Zoeken

Test: Suzuki GSX-S1000 Katana

Spacy kanon

25 juni 2019
In 1981 voorzag Suzuki de GSX1100E van een aankleding in een bijzonder, vooruitstrevend design, die de naam “Katana” meekreeg. Het werd een legende. Nu herhaalt Suzuki deze truc met de GSX-S1000: ook die kreeg een spraakmakend, spacy design, waarin het DNA van de oorspronkelijke Katana duidelijk weerspiegelt.

Het design van de oorspronkelijke Suzuki GSX1100S Katana was afkomstig van Hans Muth, Jann Fellstrom en Hans-Georg Kasten. Het zou zijn geïnspireerd op het beruchte samoerai-zwaard, de Katana. Enerzijds vanwege de scherpe lijnen van de machine, anderzijds omdat het een symbool was van “Suzuki’s filosofie van compromisloos vakmanschap en aandacht voor detail”. Klinkt goed, en als het niet waar is, is het in elk geval goed verzonnen. De connaisseur ziet 't meteen: hier staat een KatanaFeit is dat de nieuwe Katana er gelikt uitziet en dat motorliefhebbers die de jaren 80 bewust hebben meegemaakt hem onmiddellijk herkennen als nazaat van de oer-Katana. De vierkante LED-koplamp en de zwarte ruit worden als het ware gedragen door de twee helften van de bovenkuip, waarin ook de LED positielichten zitten. De kuip is opgebouwd uit hoekige vlakken, die perfect aansluiten bij de wigvormige profielen in de tank. De grijzelak met de rode letters, het zwarte zadel en de grijze zijvlakken op het kontje maken de familietrekjes helemaal af. Maar daar houdt de vergelijking op, want aan het ultrakorte kontje en de imposante, breedgeschouderde voorzijde zie je meteen dat je te maken hebt met een moderne motorfiets. Dat wordt nog versterkt door het leuk gevormde LED-achterlicht en de laaggeplaatste uitlaatdemper, die in matzwart is uitgevoerd. 

Kort

De Katana is prachtig afgewerkt. Hij heeft mooie rizers op de kroonplaten, de banaanvormige, aluminium achterbrug is een plaatje om te zien en het digitale dashboard is een van de weinige digitale LCD-dashboards, die je in de volle zon ook nog goed kunt aflezen. Beter zelfs dan zonder zon. Klein puntje is dat het tanksymbooltje, dat gaat knipperen als je op reserve gaat, niet heel erg opvalt. Wel gaaf is dat je een berg info tevoorschijn kunt toveren zonder je handen van het stuur te halen, want de bedieningsknoppen zitten op de linker armatuur.

Het design van de Katana is zoals tegenwoordig gebruikelijk gericht op een massief ogende voorkant met een kort en licht ogend kontje. Fraai, maar in mijn ogen wat minder praktisch. Onder het zadel is namelijk geen ruimte voor een slot of iets dergelijks en houvast voor een tas is er niet. Ik zie ook niet helemaal hoe je hier een kofferset aan moet hangen. Het zou leuk zijn als Suzuki zelf met een passende spacy kofferset zou komen. Het gerucht gaat dat ze daarmee bezig zijn. Lijkt me een goede zet.

Tekst: Peter Aansorgh
Fotografie: Peter en Bart Aansorgh