Test: Moto Guzzi V85 TT
Mandello's Middenklasse Multi-purpose Motor
Guzzi presenteert de V85 TT als opvolger van de Stelvio, het voorgaande uit 2007 stammende Dual Purpose aka Crossover model dat twee jaar geleden het veld heeft moeten ruimen als gevolg van Euro 4. In tegenstelling tot de 1.151cc achtkleps V-twin van de Stelvio wordt de V85 aangedreven door een compleet nieuwe luchtgekoelde 853cc V-twin die slechts 2 kleppen per cilinder heeft, waarmee de fiets in een Retro-klassiek meets Dual-purpose Italian style, of zoietsandere categorie is gepositioneerd voor wat betreft cilinderinhoud en engineering.
Het is echt een compleet andere motor dan het Guzzi van de laatste jaren, met uitzondering dan van de gelimiteerde 2017 V7 Stornello Street Enduro, die min of meer ook als Allroad kan worden gezien. Deels Adventure Tourer, deels Streetfighter, deels Scrambler, is er momenteel niets waar de V85 TT mee te vergelijken is en de jeugdige ontwerper Mirko Zocco verdient een dik compliment een motor te produceren met een unieke styling die net zo verfrissend rijdt als ‘ie er uitziet.
De V85 is leverbaar in vijf verschillende kleurschema’s, waarbij de drie zogenaamde Urban kleuren blauw, grijs en rood, allen met een zwart frame, voor slechts € 13.495,- over de toonbank gaat, met een meerprijs van € 200 voor de two-tone kleurstellingen rood/geel en rood/wit, beide met een rood gespoten frame. Naast een meer klassiek ogend zadel, dat verder qua vorm en hoogte exact hetzelfde is, zijn de two-tone modellen met Michelin Anakee Adventure banden uitgerust, waar de mono-tone kleuren van Metzeler Tourance Next zijn voorzien.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Milagro (Alberto Cervetti, Francesco Vignali and Marco Zamponi)