezet.


Belgen halen echt alles uit de kast om aan te haken

Heb het met een doorsnee motorrijder over motoren uit China en tien tegen een dat ‘ie z’n schouders ophaalt of zich laatdunkend uitlaat. China, da’s toch dat land waar al die goedkope ‘Made in China’ troep vandaan komt? Dat kan nooit iets fatsoenlijks zijn. Terwijl op alle fronten de industrie al geruime tijd strategische samenwerkingen is aangegaan en veel meer dan je denkt in China wordt geproduceerd. Je dure iPhone 11? Made in China, net als die superexclusieve Prada of Gucci tas, om er maar eens een paar voorbeelden te noemen. Datzelfde geldt ook voor de motorindustrie, waar door zo’n beetje alle merken met Chinese bedrijven wordt samengewerkt. Chinese bedrijven als CFMoto Power Co. Ltd., dat in We hebben wel eens beter weer gehad, maar we zijn tenminste wél op pad. Zolang het nog duurt...1989 werd opgericht door de toen 24-jaar jonge Chinese ondernemer Lai Guogui als toeleverancier voor de Chinese tweewieler industrie. 

Pas bij het inluiden van het nieuwe millennium werd bij CFMoto de productie van complete motoren opgestart nadat het van de Chinese overheid de benodigde licentie had verkregen, hoewel al sinds 1996 125cc motoren voor andere merken en al sinds 1992 lichte viertakt motorblokken werden geproduceerd – eveneens voor andere merken. In 2007 verhuisde CFMoto naar z’n huidige 150.000 m² fabriek in Hangzhou, 200 km ten zuidwesten van Shanghai, waar door 1.500 man personeel – waarvan alleen al op de R&D-afdeling 240 man werkzaam is – motoren, scooters en ATV’s worden geproduceerd. Van dat laatste is CFMoto in minder dan 15 jaar tijd – pas sinds 2004 worden bij CFMoto ATV’s geproduceerd – uitgegroeid tot de wereldwijde marktleider en dat is op z’n zachtst gezegd bijzonder knap te noemen, maar dat even terzijde

Waar China in de jaren ’80 van de vorige eeuw nog vooral in trek was vanwege de lage productiekosten is bij CFMoto vanaf het begin in plaats van lage kosten de nadruk op kwaliteit gelegd. CFMoto’s waren voor Chinese begrippen dus best prijzig, maar waren kwalitatief wel beter dan de meeste Chinese concurrenten. Zo goed, dat KTM’s Stefan Pierer al in 2013 besloot een samenwerking met CFMoto aan te gaan. In 2014 werd bij CFMoto de productie van het ‘kleintje’ KTM (200/390) opgestart voor de Chinese markt, wat naar tevredenheid verliep en ertoe heeft geresulteerd dat inmiddels de wereldwijde productie van alle 799cc LC8c modellen bij CFMoto is ondergebracht. Ook financieel gaat het CFMoto voor de wind, in de periode 2016-208 wisten de Chinezen de wereldwijde omzet te verdubbelen naar 2,50 miljard RMB (ca. € 320 miljoen), om in de eerste helft van 2019 nog eens met 36,87% te groeien. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jonathan Godin