Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1000 Touring NL Edition

Door weer en wind

4 februari 2018
Om de lange afstand capaciteiten te onderstrepen heeft Kawasaki een NL Edition pakket voor de Versys 1000 uitgebracht. Met een kort uitstapje naar Hamburg in het verschiet was het plan snel gemaakt, maar als het cijfer -2 in het display verschijnt en in de verte een gitzwarte regenwolk opduikt vraag ik me af of dit echt wel zo'n goed idee is geweest.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Tom Haanstra, Pien Meppelink (Target Press) 

Afzien

Terwijl ik voel dat de ongekende, haast moesson-achtige, regenbui de zwakke plekken van mijn allweather outfit weet te doordringen denk ik terug aan dat moment twee dagen geleden bij Kawasaki Benelux in Hoofddorp, toen onder een stralend blauwe hemel bij een temperatuur van bijna 10 graden boven nul de Versys 1000 werd opgehaald. Ik hoor het ‘m nog zeggen, de beste man die verantwoordelijk is voor de uitgifte van de "Of ik nu niet liever in een auto had gezeten," vraagt ze bij het tankstationmotoren: “Nou, het weer is prachtig, daar ga je vast en zeker wel plezier mee hebben. Dat had ik ook wel willen doen, even op en neer naar Hamburg gaan. Jaloers hoor…” Vraag me af of ik ‘m zou kunnen bellen en vragen of dat aanbod nog geldt, krijgt hij van mij de Versys en dan neem ik zijn auto wel om naar Hamburg te gaan.

Alsof de trip naar Hamburg van dik 450 kilometer onder dit soort omstandigheden nog niet genoeg afzien is kan daar vanochtend nog eens zo’n 150 kilometer bij op worden geteld voor afspraak met de fotograaf. Immers, zonder foto’s geen verhaal. Nog maar amper twintig minuten onderweg troost ik me met de gedachte dat over hooguit drie kwartier er weer tijd voor koffie is, bovendien zou het in de loop van de dag volgens Weerplaza moeten opklaren en zou de temperatuur richting de 5-8 graden moeten gaan.
Touring ruit is extra, maar de investering zeker waard. TomTom zelf is ook extra, de houder zit in 't pakket. De verbruiksindicator is griezelig nauwkeurig

Bron van ergernis, de handvatverwarming waarvan alleen de LED het deed. Akra klinkt bescheiden, want... euro4 (maar ziet er wel veel beter uit dan de standaard kachelpijp)

De LED verlichting uit het NL pakket maakt rijden in het donker een stuk aangenamer

Aan kofferruimte geen gebrek. Veervoorspanning achter is gemakkelijk aan te passen
Gelukkig maar dat Kawasaki op het laatste moment op mijn verzoek nog snel even de Versys van handvatverwarming heeft voorzien, wat niets zo erg als wanneer langzaam alle gevoel uit je vingers aan het weglopen is en een extra pitstop noodzakelijk is om met behulp van gloeiendhete koffie je handen weer op temperatuur te krijgen.

Met de handvatverwarming op standje 1 (van 3, we blijven optimistisch) tuf ik over de A12 en realiseer me dat voor de test de omstandigheden eigenlijk niet beter hadden kunnen zijn. In hoogzomer bij een zonovergoten temperatuur van 20 graden boven nul is zelfs de meest extreme naked of retro wel geschikt om op en neer naar Saint-Tropez te gaan, maar nu is dat een heel ander verhaal. Nu wil je juist iets dat a) comfortabel is, b) heerlijk ontspannen rijdt en c) je tegen de elementen van het weer beschermt. En laat dat nou precies de drie dingen zijn waar deze Versys 1000 in excelleert.

Relaxt

Hoe ontzettend relaxt de Versys 1000 rijdt had ik twee dagen geleden al ontdekt tijdens de trip van Hoofddorp naar huis in het avondspits verkeer. Om zoveel mogelijk trajectcontroles te mijden had ik gekozen voor ‘route binnendoor’, waar door het drukke verkeer het tempo behoorlijk wordt gedrukt en de dubbel doorgetrokken strepen en zijkoffers uit het Touring pakket (waarmee de Versys 1000 in Nederland standaard wordt geleverd, maar dat even terzijde) me ervan weerhouden om als een aso langs het verkeer te knallen. En ik dientengevolge tot de ontdekking kom hoe Eerlijk gezegd had ik liever gehad dat het droog was geweest.  heerlijk ontspannen de 1.043 cc vierinlijn eigenlijk rijdt. Het voelt alsof het koppel over de hele linie is uitgesmeerd, waardoor het blok in zesde versnelling tot haast stationair toerental kan worden afgeknepen. Meer dan eens realiseerde ik me bij het wegrijden bij een verkeerslicht dat in tweede of zelfs derde versnelling te doen omdat ik was vergeten terug te schakelen. Zelfs als – ditmaal doelbewust – een normaalformaat eenbaansrotonde in zesde versnelling wordt genomen dienst de Versys daar niet voor terug. Niet alleen slikt de Versys 1000 het nemen van rotondes in zesde versnelling als zoete koek, maar pakt vervolgens erg mooi sterk en zonder te verslikken lineair op als daarna de gaskraan vol wordt opengedraaid.

Het tweede dat me toen, maar misschien nu onder deze koude en natte omstandigheden nog veel meer was opgevallen is hoe goed de bescherming van de Versys is en dan met name de grotere Touring ruit die helaas geen onderdeel is van noch het Touring noch het NL Edition pakket, maar absoluut een aanrader is. De bescherming tegen de elementen is buitengewoon, bij snelheden tot 100 km/u is de ruit in zowel hoge als lage stand heerlijk stil en dankzij de centraal geplaatste forse sleuf is de onderdruk achter de ruit geëlimineerd, wat vooral bij hoge snelheid te merken is als je niet het gevoel krijgt naar voren te worden gezogen. Bij snelheden boven de 130 km/u gaat mijn voorkeur uit naar de hoge stand die meer protectie biedt, hoewel het in mijn helm in deze stand wel iets luidruchtiger is.


Of dat ik betere kleding had gehad

Koffie dan maar?

Terwijl de TomTom 450 me leert dat ik nog dik 350 kilometer te gaan heb en het weer er niet veel beter op is geworden zet ik de handvatverwarming op standje voluit, maar m’n handen worden er echt niet warmer op. Vreemd, in de ochtend op standje 1 dacht ik toch echt iets van warmte te voelen,
Gelukkig niet uit hoeven te testen, de protector van het frame

De remmen gaven geen reden tot klagen, maar we hebben ze ook amper nodig gehad. Blok is toonbeeld van souplesse
maar nu lijkt het toch echt alsof de handvatverwarming helemaal niets (meer) doet. Wat even later bij de eerste tankstop van de dag na 314,2 kilometer wordt bevestigd, het handvat voelt totaal niet warm aan. Nu was voor mijn schema een tankstop bij 350 kilometer beter geweest, maar als kort voor het tankstation de restkilometerwaarde van 38 kilometer naar - - switcht neem ik het zekere voor het onzekere. Bovendien is dat voor mijn handen nu ook helemaal geen straf.

Volgens het digitale display zou de eerste etappe in een gemiddeld verbruik van 1:16,8 zijn gegaan en met 18,8 liter getankt blijkt dat behoorlijk accuraat te zijn; een snelle rekensom wijst uit dat de Versys 1:16,7 heeft verbruikt. Nu zou je daarmee dus 350 kilometer ver kunnen komen op een tank (wat op zich nog geeneens zo’n verkeerde actieradius is) en zou ik het zonder tankstop moeten redden tot het hotel in hartje Hamburg, maar dat risico neem ik liever niet. Niets griezeliger dan de laatste 40 kilometer Zeikweer bij -2, zeg me nog eens wat er nou zo leuk aan motorrijden iste moeten rijden met een tankindicator die volop aan het knipperen is en een restkilometeraanduiding die het zelf niet meer weet en daarom maar “- -“ laat zien, waardoor je continue het idee hebt op de allerlaatste druppels benzine aan het rijden te zijn. Terwijl je, zo heeft deze tankstop ons geleerd, nog altijd minstens tweeënhalve liter brandstof hebt en dus nog minstens 40 kilometer rijden kunt.

Nu komt die extra pitstop mij vandaag eerlijk gezegd helemaal niet ongelegen uit, maar ergens is het wel jammer dat je, wanneer je lange afstanden te overbruggen hebt, eerder moet tanken dan strikt noodzakelijk is. Zeker ook omdat het comfort van de Versys niets te wensen overlaat, in tegenstelling tot mijn allweather outfit waarvan de waterbestendigheid te wensen overlaat. Dit gecombineerd met defecte handvatverwarming en winterhandschoenen die voor temperaturen rond het vriespunt nét niet warm genoeg zijn maken dat ik het niet erg vind om wat vaker te stoppen (en daarmee mijn geschatte aankomsttijd op te zien klimmen). Buiten nat en koud is er maar weinig op het comfort van de Versys aan te merken. De zithouding is erg relaxt, de bescherming is zoals gezegd prima voor elkaar en ook het zadel is precies goed gepolsterd. Zelfs aan het eind van de dag met het eindpunt in zicht heb ik geen enkele behoefte om ofwel te verzitten, ofwel de benen te strekken om mijn benen en achterwerk te ontzien. Wel vind ik het jammer dat het zadel niet in hoogte in te stellen is, voor mij persoonlijk had het net iets lager mogen zijn. Een voet plat aan de grond voor een verkeerslicht is geen enkel probleem, "Jullie hebben echt het mooiste beroep," wordt ons regelmatig gemaild. Voelt vandaag toch echt niet zomaar als de motor achteruit moet worden gemanoeuvreerd kom ik maar net met de tenen aan de grond en voelen de 239 kilo rijklare kilo's (exclusief koffers met inhoud) ineens als het dubbele aan.

Met Bremen in zicht klimt de temperatuur van nét een graad boven nul zowaar op tot een graad of drie, waardoor het voelt alsof ik me ineens langs de Spaanse kust begeef. Bovendien hebben de donkere incontinente wolken plaats gemaakt voor een blauwe hemel en daarbij horend droog asfalt, waardoor op de driebaans Autobahn zonder snelheidslimiet het tempo flink kan worden opgevoerd. Dat wil zeggen, totdat de Versys bij 175 km/u begint tegen te sputteren en langzaam met het stuur begint te slaan. Met dank aan de enorm grote topkoffer, die weliswaar groot genoeg is om twee helmen in op te bergen, Hadden we al gezegd dat 'ie best veel kofferruimte heeft. En dat 'm dat wel eh... enorm maakt?maar stabiliteit op hoge snelheid niet ten goede komt. Zeker ook omdat we behoorlijk wat gewicht in top- en zijkoffers hebben gestopt. Niet dat deze Kawasaki daar trouwens de enige in is, het speelt bij bijna alle hoogpoters wanneer er koffers worden gemonteerd.

Trouwens, over zijkoffers gesproken: qua design mogen ze er weliswaar appetijtelijk uitzien, maar handig is de vorm allerminst. De Kawasaki rugzak kregen we er maar met de grootste moeite in. Nu moeten we daarbij wel aantekenen dat de zijkoffers uit het Touring pakket waarmee de Versys 1000 bij ons in Nederland standaard is uitgerust zijn voorzien van luxe binnentassen die op de vorm van de koffers zijn aangepast, maar die lagen voor het gemak nog in Hoofddorp. 

Het gemak waarmee je snelheden tot ver boven de 180 km/u rijdt is haast verraderlijk te noemen. Meer dan eens betrap ik me erop veel harder aan het rijden te zijn dan mijn gevoel me ingeeft. Enerzijds omdat de snelheid van het verkeer op deze Autobahn zonder snelheidslimiet veel hoger ligt dan bij ons, maar anderzijds ook omdat de Versys zo rustig loopt en zijn vermogen mooi over de hele linie heeft uitgesmeerd. Ter illustratie: 6.000 toeren per minuut in zesde versnelling vertaalt zich naar een snelheid van 160 km/u en dan heb je dus nog flink wat toeren tot de begrenzer te gaan. Ergens tussen de 150 en 160 km per uur is dan ook een ideale kruissnelheid. Bovendien loopt de viercilinder dan nog mooi trillingsvrij (ergens rond de 7.000 toeren zijn lichte trillingen te voelen) en is het verbruik (het hoogste verbruik dat we noteerden was 1:15 met 10 km file en snelheden tot 180 km/u) nog acceptabel.

Conclusie


Gaat als een eh... trein, die Versys 1000

Als tegen het eind van de middag de duisternis invalt en in het eindpunt Hamburg niet ver meer is realiseer ik me hoe verbluffend gemakkelijk deze rit eigenlijk is gegaan. Het is dat mijn kleding in dit soort omstandigheden te wensen overliet en ik dus een extra (en langere) stop dan strikt noodzakelijk heb gemaakt, anders was ik al veel eerder (en frisser) op m’n eindbestemming geweest, maar dat is de Versys 1000 niet aan te rekenen. Die heeft laten zien z’n hand niet om te draaien voor 700 kilometer reisafstand door weer en wind, wat ongetwijfeld naar zomerse begrippen vertaalt gelijk is aan die trip naar Saint-Tropez. En laat dat nou precies de insteek van Team Green zijn geweest. 

uitgesmeerde vermogensafgifte, koppel onderin, reiscomfort, bagageruimte

stabiliteit bij 180 km/u, handvatverwarming die het niet doet, waterdichtheid van mijn allweather outfit

Technische gegevens

Merk/model Kawasaki Versys 1000 Touring NL Edition
Motor    
Type   viercilinder lijnmotor
Koelsysteem   vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   1.043 cc 
Boring x slag   77 mm x 56 mm 
Compr. verh.   10,3:1 
Klepaandrijving   DOHC, 4 kleppen per cilinder 
Ontsteking   Digitaal 
Starter   Elektrisch  
Benzinetoevoer   Digitale Injectie, Keihin 38mm gasklephuizen (ovaal)
Smering   wet sump, geforceerd 
Vermogen   118 pk @ 9.000 tpm  
Koppel   102 Nm @ 7.700 rpm  
Transmissie  
Aantal versnellingen   6, constant mesh 
Eindoverbrenging O-ring ketting 
Koppeling   Meervoudige natte platen, kabel bediend 
Chassis  
Frame   Aluminium twin-tube 
Wielbasis   1.520 mm 
Balhoofdhoek   27º 
Naloop   107 mm 
Vering voor   43mm Showa Upside-Down, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Vering achter   Showa Horizontale Back-link, gasgevulde schokdemper, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor   150 mm 
Veerweg achter   150 mm 
Voorrem   Dubbele schijf (wavetype) 300mm, vierzuiger radiale remklauw  
Achterrem   Enkele schijf (wavetype) 250mm , enkele zuiger remklauw  
Voorband   120/70 17"  
Achterband   180/55 17" 
Afmetingen  
Lengte   2.235 mm 
Breedte   900 mm 
Hoogte   1.405 / 1.430 mm 
Zadelhoogte   845 mm 
Gewicht   239 kg rijklaar
Tankinhoud   21 liter 
Reserve   n.b. 
Gegevens  
Rijbewijsklasse A
Garantie   2 jaar 
Adviesprijs NL   € 15.098,00 (excl. TomTom 450, Akrapovic uitlaat, handvatverwarming en Touring windscherm)
Adviesprijs BE   NL Edition, in België? Wat denk je zelf?
Importeur NL   Kawasaki Benelux 
www.kawasaki.nl